Gå til innhold

Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå skulle jeg brenne en DVD full meg jobbbackup fra min externe HD. Nero is not responding, end now? Yes, men neida. Funker ikke å avslutte fra task manager heller, bare står der og henger, hmmm.. Noen av dere Windowsluringer som vet hva jeg skal gjöre?

Ctrl+Alt+Delete

Processes --> Nero.exe --> End Process

Skrev jo at det ikke funka fra "task manager"! Programmet ville ikke avsluttes. Fikk heller ikke skrudd av maskinen så jeg måtte restarte hele maskinen.

Forrige maskinen jeg hadde som jeg bygde selv behövde jeg aldri restarte, men den her som FS har bygd til meg klikker veeeeldig ofte!

Lenke til kommentar
MCDr, det er ikke et Windowsfenomen. Vanlig i Windows? Ja. Men det er ikke noe hverken Mac OS X eller Linux er spart for. Eneste er at vi har fine ting som "top" og "kill PID"

Force Quit dialogen kommer alltid opp i OSX hos meg.

 

Kan du utdype "top" og "kill PID" ?

Lenke til kommentar

Skrev jo at det ikke funka fra "task manager"! Programmet ville ikke avsluttes. Fikk heller ikke skrudd av maskinen så jeg måtte restarte hele maskinen.

Forrige maskinen jeg hadde som jeg bygde selv behövde jeg aldri restarte, men den her som FS har bygd til meg klikker veeeeldig ofte!

OK, hold your horses! Jeg bare foreslo at du skulle terminere prosessen, som jo ikke er helt det samme som å kverke programmet i task manager. Beklager, har fungert for meg de siste tre årene.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Kan du utdype "top" og "kill PID" ?

 

Kill er en unixkommando for å terminere en prosess. Top er et program som innehar bl.a. funksjonaliteten i kill-kommandoen. Fungerer veldig greit for å sende et signal (f.eks. at den skal avsluttes) til en prosess. Du kjører de fra terminal.

Endret av swanky
Lenke til kommentar
"Med en superrask PowerPC G4-prosessor – med hastighet på opptil 1,2 GHz", fra http://www.apple.com/no/ibook/.

 

Jeg trodde man opererte med samme terminologi jeg? Kanskje mye å sette seg inn i dette? Det er vel først og fremst designet jeg har falt for, samtidig som jeg har en indre følelse av Mac er mer stabil enn vanlig PC - uten at jeg overhodet har peiling på det.

Hastighet måles ikke kun i Ghz vettu. Mac'n yter bra den.

Lenke til kommentar

Skrev jo at det ikke funka fra "task manager"! Programmet ville ikke avsluttes. Fikk heller ikke skrudd av maskinen så jeg måtte restarte hele maskinen.

Forrige maskinen jeg hadde som jeg bygde selv behövde jeg aldri restarte, men den her som FS har bygd til meg klikker veeeeldig ofte!

OK, hold your horses! Jeg bare foreslo at du skulle terminere prosessen, som jo ikke er helt det samme som å kverke programmet i task manager. Beklager, har fungert for meg de siste tre årene.

har desverre antivirus så jeg har ikke fått noen trojanske hester å holde i enda :p

 

Hva er forskjellen på det da? Bruker alltid å gjöre det i taskmanager/processes om det var det du tenkte på.

Lenke til kommentar
"Med en superrask PowerPC G4-prosessor ? med hastighet på opptil 1,2 GHz", fra http://www.apple.com/no/ibook/.

 

Jeg trodde man opererte med samme terminologi jeg? Kanskje mye å sette seg inn i dette? Det er vel først og fremst designet jeg har falt for, samtidig som jeg har en indre følelse av Mac er mer stabil enn vanlig PC - uten at jeg overhodet har peiling på det.

Hastighet måles ikke kun i Ghz vettu. Mac'n yter bra den.

Det er ikke bare å ha den raskeste CPUen, hvis selve systemet er så krevende at den kveler CPUen. Det vil si at det er bedre å ha en 2Ghz G5 som kjører på mac os x enn en 2,5Ghz G5 som kjører på win. Siden win bruker så sykt mye resurser.

Lenke til kommentar

Sitter på en 17" G4 Powerbook å tegner for jobben hver dag. Bruker mange tunge tegneprogrammer, og har relativt god greie på både MAC og PC da dette er hobby for meg.

