Gå til innhold

Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234daf
Og det var ikke usakelig, jeg vet allerede at du ikke akkurat er glad i apple maskiner.

Jeg elsker den gamle Powerbook 15" og Dual G5, til sitt bruk.

 

Vis meg en Dell bärbar med slot-in dvd brenner, 54mbit wlan, bluetooth, DVI som gruser powerbook 12" mål da!

 

Du leser det du vil lese.

 

Du vet kanskje ikke at Dell har en rekke ultraportable maskiner som gruser iBook på fysiske mål?

 

Poengløst å diskutere med folk som skyter i blinde.

 

Flash er treigt fordi Macromedia bruker en eldgammal versjon av Codewarrior til å kompilere kode som egentlig er mynta på OS9. Det er hverfall hva jeg har hört.

 

Ok.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf
Du vet kanskje ikke at Dell har en rekke ultraportable maskiner som gruser iBook på fysiske mål?

Tja, er det noen andre enn X300 og D400 da? De koster jo begge minimum 5000 kroner mer.

Tillat meg en mild overdrivelse.

Lenke til kommentar

Alle dere win-fanatikere; det har ikkje vært noe spesielt mye selvskryt fra

mac-folket i denne tråden, det meste er fakta, men det er klart det kan virke

provoserende når dere gang på gang viser hvor lite kunnskap dere har til

mac-maskinene.

 

Eier og bruker selv både windows maskin og mac daglig, har stort sett ikkje

noe problem på noen av plattformene. Men på spesielt multi-tasking er OS X

overlegen, sitter på en G4 500 mhz med 1,5 gb ram med photoshop, illustrator,

InDesign og Quark oppe samtidlig, og dette er mye mere smertefritt enn om eg

skulle gjort det samme på min windows maskin (1,7 ghz centrino, 512 mb ram).

 

Annet er at OS X er bygd for proffbruk, man har fontprogram, fargestyring,

server (har kun win pro), action folders, du kan kjøre unix og linux programmer.

++ Dette er ting man må kjøpe ekstra til win, og det er fort snakk om mange

tusen i utgifter bare her.

 

Alle Macromedia sine programmer er trege i OS X, pga. hva MacFan skriver.

Lenke til kommentar
Alle dere win-fanatikere; det har ikkje vært noe spesielt mye selvskryt fra

mac-folket i denne tråden, det meste er fakta, men det er klart det kan virke

provoserende når dere gang på gang viser hvor lite kunnskap dere har til

mac-maskinene.

Tror ikke det er nødvendig å ta opp den tråden igjen. Det virker som om flere av Windowsbrukerne her har kunnskap om OS X (bl.a. wh1te).

Endret av swanky
Lenke til kommentar
Personlig ville jeg valgt pc, jeg kunne aldri tenkt meg og sitte på en mac. Også har jeg hørt at mac OS er mer ustabilt i forskjell til win xp pro osv..

haha det er BS. Ferdig med det.

 

Win er mindre usatabilt enn unix baserte OS (de større unix os) , Linux/ mac os x

Du mener mer?

Lenke til kommentar
Alle dere win-fanatikere; det har ikkje vært noe spesielt mye selvskryt fra

mac-folket i denne tråden, det meste er fakta, men det er klart det kan virke

provoserende når dere gang på gang viser hvor lite kunnskap dere har til

mac-maskinene.

Tror ikke det er nødvendig å ta opp den tråden igjen. Det virker som om flere av Windowsbrukerne her har kunnskap om OS X (bl.a. wh1te).

Kanskje man skulle ha en test som alle som skal svare i Mac vs PC tråder må gjennom först :D

 

Spörsmal 1:

OSX: Hva skriver man i terminalen for å slette en fil?

Win: Hva skriver man i cmd for å slette en fil?

 

Spörsmal 2:

....

..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mac vs PC er seriøst mye verre enn AMD vs Intel. Tror likevel at AMD vs Intel -diskusjoner lider av at folk anbefaler det de selv har, i større grad enn Mac vs PC. Men det er bare min tanke.

Lenke til kommentar

Siden alle ser ut til å fortelle om personlige erfaringer kan jeg vel skyte inn mine egne...

 

Jeg har brukt Mac og PC om en annen i over 10 år nå. Kjøpte en PC til konfirmasjonen, en PowerMac når jeg begynte på vidregående, ny PC et år senere og til høsten skulle jeg ha nytt.

 

Jeg kjøpte en nylansert 15" AlBook (PowerBook aluminium).

