Gå til innhold

Abit NF7-S v2.0 og AMD Athlon XP3000+

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte nytt HK og prosessor, men når jeg hadde installert godsakene var det lettere sagt enn gjort å få tingene til å fungere..

Problem 1: Detekterte ikke HD-ene korrekt, master ble satt som slave, og slave ble satt som master...merkeli. Etter mye om-og-men klarte jeg endeli å få orden på dette mysteriet og Master/Slave ble satt korrekt ihht jumper-settingene

Status: LØST

Problem 2: Her er det virkelige problemet! Når jeg skal starte WinXP får jeg opp en velkjent "meny" i DOS der jeg blir spurt om jeg vil starte opp i Sikkermodus, Sikkermodus med nettverk osv...alle har vel vært borti denne!? Men problemet mitt er at, uansett hvilken av de forskjellige menyvalgene jeg velger; så jobber hardisken 1,5 sekund, skjermen blir svart i ca 6 sek og så blinker det blåskjerm så raskt at jeg ikke klarer å lese hva det står, og i samme øyeblikk restarter maskina seg. Etter uendelig mange restarts og blåskjerm-blinks, har jeg klart å tyde fram den første setninga som står på skjermen: "Det er oppdaget et problem, og windows er avsluttet for å hindre skade..." og så gadd jeg ikke "tyde" mer (måtte ha ca 1 restart pr ord for å klare å lese hva som stod der, blåskjermen blinker VELDIG fort)

Jeg ringte en kompis av meg som sa at en kompis av han hadde hatt lignende problem, og da var det sannsynligvis prosessoren som var røket.

Det jeg lurer på er: har jeg gjort noe fundamentalt feil ifm installasjon/setup av hovedkortet/prosessoren min, eller er det rett og slett feil fra produsenten???

Har litt peiling, men er ingen ekspert, så vennligst forklar fremgangsmåte nøye ifm feilfinning/retting. Var også forsiktig (etter min mening) ved installasjonen med tanke på ESD/statisk elektrisitet som kan skade HK/cpu...men det er jo ikke sikkert jeg var forsiktig nok...

Håper virkelig det er noen som kan hjelpe, slik at jeg slipper å returnere hovedkortet og prosessoren...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde akkurat samme problem som deg med samme hk og 2500+ cpu. Problemet ligger nok i at du har installert windows på disken du starter opp med med annet hovedkort/hardware. Dersom du f.eks. hadde et VIA chipsett på forrige hovedkort (jeg hadde et MSI kort fra før) klarer ikke windows å bruke den nye hardwaren.

Som jeg forstår har du to løsninger, som begge bruker litt tid. Pluss en til selvfølgelig.

Alt. 1) Sett inn den gamle hardwaren din, start opp windows, avinstaller alle drivere til den hardwaren du har bytta ut, slå av maskina, start windows på nytt med de innebygde "generic"-driverene som funker på "alle" typer hardware og installer medfølgende drivere til ny hardware etter at win har boota fredig. :w00t:

Alt. 2) Start opp med winXP-cden og boot fra cd-rom, velg installer, velg den disken du har windows på, da finner installasjonsprogrammet en gammel XP-partisjon og spør deg om du vil reparere denne installasjonen. Svar ja, og winXP legger inn alle "generic"-driverne som trengs til å boote opp. Alle dine innstillinger og dokumenter vil forbli urørt, ogikoner, snarveier, programmer, dokumenter vil virke etterpå. :thumbs:

Alt 3.) Formater disken og legg inn alt på nytt. Dette tar lengst tid og du mister kanskje viktige ting om du ikke har tatt backup, men gir deg en fresh start og rask og stabil maskin en stund fremover. :scared:

Gjerne kom med flere innspill dersom jeg er helt på jordet.

Funket for meg, alt 2, deretter ble jeg litt lei og gikk for alt 3 etterpå. ;)

Leoss

Endret av leoss
Lenke til kommentar

Som sagt, problemet er nok at du ikke avinstallerte driverne tilknyttet til ditt gamle hovedkort før du skifta ut delene. Prøv reparasjon av windows eller sett inn din gamle hardwaredeler og avinstaller driverne.