 

Dette kan jeg si om MAC:

 

For:

1. Lekkert design på powerbook serien drar veldig opp.

2. God skjerm med automatisk lysregulering.

3. Forholdsvis bra ytelse, men i samme skala som pc, dvs. du får hva du betaler for.

4. Veldig lekkert!! og brukervenlig operativsystem med OsX 10.3 Phanter

5. Lett konfigurerbar brannmur innebygd i OS.

6. Relativt stillegående. (Hender viftene blåser på fult og cd-romen spinner på 10000rpm)

 

4.

 

Mot:

1. DYR! Koster masse penger. Du får mer for pengene hos Intel eller AMD.

2. Programmene kræsjer titt og ofte. (Selv om mange sier det motsatte er dette tilfelle).

3. Tidligere versjoner av I-Book og PowerBook hadde fryktelig dårlige kjøleløsninger hvis du tenker på å kjøpe brukt.

4. Maskinen er relativt sårbar da den er så tynn.

5. Hvis du skal spille, er det få spill som kommer til MAC, og når de endelig gjør det, så er de gamle. Programmer også er det ikke alle som kommer til MAC av. Et godt eksempel på dette er AutoCad hvis du har hørt om det.

 

Konklusjon:

Personelig tror jeg at jeg hadde gått for en Pentium M maskin; stillegående, lang levetid på batteriene og bra ytelse. Selv om MAC kan virke lekker å litt eksotisk, trekker kompabilliteten på OS og prisen såppass mye ned at jeg må melde dette. At den yter bedre i tegneprogrammer er en myte som muligens har oppstått da mange av de som jobber med tyngre teneprogrammer og videoredigering er i designbransjen og mac er designorientert i sitt utseende.

 

-crown

Lenke til kommentar
"Med en superrask PowerPC G4-prosessor ? med hastighet på opptil 1,2 GHz", fra http://www.apple.com/no/ibook/.

 

Jeg trodde man opererte med samme terminologi jeg? Kanskje mye å sette seg inn i dette? Det er vel først og fremst designet jeg har falt for, samtidig som jeg har en indre følelse av Mac er mer stabil enn vanlig PC - uten at jeg overhodet har peiling på det.

Hastighet måles ikke kun i Ghz vettu. Mac'n yter bra den.

Det er ikke bare å ha den raskeste CPUen, hvis selve systemet er så krevende at den kveler CPUen. Det vil si at det er bedre å ha en 2Ghz G5 som kjører på mac os x enn en 2,5Ghz G5 som kjører på win. Siden win bruker så sykt mye resurser.

Et nyinstallert Windows bruker da mindre ram enn OSX!

Endret av MCDr
Lenke til kommentar

Here we go...

 

Dette er bare patetisk synes nå jeg da...

 

Blir som om man skal si at C++ er utvilsomt mye bedre enn Java, eller at bormaskinen er mye bedre enn hammeren.

 

En datamaskin er i mine øyne et verktøy, jeg velger det verktøyet som passer mitt bruk best (utvikling i Unix-miljø, brukervennlig OS, dvi-utgang osv på en Powerbook), mens andre sannsynligvis vil ha mye bedre bruk for en Windowsbasert PC (mer ytelse for pengene, annen programvare osv). Begge plattformer er i mine øyne i dag så bra at det ene ikke er et soleklart bedre alternativ til det andre, man må bare sørge for å sette seg inn i dem med åpne øyne, og selv finne ut hva som passer sitt eget bruk best. Selv bruker jeg ofte Windowsbaserte PCer, BSD, Linux om hverandre i tillegg til Panther, da hver plattform har sine egne fordeler og ulemper.

Endret av perbl
Lenke til kommentar
Tvangavsluttning i windows er jo bare latterlig.

Har aldri opplevd at et program under XP har hengt såpass at jeg fysisk må restarte maskinen. Tvangsavslutning (er da snakk om klønete programmerere - har aldri måttet gjøre det med et 'kjent' program) funker helt fint.

Lenke til kommentar
Et nyinstallert Windows bruker da mindre ram enn OSX!

Hm instalerte Panther på en drittgammel PB med 93MB ram, det funket fint kjørte flere programmer samtidig og det hakket ikke så mye som jeg trodde det skulle gjøre. PS funket dårlig, men kjørte Safari, Itunes og MSN samtidig og det gikk bra.

Mac OS X Version 10.3 requires a Macintosh with a PowerPC G3, G4, or G5 processor, built-in USB; at least 128MB of physical RAM

 

http://www.apple.com/macosx/upgrade/requirements.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...