Gå til innhold

Mac eller PC?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Skal gå til innkjøp av bærbar datamaskin til høsten. I den anledning lurer jeg på om noen kan liste opp forskjellene på PC versus Mac. Tenker da på funksjonalitet, støttende programvare, design, ytelse, utbyggingsmuligheter og alle andre relevante faktorer

 

Vil det være en stor overgang å gå til Mac etter å ha benyttet PC hele livet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville gjerne hatt en mac fordi det er en mac. Rykte på seg å være mer stabilt, bedre prosessor, takle billedbehandling bedre... og så er det jo lekkert design, og det er en mac. Men jeg har hatt pc i femten år, det sitter liksom i fingrene mine.

 

Jeg klarer meg ikke uten høyre musetast, uten hurtigtastene jeg har vent meg til, uten krysset øverst i høyre hjørne i alle vinduer... ctr+alt+tab... alle slike ting. har windows i fingertuppene, kan office ut og inn... alle de små tingene.

 

Nå har tilogmed mac blitt like billig som pc, du får kanskje tilogmed mer for pengene, spesielt om du vil ha en liten nett pc med god lyd og god grafikk til rundt 10 000. Studentrabatt har de vel også...

 

Så jeg anbefaler det gladelig til de som ikke har holdt på så mye med pc, de som har såpass lite peiling at det vil ta lite ekstra tid å omvende seg. Men det er klart, enkelte lærer seg dette også, er spørsmål om vilje også. Og så er det vel en god del mer programmer som kan fåes gratis til mac tror jeg...

 

Spill er vel fortsatt et problem, at det ikke er alle spill som gis ut i mac-versjon... ellers er de fleste filtyper kompatible nå, og usb og cd'er og alt slikt kan brukes mye om hverandre...

 

Men jeg kjøpte meg heller en pc, som jeg kjenner godt fra før, og vet hva jeg får for pengene... og så ønsker jeg meg heller en ipod, siden jeg tross alt egentlig er veldig forelsket i mac. Mac som jeg lekte med som femåring... men som dessverre ble tatt igjen av ibm få år etterpå.

Lenke til kommentar
Bruksområder?

Neh. Er student, så tekstbehandlingsoppgaver er prioritet. Benytter også internett, chat, e-mail og disse tingene. Batterikapasitet er viktig. Bruker også en del tid på å se filmer og laste ned musikk etc. Vil også sette pris på funksjonaliteter som brukervennligheten for å ta digitale bilder, behandle disse på maskinen. Det må derfor være muligheter for å koble til både kamera og multifunksjonell-skrivere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Bruksområder?

Neh. Er student, så tekstbehandlingsoppgaver er prioritet. Benytter også internett, chat, e-mail og disse tingene. Batterikapasitet er viktig. Bruker også en del tid på å se filmer og laste ned musikk etc. Vil også sette pris på funksjonaliteter som brukervennligheten for å ta digitale bilder, behandle disse på maskinen. Det må derfor være muligheter for å koble til både kamera og multifunksjonell-skrivere.

Budsjett?

Lenke til kommentar
Bruksområder?

Neh. Er student, så tekstbehandlingsoppgaver er prioritet. Benytter også internett, chat, e-mail og disse tingene. Batterikapasitet er viktig. Bruker også en del tid på å se filmer og laste ned musikk etc. Vil også sette pris på funksjonaliteter som brukervennligheten for å ta digitale bilder, behandle disse på maskinen. Det må derfor være muligheter for å koble til både kamera og multifunksjonell-skrivere.

Budsjett?

Max 14000 kroner :wow:

Lenke til kommentar

HEI!

 

For et par måneder siden var jeg i samme delemma.

Jeg valgte macen og kan ikke si at jeg angrer, hvis du ikkje skal bruke den så mye til spilling vil jeg absolutt anbefale en mac. Sitter selv på en Powerbook G4 med 12 tommers skjerm. Men du er sannsynligvis en student og sliter litt me penga så du burde kjøpe deg en ibook, kommer sannsynligvis ikke til å merke forskjellen. Apple Works følger også med til ibook`en, trenger derfor ikke og kjøpe noe annet skrive program. Fins også flotte nedlastnings programmer til Mac, bedre enn kazaa spør du meg. Har selv en Stasjonær pc men den sitter bare og støver ned. Hvis du gjerne vil ha et mer objektivt svar så kan du skrive den samme artikkelen på www.mac1.no sitt forum.