Leoss

Lenke til kommentar

Tusen takk for svarene, det er en stor lettelse for meg å se at det finnes en løsning på dette problemet...

Det snodige er at jeg faktisk vurderte å boote opp med winXP cd-en og installere på nytt, men jeg ville ikke miste alle instillingene og programmene mine...

Dersom du f.eks. hadde et VIA chipsett på forrige hovedkort (jeg hadde et MSI kort fra før) klarer ikke windows å bruke den nye hardwaren.

Jeez, det er et MSI-kort jeg oxo har kjørt på før (og gjør enda siden jeg måtte bytte tilbake) :p

Alt. 1) Sett inn den gamle hardwaren din, start opp windows, avinstaller alle drivere til den hardwaren du har bytta ut, slå av maskina, start windows på nytt med de innebygde "generic"-driverene som funker på "alle" typer hardware og installer medfølgende drivere til ny hardware etter at win har boota fredig.

Kan du forklare denne litt nermere Leoss, jeg skjønner ikke helt hva jeg skal gjøre... Hvordan avistallerer jeg driverne til HK?? Og hvordan starter jeg på nytt med de innebygde "generic"-driverne?? Sorry for at jeg er n00b...

Igjen tusen takk for svarene, dette redda dagen min!! :w00t::dribble:

Lenke til kommentar

Når du skal bytte ut hardware så er det en stor fordel å avinstallere driverne før man tar ut de gamle delene. Dersom du går inn på kontrollpanel og dobbeltklikker på "System" så kommer det frem informasjon om systemet og lisensen. Trykk på skillearket som det står Maskinvare/hardware på og videre trykk på knappen det står enhetsbehandling/device manager på. Da får du opp en liste over all hardwaren som er installert på maskina di. Ser du hovedkortet ditt der en plass, så dobeltkloikk på det, og velg avinstaller driver. Da tar winXP vekk de nye driverne, og legger inn sine egne, som også vil virke på ditt nye hovedkort.

CD'en som fulgte med MSI-hovedkortet ditt kan også brukes tror jeg. Dersom du starter den igjen, så vil du få opp ett valg om avinstaller alle drivere fra msi/VIA. Dette er kanskje det enkleste.

Når du har avinstallert alle drivere, så kan du slå av maskina og legge inn den nye hardwaren igjen. Du har et bra hovedkort, lykke til med installasjonen. Bare spør om det er mer du lurer på.

:thumbup:

Leoss

Edit: Du trenger ikke avinstallere alle driverne på maskina di, bare de som er drivere for det gamle hovedkortet, dvs. drivere for pci-buss, chipsett, integrert lyd og integrert agp etc. Dersom du skal bruke det samme grafikkkortet, trenger du ikke avinstallere dette, heller ikke drivere for nettverkskort, ekstern lydkort og annet utstyr du ikke skal skifte ut.

Endret av leoss
Lenke til kommentar

Bare hyggelig. Lykke til.

Ps. hvordan skal man finne ut av slike ting på egen hånd egentlig? Man får jo ingen feilmelding, og hverken sikkermodus eller trinnvis bekreftelse gir menigmannen særlig hint om hva som er galt. Kanskje noen burde skrevet en tråd om tips før oppgradering eller en "how to"- guide om emnet. Det hadde sikkert spart mange for bryderi og tidstap. Jeg tør nesten vedde på at mange har gitt opp og bare installert på nytt, og mistet mange av sine instillinger og data. Kjipt.

Leoss

Lenke til kommentar
Bare hyggelig. Lykke til.

Ps. hvordan skal man finne ut av slike ting på egen hånd egentlig? Man får jo ingen feilmelding, og hverken sikkermodus eller trinnvis bekreftelse gir menigmannen særlig hint om hva som er galt. Kanskje noen burde skrevet en tråd om tips før oppgradering eller en "how to"- guide om emnet. Det hadde sikkert spart mange for bryderi og tidstap. Jeg tør nesten vedde på at mange har gitt opp og bare installert på nytt, og mistet mange av sine instillinger og data. Kjipt.

