Gå til innhold

Mac eller PC?

Anbefalte innlegg

mac slo aldri gjennom hos meg men i stede for en blåskjerm har du en "bombe" istede for under krasjene jeg vet ikke jeg..

Bomben har eg ikkje sett i OS X enda, gamle OS'et til Apple (OS 9) hadde

disse, og det systemet kunne være nokså ustabilt om det var feil med

tilleggene, som regel MS tillegg som gjorde det.

I OS X har du derimot en "grå" skjerm, kommer som en rullegardin, og en

mindre hyggelig melding på 5 språk kommer opp, restart fikser som regel

dette. Har opplevd at dette kan skje ved bruk av program som ikkje er

optimalisert for OS X eller at man kjører tungt i Classic.

Trur bomben er borte i OS X, kan noen bekrefte alle avkrefte dette?

Å nevne gamle OS'et i en mac diskusjon er bare tull siden forskjellene mellom

OS 9 og OS X er så store, OS X er av en helt annen verden, annen kjerne osv,

altså noe helt nytt. Apple har tatt de problemer som var i gamle OS seriøst,

og laget et skikkelig OS. Dette bør MS også gjøre snart.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Å nevne gamle OS'et i en mac diskusjon er bare tull siden forskjellene mellom

OS 9 og OS X er så store, OS X er av en helt annen verden, annen kjerne osv,

altså noe helt nytt.

Hva er det Apple gjør når de beskriver de fantastiske egenskapene til Mac, da? De eneste gangene jeg har hatt en BSOD med WinXP, er når det var en løs skrue som lå på hovedkortet mitt.

Kurante komponenter samt en fersk install av Windows XP (ikke oppgradering av 98 eller ME), skal resultere i en dønn stabil maskin.

Forøvrig har wh1te svart på det selvskrytet som ble postet. Ganske enig.

Lenke til kommentar

Godt å høre at mac har mulighet for høyreklikking da, men det er vel fortsatt endel funksjoner i windows og office som tar tid å avvenne seg med når det sitter i fingrene...

Ellers så veier min Tundra 1557 også bare litt over 2kg, og den er 15"og ikke bare 12", så det går an å få lette og sterke pc'er også...

Jeg er overbevist om at dette er mye en smakssak, men at mange kjøper mac mye fordi det er mac. Litt av prinsipp, pga design og pga budskapet man sender ut...

Ellers er jeg veldig fornøyd med windows xp. Har ikke hatt så stabil maskin siden min apple macintosh i 1985... Den henger seg ikke, og ordner opp når det skjer for mye på en gang...

Så sannheten er vel at forskjellen ikke er spesielt stor...

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig enig. Kan ikke helt se at stabiliteten til et operativsystem lenger skal være et salgsargument siden både OS X og XP bør klare å stå oppreist.

Det jeg av og til lurer på er om enkelte personer bruker *litt* mye tid på å fikle rundt i OS'et i steden for å bruke maskinene sine, det være seg OS X eller XP. Jeg skal ærlig innrømme at det finnes en del ting som jeg liker i Panther, men fortrinnsvis foretrekker jeg å se på datamaskinen som et redskap som jeg kan bruke for å få gjort en del ting. Det avgjørende for meg er ikke hvor lett det er opprette nye brukere, skifte skjermoppløsning eller defragmentere harddisken.

Og stabiliteten i Office? Hva fa*n menes med det? Jeg har brukt denne applikasjonspakken i 10 år, og det eneste ustabile jeg har opplevd er handlingsmønsteret til den helv**** bindersen.

Og en annen ting - når skal folk slutte å komme trekkende med at "musen til mac har kun en knapp"? Kjøp en ny!

Når det gjelder design, så er det slik at jeg kommer til å sitte med en maskin i 3 år, og da kommer en plastikkdings fra Dell til å plage meg. En annen ting er vekt. Jeg har bært litt rundt på en 3,5 kilos sak fra Toshiba, og dersom jeg kan kutte en kilo så setter jeg pris på det.