Lenke til kommentar

Fant 10 gode grunner til å velge Mac framfor PC, så kan andre også se dette. VEL Å MERKE TATT FRA APPLES NETTSIDER...

 

1: Mac fungerer uten problemer:

Spør dem – de millioner av mennesker som bruker og elsker sine Macintosh-maskiner, hvorfor Mac har blitt en så viktig del av livene deres. De fleste vil si at det rett og slett er fordi det fungerer. De kan gjøre det de vil gjøre. Slik de vil gjøre det. Intuitivt. Og det finnes en god grunn til det, for det er bare i en Mac at du finner totalt feilfri integrering av maskinvare og programvare. Det er bare i en Mac at du får et operativsystem som er utviklet av de samme menneskene som bygde datamaskinen det brukes på. Ta en ny Mac ut av esken, og du vil selv oppleve hånd-i-hanske-følelsen fra første stund. Koble den til. Slå den på. Og du er klar for alt. Det er fordi du i en Mac finner alt du trenger, innebygd i maskinen. USB. FireWire (IEEE 1394). Ethernet. Modem. Macintosh-maskiner leveres til og med med innebygde antenner for tilkobling til trådløse nettverk. Og alle Macintosh-maskiner leveres med ressurser (drivere) for de fleste skrivere, joysticks, DV-kameraer, tastaturer, lagringsenheter, digitale kameraer, inndataenheter, MP3-spillere og spillkontroller du kommer til å koble til maskinen. Når du kobler dem til, fungerer de fra første øyeblikk.

 

2: Den kræsjer ikke:

Kjenner du den beryktede «blå dødsskjermen» litt for godt? Vink farvel til den. Med Mac OS X vil du i stedet bli vant til bransjeledende stabilitet. I dette elegante nye operativsystemet er hukommelsen helt beskyttet, og programmene kan ikke komme i konflikt med operativsystemet eller med hverandre. Og i tillegg er Mac OS X bygd på den bunnsolide styrken til UNIX. De fleste Fortune 500-bedrifter, regjeringer og universiteter stoler på UNIX på grunn av de driftskritiske programmene de kjører. Og nå kan du også gjøre det.

 

3: Rett og slett best på digital musikk:

Kritikerne er enige (og hvor ofte skjer det?) – ikke bare om at iTunes gjør Macintosh-maskinen om til en uovertruffen digital jukebox, men at iPod har ingen over og ingen ved siden blant MP3-spillerne som finnes på markedet i dag. iTunes gjør det enkelt å konvertere musikk fra CD-samlingen til MP3-format. Du kan lage spillelister som passer til alle stemninger. Du kan brenne lyd-CD-plater ved kun å trykke på en knapp. Og du får strømlinjeformet integrering med MP3-spillere som iPod. iPod passer i lommen, veier bare 185 gram, har plass til opptil 2000 sanger, får lynrask musikkoverføring via FireWire, kan spille i opptil ti timer og lar deg ta med deg musikken din hvor du vil.

 

4: Alt du trenger til håndtering av digitale bilder:

Alle elsker iPhoto som revolusjonerer måten du arkiverer, organiserer, deler og nyter digitale bilder på. iPhoto, som følger med alle Macintosh-maskiner, lar deg enkelt laste ned, organisere, finne og dele bildene dine – som enkeltbilder, i lysbildeserier eller på et websted som iPhoto til og med hjelper deg med å lage. Flytt med musen, og iPhoto lager bildesymbolene dine større eller mindre – det er nesten magisk. Du kan se på enkeltbilder i detalj eller se hundrevis av bilder på skjermen samtidig, og raskt bla gjennom tusenvis for å finne akkurat det bildet du leter etter. iPhoto lar deg til og med opprette dine egne gavebøker. Du kommer aldri til å ønske å bruke et kamera med gammeldags film igjen.