Apple brukte ca. 3 mnd. på å levere. Etter 14 dager fikk jeg trøbbel med skjermkort, var en produksjonsfeil. Symptomet var masse gule prikker på skjermen.

 

Jeg ringte Apple Teknisk Support (som etterhvert har blitt lagt inn i telefonboka på hustelefonen), de sa de ikke hadde noen slike saker før. Jeg sa jo, det har dere, og så ble tonen en annen. Nå var det et "kjent problem", og de skulle reparere.

DHL sendte eske, jeg sendte tilbake med Mac og fikk den tilbake med Posten noen uker senere, denne gang med fint skjermkort. Derimot var ikke tastaturet bakgrunnsbelyst, det var en ripe i skjermen og en sprekk i casingen.

 

Jeg ringte Apple igjen, de sendte en ny eske med UPS (som de her byttet til. De er et budselskap som ikke leverer eller henter, men gir den jobben til Posten...så jeg skulle sende maskinen med NorgesPakke).

 

For å gjøre mye venting til kort historie kom den tilbake med bølgete tastatur. Jeg ringte Apple, UPS sendte eske, Posten gjorde jobben og jeg var atter uten laptop.

 

Da maskinen kom tilbake manglet den lys i to taster på et engelsk tastatur (hvem vet hvor det norske ble av?). Jeg ringte igjen, og nå trengte de å tenke seg om...de ville visst ikke reparere en gang til...

 

Etter en stund ba de meg fakse alle kvitteringer til en finne, jeg gjorde så og påsken begynte.

De jattet med meg på tlf. helt til jeg skulle heve kjøpet og få pengene tilbake, nå stod det visst i Forbrukerloven at de kunne gi en omlevering istedet. Jeg sa jeg ville sjekke dette selv før jeg aksepterte, han forsikret meg om at det sto i loven.

 

Jeg skrev til Forbrukerrådet og fikk til svar:

Det fremkommer at maskinen

til nå er reparert tre ganger, hvorpå selger nå tilbyr deg omlevering av ny

pc. 

 

Etter forbrukerkjøpsloven § 27 har du fem års reklamasjonsrett på pc`n som

sådan, med krav om avhjelp jf. § 29. 

I utgangspunktet er det du selv som velger om du vil la selger utbedre

mangelen eller omlevering av ny vare. 

Siden selger nå har fått tre utbedringsforsøk, vil det derfor være urimelig

med ytterligere utbedringer. 

Din første reklamasjon var bare fjorten dager etter at du mottok varen, vi

anser det da slik at maskinen har kjøpsrettslige mangler.  Vil derfor

anbefale heving av kjøpet jf. § 32  Maskinen tilbakesendes selger som skal

dekke alle dine fraktkostnader i forbindelse med retur, (også tidligere

forsendelser) og kjøpesumen skal tilbakeføres deg i sin helhet.  Trolig

blander selger mellom regel på angrerett og heving.

Den aktuelle loven kan finnes på Lovdata.no:

http://www.lovdata.no/all/nl-20020621-034.html

 

Den gir meg rett til:

§ 31. Prisavslag

      Dersom mangelen ikke rettes eller tingen omleveres i samsvar med §§ 29 til 30, kan forbrukeren kreve et passende prisavslag slik at forholdet mellom nedsatt og avtalt pris svarer til forholdet mellom tingens verdi i mangelfull og kontraktsmessig stand på leveringstiden.

 

(...)

 

§ 32. Heving

      I stedet for prisavslag etter § 31 kan forbrukeren heve avtalen, unntatt når mangelen er uvesentlig.

Altså set det ut til at Apple ikke har sjekket loven så godt som de vil ha det til. Min gode far tok saken på egne skuldre og har ringt Apple de siste par uker. De lover stadig å ringe tilbake, det har skjedd én gang.

 

Sist gang han ringte fikk han en dame på telefonen som vi ikke hadde snakket med før. Hun bablet i vei om "international warranty" og "replacement". Han sa "Nå er du i Norge. Her heter det "forbrukerkjøpslov" og "heving""...og vips så var det et annet menneske på telefonen som kunne informere om at det var laget en sak på dette og de ventet på svar fra Apple Irland, men de hadde "banking holliday". De skulle ringe tilbake i dag...jeg har enda ikke hørt noen ting, men dagen har mange timer igjen.

 

Personlig føler jeg meg bare utrolig dårlig behandlet av Apple, og håper dette gir et godt intrykk av dem som selvskap slik at andre også vet å holde seg unna.