Nå har jeg til slutt valgt en Powerbook, men jeg sjekket ut mange mulige løsninger før jeg kom så langt. Aller helst kunne jeg tenkt meg en IBM, men det blir dessverre for dyrt.

I og med at jeg ikke har spilt et eneste spill på min Windowsbaserte PC siden jeg kjøpte den for 3 år siden, så kan jeg heller ikke lure meg selv til å tro at dette betyr noe for meg.

Det beste tipset trådstarteren kan få er å prøve en mac, og på den måten se om det er noe som passer for ham. Det er ikke slik at "det er så lett, at det bare er å hoppe av Windows". OS X bygger som tidligere nevnt på Unix, og en del ting er svært annerledes enn det de fleste av oss er vant med fra Windowsverdenen. Ikke lettere eller vanskeligere, men annerledes. De av oss som har erfaring med operativsystemene til MS helt fra den tiden de ble levert på floppydisketter, bør vurdere om det i det hele tatt er fornuftig å hoppe av. For min egen del så håper jeg at det vil vise seg å være et godt valg.

Lenke til kommentar

Led av de samme valgets kvaler i fjor. Endte opp med en Powerbook fra Apple. Og jeg kan bare si at jeg ikke angrer et sekund. Om du skulle kjøpe mac, anbefaler jeg å kjøpe en bok som kan gi deg en kjapp introduksjon til OS X. Det vil gjøre at du forstår hvordan ting skal gjøres og at du slipper å gjette deg frem til temmelig enkle og logiske saker og ting.

Jeg, og andre jeg har snakket med, som kommer fra Windows-verden har en tendens til å tro at ting er vanskeligere å utføre enn hva de er når vi driver med OS X. Operativsystemet er nemlig veldig brukervennlig.

Har koblet til mobilen, digitalkamera (video og stillbilde), trådløs basestasjon, og en gammel Roland juno 1 synth (fra sent på åttitallet) og ikke hatt noen som helst problemer med at maskinen ikke snakker med enhetene. Alt bare fungerer.

Ikke nok med at brukergrensesnittet er veldig enkelt å benytte, det er bygget oppå Unix. Unix er kjent for å være stabilt, men samtidig ha et dårlig brukergrensesnitt. Dette er ikke tilfellet med OS X. For meg er det en fordel at OS X er unix ettersom alt av utviklingsverktøy allerede finnes til platformen. Ikke nok med det, men her er det omvendt med Windows-verdenen. Joda, du finner de aller fleste utviklingsverktøyene til Windows også, men de er portet til Windows. De er med andre ord ikke utviklet for Windows, men Unix. Ergo funker de best på unix-kloner som *BSD, Linux, andre Unix-kloner og OS X.

I tillegg til å være Unix finnes programvare som Photoshop, Maya og Windows Office til Mac. Office 2004 slippes til og med på Mac _før_ det slippes til Win! I tillegg får du mye fin programvare med operativsystemet, bla. iTunes, iDVD, iCal, iPhoto og mange flere.

Det skal sies at Office er en del tregere under OS X. Det skal gjelde alle Mac-versjoner iallfall før Office 2004 (dette har jeg aldri brukt og kan ikke uttale meg om det).

To knapper på musen, savnet jeg aldri ettersom "den andre" knappen ikke har livsviktig funksjoner i operativsystemet. Unntaket er som regel spill og andre applikasjoner som er laget med tanke på andre operativsystemer. Har mus med to knapper nå, også den funket ut av boksen med maskinen, plugget den bare i USB-inngangen.

Grunner til ikke å kjøpe Mac:

* Har færre å få hjelp hos. Må bruke nettet mer til hjelp, mac1.no (nevnt tidligere) er en fin plass.

* Om du ikke har lyst til å måtte lære deg et nytt operativsystem. OS X er brukervennlig og temmelig enkelt, allikevel trengs litt innsats.

* Du liker å spille. Utvalget av spill er dårligere til Mac.