 

5: Ditt eget digitale underholdningssenter

Macintosh-maskinene er utviklet og designet for dagens digitale livsstil og leveres et komplett sett digitale verktøy. I tillegg til iTunes og iPhoto leveres Macintosh-maskinene med iMovie og alle maskiner som er har SuperDrive-stasjon leveres også med iDVD. I likhet med Macintosh-maskinen er programmene enkle å bruke og de samarbeider helt problemfritt. Du kan bruke iMovie til å gjøre rå videoopptak om til strøkne filmer – komplett med musikk, tekster og effekter – som vennene dine kommer til å spørre om å få se igjen og igjen. Og med iDVD kan du brenne bildene og filmene på DVD-plater som kan spilles i de fleste vanlige DVD-spillere.

 

6: Kan bli med overalt:

Vi mener at databehandling når du er på farten, skal være en førsteklasses opplevelse. Derfor lager vi PowerBook- og iBook-maskinene slik vi gjør. Lette. Tynne. Med skjermer som er så klare og skarpe at du kan tro du sitter å arbeider på en stasjonær maskin. Og de leveres som standard med det som i andre bærbare maskiner blir sett på som «ekstra»: romslig harddisk, innebygd optisk stasjon, USB, FireWire, Ethernet, modem, videoutgang, lydinngang, WiFi. Tenk på dette: Har du noen gang hørt om en bærbar PC som kan være i bruk hele veien fra New York til Los Angeles, uten å lade batteriet? Har du hørt om en bærbar PC som går i dvale straks du lukker skjermen? Har du hørt om en som vekkes fra dvale uten forsinkelse? Har du hørt om en bærbar PC som raskt og uten ekstra konfigureing kan veksle mellom Ethernet, oppringt forbindelse og trådløs tilkobling, automatisk? Uten omstart? Det kan våre bærbare maskiner.

 

7: Utviklet for Internett

Når konfigurerte du en PC for Internett sist? Tok det lang tid? Det tar ikke lang tid på en Mac. De fleste av kundene våre er faktisk tilkoblet og i gang med å bruke Internett innen 15 minutter etter at de tok maskinen ut av esken. Og det gjelder også dem som aldri har tatt i en datamaskin før. Hvordan vil du oppleve det? Du vil oppdage at det å flytte favoritter, e-postadresser og e-postmeldinger til Macintosh-maskinen går som en drøm. Og bare vent til du får testet programvaren. Microsoft har bygd inn funksjoner i Mac-versjonene av Explorer og Entourage som du ikke finner på andre plattformer. Funksjoner som gjør søking og e-post på en Macintosh-maskin til en sann glede. Har du lyst til å chatte? AOL Instant Messenger, Yahoo Messenger, MSN Messenger – alle favorittene dine er tilgjengelige. Med en Mac har du massevis av verktøyalternativer for Internett. Disse omfatter også QuickTime. Når det gjelder streamet video i verdensklasse, er det ingen produkter som tilbyr en bedre digital medieopplevelse. (Og med QuickTime 6 har vi nådd nye høyder.) På en Mac er det selvfølgelig like enkelt å streame video, chatte, lese e-post og surfe trådløst. Dette fordi alle Macintosh-maskiner er klare for WiFi (802.11) – vi kaller det AirPort – straks de er pakket ut.

 

8: Office er Office, men det er litt mer på Mac:

Overgangen til Mac er enkel, delvis fordi du fortsetter å bruke de samme programmene du kjenner fra før. Microsoft Office vX for Mac OS X gir deg Word, PowerPoint og Excel, alle med de samme kjente funksjonene og snarveikommandoene du er vant til. Og takket være eksklusive funksjoner er Mac-versjonene bedre enn motstykkene for Windows. Office-dokumenter er fullt ut kompatible mellom Mac og Windows, slik at du kan dele alt fra regneark til presentasjoner. I tillegg til Office kan du kjøre mer enn 3 000 programmer som er spesiallaget for Apples nye operativsystem, Mac OS X. Nå kan du gjøre alt du har drømt om å gjøre på Mac – fra DAK-konstruksjon (CAD) til databasearbeid og økonomistyring.