 

Men så skal det sies at OS X er det mest geniale OS jeg noen gang har prøvd. Det banker hva som helst i brukervennlighet, det er kongelig på software og har ikke krasjet på meg siden 10.0 (er på 10.3 nå)

Lenke til kommentar
Du vet kanskje ikke at Dell har en rekke ultraportable maskiner som gruser iBook på fysiske mål?

Tja, er det noen andre enn X300 og D400 da? De koster jo begge minimum 5000 kroner mer.

Tillat meg en mild overdrivelse.

Jeg vet ikke helt jeg, men jeg tror jeg ville lagt pengene mine på iBooken!

 

Apple iBook

1GHz PowerPC G4

512K L2 cache (at 1GHz)

12-inch TFT Display

1024x768 resolution

256MB DDR266 memory

30GB Ultra ATA drive

DVD/CD-RW drive

ATI Mobility Radeon 9200

32MB video memory

AirPort Extreme

2.2 kg

NOK 11.389,00

 

 

------------------------------------------------

 

 

Latitude D400

Intel® Pentium® M Processor 1.4Ghz - 12.1" XGA (1024x768) TFT-skjerm

6 Cell primært batteri for maksimum batteri levetid

256MB 266MHz DDR SDRAM (1x256MB) (+460 kr)

Intel® 855GM UMA integrert grafikk 64MB VRAM (64MB krever 256MB RAM)

Dell Wireless 1350 802.11 b/g Mini-PCI kort

30GB harddisk ATA-100 (modulær) (+211 kr)

DVD 8x/CD-RW 24x Combo med Decoder Software og ekstern D/Bay (+170 kr)

2.24kg

19 036 kr

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg skjønner godt hvorfor dere misforstod meg. Poenget mitt var at produsenter som Dell også kan lage små maskiner, jeg sa ingenting om prisen. Jeg svarte bare på dette:

 

Jeg synes Ibook ser nice ut. Såfall bedre enn de slepbarer manskinene Dell, HP o.s.v har.

 

Prisen er en annen sak. Skjønner hvor dere vil hen. Hadde nok gått for iBook'en selv, i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner godt hvorfor dere misforstod meg. Poenget mitt var at produsenter som Dell også kan lage små maskiner, jeg sa ingenting om prisen. Jeg svarte bare på dette:

 

Jeg synes Ibook ser nice ut. Såfall bedre enn de slepbarer manskinene Dell, HP o.s.v har.

 

Prisen er en annen sak. Skjønner hvor dere vil hen. Hadde nok gått for iBook'en selv, i dette tilfellet.

Ok, er selvfölgelig klar over at det finnes datamaskiner som er mye mindre enn iBooken. Disse har stort sett ikke optisk drev.

Om man vil ha den ultimate bärbare uten drev så er vel Sony de som har den minste.

Lenke til kommentar
Til og med Macfans påpekte at påstanden om G5 var feilaktig.

Hva menes med det?? til og med macfan, det er liksom hva en reporter fra tv2 hadde sakt. Etter en far hadde gitt opp å finne barna sine i et jordskjelv.

[Reporterstemme]Til og med faren har gitt opp å finne barna, dette er en stor katastrofe.[Reporterstemme/]

Macrumors

Lenke til kommentar
Å nevne gamle OS'et i en mac diskusjon er bare tull siden forskjellene mellom

OS 9 og OS X er så store, OS X er av en helt annen verden, annen kjerne osv,

altså noe helt nytt.

Hva er det Apple gjør når de beskriver de fantastiske egenskapene til Mac, da? De eneste gangene jeg har hatt en BSOD med WinXP, er når det var en løs skrue som lå på hovedkortet mitt.

 

Kurante komponenter samt en fersk install av Windows XP (ikke oppgradering av 98 eller ME), skal resultere i en dønn stabil maskin.

 

Forøvrig har wh1te svart på det selvskrytet som ble postet. Ganske enig.

Bare det at en installasjon er bare fersk i et par minutter til du har installert all software du bruker.

 

Nå skulle jeg brenne en DVD full meg jobbbackup fra min externe HD. Nero is not responding, end now? Yes, men neida. Funker ikke å avslutte fra task manager heller, bare står der og henger, hmmm.. Noen av dere Windowsluringer som vet hva jeg skal gjöre?

Lenke til kommentar

Nå skulle jeg brenne en DVD full meg jobbbackup fra min externe HD. Nero is not responding, end now? Yes, men neida. Funker ikke å avslutte fra task manager heller, bare står der og henger, hmmm.. Noen av dere Windowsluringer som vet hva jeg skal gjöre?

Ctrl+Alt+Delete

Processes --> Nero.exe --> End Process

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...