* Du trenger en kjappere maskin. Macer er nok ikke like kraftige som Intel-/AMD-maskinene. En kort kommentar til dette: Det er sjelden at hjemmebrukere benytter all kraften i maskinen og at mange klarer seg med noe tregere maskiner. Uansett, Macen er nok ikke like kjapp.

* Du ikke liker monopol. Ikke nok med at Apple lager operativsystemet, de lager maskinen og mye av programvaren også. Fordel er såklart at alt fungerer utmerket sammen.

Det er sikkert flere grunner både for og mot. Dette var de som falt meg inn iallfall. Uansett, så mener jeg at om du ser bort fra prosessorkraft får du vel så mye maskin for pengene om du kjøper Mac. Du får i tillegg mye fin programvare.

Lykke til med ny bærbar iallfall.

PS! Jeg baserer ikke påstanden min om at Mac-en er tregere enn Intel-/AMD-bokser på at de har lavere klokkefrekvens ettersom klokkefrekvensen ikke sier så mye. Bare spør Intel eller AMD om akkurat det. Uansett så er nok ikke G4-prosessorene (som sitter i alle de bærbare maskinene til Apple) like kjappe som de siste Intel/AMD prosessorene.

Lenke til kommentar
Og stabiliteten i Office? Hva fa*n menes med det? Jeg har brukt denne applikasjonspakken i 10 år, og det eneste ustabile jeg har opplevd er handlingsmønsteret til den helv**** bindersen.

Og en annen ting - når skal folk slutte å komme trekkende med at "musen til mac har kun en knapp"? Kjøp en ny!

Kan ikke bindersen fjernes i Mac-utgaven av Office? Den har jeg aldri lagt inn i Windows-versjonen...

Det er er ikke like lett å skifte musknapper på en barbær, hvis du skal holde deg unna ledningen, men ellers er det ikke noe problem, nei...

Lenke til kommentar

Mye rart og gammalt vas i denne tråden som det alltid blir når PC-nerder som testet en Mac for 5 år siden skal skrive om sine erfaringer.

Bomba i MacOS finnes ikke lengere, den forsvant med OS9 som jo ble erstatta for ganske mange år siden nå. Det som skjer når man får "kernel panic" nå er at du får en greyscreen hvor det står at du må restarte. Dette skjer stort sett kun ved hardwarefeil.

Höyreklikk på Mac funker så og si som på PC om du har en mus med to knapper. Scrolling funker også, holder du nede "shift" scroller du horisontalt. (alt i windows)

Når det gjelder trackpad så kan du söke etter "Sidetrack" på www.versiontracker.com. En liten plugin som gjör at du får höyreklikk, horisontal og vertical scroll på trackpadden. Funksjonalitet som jeg aldri har sett på noen bärbar Wintelmaskin. Du kan også velge hvor stort feltet som skal väre scrollfölsomt skal väre.

Office synes jeg funker bedre i Windows, det samme gjelder Explorer, men hvem bruker Explorer uansett. Safari, MyIE2 og Mozilla FireFox er hundre ganger bedre uansett!

Med Mac får man med et txt-program som stötter worddokumenter og et mailprogram som stötter MS ExchangeServer. Dette må du finne på andre måter på Windows. Har enda ikke funnet et gratis mailprogram til Windows som stötter ExchangeServer.

Det beste videoavspillingsprogrammet jeg vet om er MPlayer, finnes kun til Mac og Linux.

Multitasking er også bedre på Mac enn på Windows. Jobber du med heavy stuff i Windows så henger musa fast og hele GUI'n lagger.

Netverk funker best på Windows om man da sitter i et Windowsnetverk. Mac har derimot ftp, http (apache) server integrert som aktiveres ved et tastetrykk.

En Mac gjör det glad, en PC frustrert.

Endret av MCDr
Lenke til kommentar
Mye rart og gammalt vas i denne tråden som det alltid blir når PC-nerder som testet en Mac for 5 år siden skal skrive om sine erfaringer.

Ikke glem Mac-folk som ikke har tatt i en PC siden Win 98. Tror nok de også hadde fått litt aha-opplevelser...

