Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Datatreff (skoleoppgave)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du sier noe der med CD-ROM'en. Men ville Dell solgt en laptop med 128MB SD-RAM til et slikt OS? Trodde anbefalingene var ca 256 mb (Da ikke snakk om minimumskravene microsoft kommer med).

Fant btw. dette på Intel.com:

133 MHz FSB: 1.33 GHz, 1.26 GHz, 1.20 GHz, 1.13 GHz, 1.06 GHz

Stemmer nok det med SD-RAM'en da jeg. Skal undersøke det med systemkravene for XP.

Edit: Microsoft anbefaler 128MB RAM eller mer. Ergo: JEG ville i hvert fall kjørt win2k i stedet for XP på den maskinen.. Menmen. Nok flisespikkeri.

Endret av darkness|
Lenke til kommentar

Leste raskt den andre tråden det var linket til her, der det ble sagt at man trengte autoriserte folk til å ta seg av strøm nettet, men i lys av den nye E(L)KOM loven (husker ikkje om den L'en skal være der) må man faktsik være autorisert for å sette opp et hvilket som helst data nettver også. (Tildigere var dette begrenset til TV og Radio nettverk, men nå inkulderer lovverket helt vanlige data nettverk også)

Kan kanskje være en ide å lese gjennom den, finner den helt sikkert hos PT

Lenke til kommentar
Stemmer, på tiden annonsen ble skrevet var det kanskje ikke en selvfølge med trådløst eller kabelbasert nettverk. Den tenkte jeg ikke på, takker  :thumbs:

Hvilken type nettverk mener du de kjørte "før i tiden da"? Modembasert? :p Specsene på laptopen tilsier btw. at denne oppgaven ikke er så gammel.

Merket meg forresten en ting til med laptopen.. specsene var rett og slett rare. SD-ram? 128MB SD-RAM og XP? CD-rom med 24X? Ting passer rett og slett ikke sammen. Er dette en reell annonse?

Jeg tenkte mer på utstyr på laptop-siden, altså at det ikke var en selvfølge med integrert nettverkskort/WLAN.

Enig i det du sier om specs, får sjekke litt opp rundt den (og spesielt ytelsen for Mobile Celeron - noen erfaringer?)

Takker for mange gode svar så langt :thumbs:

Lenke til kommentar
Leste raskt den andre tråden det var linket til her, der det ble sagt at man trengte autoriserte folk til å ta seg av strøm nettet, men i lys av den nye E(L)KOM loven (husker ikkje om den L'en skal være der) må man faktsik være autorisert for å sette opp et hvilket som helst data nettver også. (Tildigere var dette begrenset til TV og Radio nettverk, men nå inkulderer lovverket helt vanlige data nettverk også)

Kan kanskje være en ide å lese gjennom den, finner den helt sikkert hos PT

Den kan sikkert være et pluss å referere til :) Hva er PT? Har du link? (www.pt.no så ut til å være noe annet)

Lenke til kommentar
Hvorfor router foran hver switch; ønsker du å isolere hvert bord? Det vil bli minst 25 routere, det hadde blitt masse oppsett og ganske dyrt!

Jeg tenkte på èn router. Kan være greit å la en slik kjøre DHCP og "styre" internett.

Lenke til kommentar

Stemmer, men på et datatreff er det nok ikke aktuelt å kjøre domene:

sim: det vil vel fungere omtrent som et "vanlig" lokalnettverk, bare at DHCP serveren deler ut iper fra nettblokken som er tildelt til lanet. pakker innen samme nettverk (bestemt av ip adresse og nettverksmaske) går lokalt på lanet, mens alt annet går via routeren.

Lenke til kommentar

Oppgaven spør etter sikkerhet. Mellom maskinene kan dette være vanskelig å implementere, ettersom arrangørene ikke har noen kontroll på hver enkelt maskin. Første steg kan jo selvfølgelig være å anbefale alle å installere brannmur og antivirus, men har vi noen mulighet til å sikre nettverket videre (tenker da ikke på internett, hvor man fint kan sette opp en brannmur med proxy osv)?

En idé kan jo være å la selve switchene stoppe trafikk på enkelte porter (f.eks. all SMB trafikk, og gjerne til velkjente backdoors), men er det mulig på "vanlige" managed switcher? Hadde vært veldig fint med linker til produsent hvis dere vet om noen.

Lenke til kommentar

Skal du leke deilig så skriver du også at du tilbyr trådløst nettverk med RADIUS autentisering, og at du skriver at WEP-kryptering ikke ble laget for sikkerhet, men at det ble laget for at man skal forsikre seg om at man kobler til riktig aksesspunkt etc.

Legg også til at det brukes gigabit nettverkskort i servere, switcher kobles sammen med fiber etc.

Her leker vi ikke :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...