 

9: Samarbeider problemfritt med Mac:

Bransjestandarder sørger for at alle kan arbeide harmonisk sammen. Derfor benytter Apple seg av så mange av dem. Se for eksempel på nettverk. Nettverksteknologien som brukes på Mac, er bygd opp på samme måte som teknologien som brukes av PCer. Resultatet er at Macintosh-maskinen passer direkte inn i PC-nettverk (eller stort sett alle typer nettverk). Det gjør arbeidet med å dele filer og skrivere med PCer helt smertefritt. Og i Mac OS X trenger du ikke å være utdannet nettverksadministrator for å få alt til å fungere. I tillegg er Gigabit Ethernet innebygd. Det samme er støtte for 802.11 trådløse nettverk, slik at du kan arbeide i nettverk uten kabler ved hjelp av AirPort eller et annet trådløst tilgangspunkt. Du kan selvfølgelig også bytte filer via data-CD, disketter eller Zip-disker. Og de fleste nye eksterne enheter kobles til via USB eller FireWire (to andre bransjestandarder), slik at du kan bruke dem med både PCer og Macintosh-maskiner.

 

10: Den er nydelig

Våre designere og utviklere overveier hver millimeter av hver eneste ny Macintosh-modell, og hvert eneste bildepunkt i brukergrensesnittet. Resultatet er stilige, ergonomiske og brukervennlige produkter som får jublende tranpeklapp i designverdenen. iMac. PowerBook. iPod. iBook. Den dype interessen for design og detaljer er tydelig, hva du enn ser på: de fjærbelastede skruene som holder bunnplaten på den nye iMac-maskinen på plass, lasergravert tekst der andre ville satt på et klistremerke, de holdbare fargeekte hardplastdekslene på iMac- og eMac-maskinene, tilgangsdøren på Power Mac G4, den elegante optiske musen som leveres sammen med alle stasjonære Macintosh-maskiner, instruksjonene bak på døren når du åpner den for å sette inn mer hukommelse i en iBook eller PowerBook. Dette er ting som ville vært oppsiktsvekkende selv om det ikke var snakk om datamaskiner. Dette er verktøy det er en fornøyelse å arbeide med, på alle nivåer.

 

Vi mener du skylder deg selv en førstehåndsopplevelse av en Macintosh-maskin. Prøv ut en PowerBook med toppytelse. En superrask Power Mac G4. En allsidig og bærbar iBook. En elegant, ny iMac. Kom og se i Apple Store eller hos en av våre forhandlere. Du vil finne ut at Macintosh-maskinen kan svare på de fleste spørsmålene du stiller, helt på engen hånd.

Lenke til kommentar

Den lista over kan jo også produseres for alle x86-bærbare, altså "ikke-mac". Alt bortsett fra nr.1 og 2, men om Mac fungerer helt uten problemer og kræsj det tviler jeg sterkt på. Er det bygd av mennesker så kan det kræsje.

 

Jeg anbefaler deg å ta kontakt med noen du kjenner som har Mac og som kanskje kan låne deg en Mac slik at du kan bli litt kjent med systemet før du ev. kjøper det. Det samme gjelder vanlig bærbar pc hvis du ikke er så kjent med disse.

 

Men, Mac gir ikke like mye for pengene som f.eks Dell. Jeg har ikke sjekket så altfor mye, men den skjermen du får med de billigste modellen til Apple er 12.1 og det er fryktelig lite. Jeg sikter da til Powerbook til 14.999,-. Forøvrig så er denne godt utstyrt, det er bare skjermen som er for liten. For samme pris får du en Dell Inspirion 510M med 15" skjerm. Denne har ikke like bra specs. forøvrig, f.eks 30GB harddisk, men supporten er overlegen.

 

Men, som sagt, jeg ville ha prøvd noen modeller selv og gjort opp en egen mening. Kjipt å finne ut i etterhånd at du egentlig ville ha en Mac, men valgte x86....

 

Edit: leif

Endret av Krestjan
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
1: Mac fungerer uten problemer:

 

Det gjør også en pc, hvis man behandler den skikkelig og bruker kjøpt software.

 

2: Den kræsjer ikke:

 

En liten gjentakelse av punkt 1 vil jeg si.

 

3: Rett og slett best på digital musikk:

 

Tøys!

 

4: Alt du trenger til håndtering av digitale bilder:

 

Det også pc. Til de grader.