Endret av Shimano
Lenke til kommentar
Da må det i så fall bli en iBook og disse er ikke fine utenpå. Anbefaler pc til den prisen.

Det kom ikke som en overaskelse. :roll:

Vel jeg tror du vil få mer ut av en Ibook. Det finnes INGEN virus til mac os x.

Her kan du lese om panthar i detaljer http://demiurge.arstechnica.com/phpAdsNew/...php?what=ros728

Jeg synes Ibook ser nice ut. Såfall bedre enn de slepbarer manskinene Dell, HP o.s.v har.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Folk som har litt vett på pc vil ikke oppleve disse "problemene" dere mac-tilhengere beskriver. Det hele ble så passende beskrevet av psilocybe som selvskryt, for det er nettopp det det er. Riktignok har Apple en ting og to å skryte over, men de trenger ikke la det gå ut over andre. Eksempel er når de feilaktig lanserer Dual G5 som verdens kjappeste maskin.

Og så et lite spørsmål: Hvorfor er Flash så hemningsløst dårlig på noen mac'er?

Lenke til kommentar
Da må det i så fall bli en iBook og disse er ikke fine utenpå. Anbefaler pc til den prisen.

Her kan du lese om panthar i detaljer http://demiurge.arstechnica.com/phpAdsNew/...php?what=ros728

Jeg synes Ibook ser nice ut. Såfall bedre enn de slepbarer manskinene Dell, HP o.s.v har.

Var en her på jobben som nettopp kjöpte seg en iBook. Kjöpte den gjennom en PC-forhandler. Da maskinen kom löp alle som jobba i butikken bort for å se på maskinen og alle synes det var den fineste maskinen de hadde sett noen gang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

... på det usaklige igjen

Greit at det ikke finnes virus til OS X, men du har kanskje hørt om virusprogram? Ikke? Det er en ting som forhindrer at pc'er blir virusinfisert.

Jeg tror definitivt ikke du vil få mer ut av en iBook til 14k enn en pc til samme pris.

Du vet kanskje ikke at Dell har en rekke ultraportable maskiner som gruser iBook på fysiske mål?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt akkurat den samme tanken som deg, Øystein. Jeg kommer nok til å kjøpe meg en laptop når jeg bestemmer meg for å vende tilbake til skolen. For meg er ikke ytelse så veldig viktig. Størrelse, vekt og batterikapasitet, derimot, er veldig viktig. Jeg tror jeg kommer til å kjøpe en 12" ibook. Den lille skjermen gjør at maskinen blir veldig liten, så jeg ser ikke på det som et minus. Oppløsningen er den samme som på 14"-modellen og alle andre laptoper i budsjettklassen uansett. Den har også veldig god batterikapasitet.

Prisen: 10 490kr.

(Du trenger jo ikke mer enn 256MB RAM for å skrive notater og oppgaver, oppgradering til 60GB HDD er ikke dyrt, Airport Extreme-kort trenger du hvis du vil koble deg til WLANet på skolen din)

Sjekk Apples iBook-sider, Apples Nettbutikk og Barbara.no's test av maskinen (riktignok skrevet for en stund siden, men de skryter bl.a. av batterikapasiteten, som jeg ikke tror har blitt noe dårligere med tiden)

En verdig konkurrent til ibook'en er PSData's Tundra-laptops. Disse gir mye maskin for penga, både hvis du er ute etter en veldig enkel eller en skikkelig ytelses-laptop. De har også god batterikapasitet. Og her får du jo bli i windows-verdenen også. Alternativt linux :) Et minus i forhold til ibook'en er størrelsen, men det er bare fordi den har større skjerm. I forhold til andre laptoper på markedet er heller ikke denne spesielt stor. På den billigste Tundra-modellen er WLAN integrert.

Prisen: 10 995kr

Sjekk PSData.no og Barbara.no's test av en Tundra.