Leoss

Joda, det er litt surt. Men det er nok ganske umulig å legge inn en automatisk analyse av problemet, og en forklaring på hvordan du skal fikse det i hardwaren uten drivere eller noe. Man har jo trossalt forum til sånt :D

Vil forøvrig si at det var meget godt forklart av deg leoss :)

Lenke til kommentar

Takk for det, hyggelig å bidra. Og jeg feirer med mitt første innlegg som ikke er i spørsmålsform (tror jeg da). Artig å kunne svare for en gangs skyld, og at andre har nytteverdi av min kuinnskap. Føler meg som en aldri så liten ekspert. :yes:

Håper avinstalleringen går greit.

Leoss

Lenke til kommentar

yo...

er ikke ferdig på jobb enda... jobber på en radarstasjon og her går vi 2,5-dagers skift. Gikk på igår kl 1200 så jeg er ikke ferdig før i morgen kl 1600...

Men jeg skal gi tilbakemelding så snart jeg har fått utført "oppgraderingen", forhåpentligvis blir det iløpet av fredag ettermiddag/kveld...

Lenke til kommentar
Dersom du går inn på kontrollpanel og dobbeltklikker på "System" så kommer det frem informasjon om systemet og lisensen. Trykk på skillearket som det står Maskinvare/hardware på og videre trykk på knappen det står enhetsbehandling/device manager på. Da får du opp en liste over all hardwaren som er installert på maskina di. Ser du hovedkortet ditt der en plass, så dobeltkloikk på det, og velg avinstaller driver. Da tar winXP vekk de nye driverne, og legger inn sine egne, som også vil virke på ditt nye hovedkort.

Hmm, merkeli. Finner ikke hovedkortet mitt noen plasser, ikke noe spesifikt som heter "Hovedkort" ihvertfall...

Under "Datamaskin" ligger det en enhet som heter "Advanced Configuration and Power Interface (ACPI)-PC"

Under "Systemenheter" ligger det masse rart som: CMOS/Sanntidsklokke, ISAPNP-port for lesing av data, Matematikkprosessor, PCI-buss, PnP BIOS Extension, VIA Tech CPU til AGP-kontroller, VIA Tech CPU til PCI-bro, VIA Tech PCI til ISA-bro... og masse annet som jeg ikke gidder å liste opp...

Hvilke av disse er det jeg skal avinstallere? Kanskje jeg aldri har installert noen drivere til HK-et mitt, jeg kan ihvertfall ikke huske å ha gjort d... Vil det da funke å installere driverne til det nye HK-et uten å fjerne de gamle?

Lenke til kommentar

Nå har jeg fått det nye HK-et mitt til å funke, måtte installere WinXP på nytt da...

Hadde problemer første gang med å få koblet meg til internett siden det er innebygget nettverkskort på HK-et og jeg hadde satt inn et eget nettverkskort i tillegg... Så da måtte jeg installere WinXP på nytt enda en gang for å bli kvitt problemene...

Nå driver jeg å installerer alle programmene mine på nytt og oppdaterer diverse drivere til bl.a. skjermkort... Har et nVIDIA GeForce 4 Ti4200 AGP8x, men jeg har enda ikke skjønt om det er nVIDIA-drivere eller ASUS-drivere jeg skal bruke (det er et ASUS-kort)... jaja jeg får det vel til å virke, har gjort det før ihvertfall...

Lenke til kommentar

Jeg hadde også problemer med driver-cden som fulgte med, den ville ikke installere driverne til lydkretsen og det innebygde nettverkskortet, så jeg måtte inn med ett til for å få internett til å virke.

Prøv å last ned de nyeste driverne fra abit sine hjemmesider, det fungerte for meg.

Brukte du ikke repair-installasjonen? Det funka hos meg, men jeg installerte jo alt på nytt til slutt likevel. Det er det som blir aller best.

Lenke til kommentar
Jeg prøvde repair-funksjonen første gang, men etter en stund fikk jeg opp en feilmelding som gjorde at installasjonen ikke kunne fortsette, så da måtte jeg installere alt på nytt. Ganske ergelig der og da, men nå er jo stort sett alt oppe å kjører igjen så... :) Endret av shilseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...