 

5: Ditt eget digitale underholdningssenter

 

Windows Media Center? Neida, her er Mac gode.

 

6: Kan bli med overalt:

 

Samtlige jeg kjenner med bærbar mac har en form for skade som har blitt påført ved transportering. Uansett, dårlig argument, pc er like tynne.

 

7: Utviklet for Internett

 

Greit nok. Med tanke på at de fleste har ADSL skal det ikke være noe problem med en pc heller; et par tastetrykk. Mac er nok mer tilpasset nybegynnere.

 

8: Office er Office, men det er litt mer på Mac:

 

Office er Office, men det er litt mer (ustabilt) på Mac.

 

9: Samarbeider problemfritt med Mac:

 

Ok da...

 

10: Den er nydelig

 

Riktig, stort sett, men jeg liker min bærbare (og det gjør de fleste andre også) bedre enn f.eks en iBook.

Lenke til kommentar

Nå kommer jeg til å bestille en 15" Powerbook i morgen, så ta alt jeg sier med en klype salt...

 

Den siste iBook'en er i mine øyne et svært godt kjøp. Sant nok, du ofrer nok en dose ren ytelse, men det du får tilbake er en maskin som veier i overkant av to kilo og som vil fungere for den bruken du skisserer.

 

Når det gjelder OS X vs. Windows XP, så er mitt syn på den saken at det er operativsystem... Hvor forbanna nøye er det egentlig? Begge fungerer helt greit.

 

Jeg kan kanskje si litt om hvorfor jeg til slutt har falt ned på Mac:

  • Komplette maskiner - de har det jeg trenger av innganger/utganger, i tillegg til den ytelsen jeg trenger
  • Design - men dette er smak og behag
  • Lite støy
  • 15" leveres med widescreen
  • Maskinene leveres med dedikerte skjermkort
  • Relativt store harddisker som standard (60GB på den maskinen jeg kjøper)
  • OS X bygger på Unix - bra for meg siden jeg jobber en del med dette

Der har du i alle fall noen av punktene for min del. Sant nok, jeg kunne fått alt dette ved å kjøpe en Windowsbasert maskin, men nå valgte jeg Mac da.

 

Jeg tror at du uansett vil få en maskin som oppfyller kravene dine. Dell sin m510 er jo et rimelig alternativ. Lykke til.

 

swanky

Lenke til kommentar

Noen kommentarer...

 

Slagord om "tilrettelagt for digital livsstil og sånt" kaster vi vekk, det er tullprat, kan gjøre det samme på en pc som på en mac, selv om man kanskje ikke har like elegante programmer på PC-plattformen.

 

Stabilt - Ja, min 12" Powerbook har aldri kræsjet, jeg bruker den til alt fra tunge numeriske beregninger til spilling, og har kun restartet den når jeg har oppgradert OS osv. Selvsagt vil man nok oppleve at et eller annet program kan kræsje, men det er noe annet enn at operativsystemet kræsjer, og man kan da med letthet drepe programmet som kræsjet og starte det opp på nytt.

 

Design - PC kommer ikke i nærheten. Punktum. Har enda til gode å se det helheltlige rene designet bærbare Macer har på en PC.

 

Konstruksjon - Forholdsvis bra konstruerte maskiner, og noe av det beste i prisklassen opp til 20k. Den definitivt best konstruerte laptop er nok IBM, men da snakker vi også en prisklasse for seg sjøl (f.eks T41).

 

En musknapp - Kjøp deg en ekstern mus, og oppdag at MacOS er bortimot like bra som Windows når det gjelder høyreklikk. Det teite er at standard leveres med en musknapp, og man må bruke Command evt Ctrl + Klikk på trackpaden for å høyreklikke. Funker som en drøm med min Logitech MX900 hvertfall.

 

Spill - Jeg må si at jeg har inntrykk av at de aller fleste nyere spill kommer til Mac (før eller senere), og flere titler lanseres nå også samtidig med PC-plattformen.

 

Produktivitet/Office osv. - Office finnes også som tidligere nevnt til Mac, det samme med f.eks Adobe, Macromedia produkter m.m. Så heller ingen grunn her til å holde seg unna.