Lykke til med valget ditt! Husk at du kan dra og prøve en Mac hos en Mac-forhandler! Det er ikke mange av dem, men du kan finne dem på Apple's nettsider. Husk også at du har 14 dagers returrett når du kjøper online :)

EDIT: la til litt mer info om Tundra

Endret av handuet
Lenke til kommentar
Folk som har litt vett på pc vil ikke oppleve disse "problemene" dere mac-tilhengere beskriver. Det hele ble så passende beskrevet av psilocybe som selvskryt, for det er nettopp det det er. Riktignok har Apple en ting og to å skryte over, men de trenger ikke la det gå ut over andre. Eksempel er når de feilaktig lanserer Dual G5 som verdens kjappeste maskin.

Hvilke "problemer" da?

Sånn som at jeg får bluescreen etter 5 minutters bruk med min creative webcam? har oppdatert med alle chipsetdrivere og alt som skal til.

At når jeg kjöpte et eksternt harddiskkabinett med en 200GB WD disc så fant aldri Windows den uansett hva jeg gjorde. Plugga den inn i Mac'en og den spurte om jeg ville formatere, ja, takk, formater i Fat32.

G5 masinen var den raskeste da den ble lansert, men ikke da den ble levert.

Flash er treigt fordi Macromedia bruker en eldgammal versjon av Codewarrior til å kompilere kode som egentlig er mynta på OS9. Det er hverfall hva jeg har hört.

Lenke til kommentar
Greit at det ikke finnes virus til OS X, men du har kanskje hørt om virusprogram?

Vel jeg vet ikke om du vet det, men å forhindre et virus, så må viruset først oppstå. Og så kan de lage en ny oppdatering for det viruset, først da får du beskytelse. Og ad-ware, spy ware finnes heller ikke til mac. Noe som er ganske fiffi.

Og det var ikke usakelig, jeg vet allerede at du ikke akkurat er glad i apple maskiner.

Win synes jeg jobber mot deg, ikke for deg slik som de nye linux/ mac os x gjør.

Apple har en mye nyere og bedre OS enn det M$ har. De siste 4 årene har det kommet ut 4 nye mac OS. Og Win har lansert 1 XP.

Og at det finnes så utrolig få spill til mac stemmer heller ikke lengre, de fleste større spillene kommer til mac, men de kommer ofte litt seinere. Men jeg vil ikke anbefalle en mac til en person der han skal bruke maskinen mest til spilling.

Lenke til kommentar

... på det usaklige igjen

Greit at det ikke finnes virus til OS X, men du har kanskje hørt om virusprogram? Ikke? Det er en ting som forhindrer at pc'er blir virusinfisert.

Jeg tror definitivt ikke du vil få mer ut av en iBook til 14k enn en pc til samme pris.

Du vet kanskje ikke at Dell har en rekke ultraportable maskiner som gruser iBook på fysiske mål?

Hva er det som er usakelig med et operativsystem uten virus? Vet ud hvor mye resurser et virusprogram bruker på å holde maskinen din ren? Selv om det finnes bra alternativer som AVG som jo også er gratis, så tar det ressurser og tid å holde seg ren. Det samme gjelder adware!

Vis meg en Dell bärbar med slot-in dvd brenner, 54mbit wlan, bluetooth, DVI som gruser powerbook 12" mål da!

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg valgt pc, jeg kunne aldri tenkt meg og sitte på en mac. Også har jeg hørt at mac OS er mer ustabilt i forskjell til win xp pro osv..

haha det er BS. Ferdig med det.

Win er mer usatabilt enn unix baserte OS (de større unix os) , Linux/ mac os x

Endret av Macfan
Lenke til kommentar
Eksempel er når de feilaktig lanserer Dual G5 som verdens kjappeste maskin.

Til og med Macfans påpekte at påstanden om G5 var feilaktig. Men slik bruk av benchmarks er vel ikke Apple akkurat alene om da...

Når det gjelder Flash Player så er det faktisk hyggelig at du har lagt merke til det. Fint om du melder fra til Macromedia slik at de kanskje til slutt gidder å gjøre noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...