 

Hastighet på maskin - Her er nok Mac et hakk under PC-plattformen, rent ytelsesmessig får man nok mer i en PC. Men da kan man igjen spørre seg om CPU-power er det man har mest bruk for i en laptop? For meg er hvertfall god design, bra løsninger, solid konstruksjon, DVI-utgang (noe av grunnen til at jeg valgte Powerbook), mye utstyr og et knallbra OS ting som teller mer.

 

Som en konklusjon: Jeg vil anbefale folk å se på hva det er de vil ha i en laptop. At man kan gjøre det ene kun på den ene eller andre plattformen er ikke nødvendigvis sant, ser man bort fra at PC nok fortsatt er best på f.eks spill. Til 15k får man nok mer ren kraft i en plastboks av en PC, mens man i en Powerbook betaler mer for et stilfullt design i aluminiumslegering, vesentlig mer kompakt design samtidig som man har integrert det meste etc.

Lenke til kommentar

Det meste er nevnt men vil si noe på dette med bildebehandling:

 

4: Alt du trenger til håndtering av digitale bilder:

 

Det også pc. Til de grader.

 

Det Mac har og ikkje Win er skikkelig fargestyring i operativsystemet, ColorSync

er helt fantastisk bra. Dette er noe som ikkje finnes i Windows. Derfor er man

om man driver mye med bilder, både digitalt og til print, mere tjent med en

mac...

 

Stibiliteten i OS X er veldig bra, ekstremt bra, det er sjeldent eg krasjer OS X

og når det skjer er det pga. eg har rotet i biblioteket (os x reg). Så er min

egen skyld. Såg noen nevnte at OS X krasjet ved multi-tasking, det høres noe

merkelig ut, har den største G4 stående som eg benytter meg av disse progs

på (samtidlig); Photoshop, InDesign, QuarkXPress, Acrobat + e-post og safari.

Illustrator er også ofte oppe ilag med de øvrige. Dette har aldri krasjet, faktisk

ikkje et hikk engang. På min windows maskin opplever eg stadig at når mange

tunge progs. brukes samtidlig at ytelsen blir kraftig redusert, av og til henger

den seg helt.

Endret av kvikks
Lenke til kommentar

IE på Mac virker litt mer rart, er ikke sidene kodet skikkelig kan man lett få problemer på Mac pga dårlig koding, men det er ikke ofte.

Å anbefale Mac vs PC er som jordbær og bringebær, en god konfigurert PC er like stabil som en Mac, har aldri hatt problem med WinXP som har dundret og gått i ei god stund. Utenom det vil jeg heller anbefale å sjekke om det er noen venner som har en Mac som du kan prøve deg på, slik at du finner ut om det er noe for deg, greit du har hørt mye fint om Mac, men det hjelper ikke om du selv ikke syns det er noe for deg.

Lenke til kommentar
IE på Mac virker litt mer rart, er ikke sidene kodet skikkelig kan man lett få problemer på Mac pga dårlig koding, men det er ikke ofte.

Koder du i tråd med w3c-standard, bruker "layers" etc blir det stort sett

herpet i IE for mac uansett. Nyeste IE til MAC kom vel i 2001, dette kun

en versjon med OS X støtte. MIcrosoft har ikkje gjort en dritt for å lage

en skikkelig IE for Mac (egentlig ikkje til Win heller :p).

Nei, har du mac er IE det første som bør hives i søpla, dedn er fantastisk

ubrukelig. Safari fra Apple er bra, veldig lik Mozilla, som du også får til

MAc.

Lenke til kommentar
Jeg trodde også at mac ikke kunne krasje eller henge seg, men så spurte jeg kameraten min som har mac, og han sa den hengte seg stadig vekk når han holdt på med flere ting på en gang... så det skjer garantert der også, selv om du slipper blå skjerm...

haha

 

ja jeg har både mac og pc mac slo aldri gjennom hos meg men i stede for en blåskjerm har du en "bombe" istede for under krasjene jeg vet ikke jeg..

 

men er du avhengig av support ville jeg valgt pc mye bedre støtte for det her i landet og hvem i ville granskauen sa at du skulle kjøre windows.. :p kjør linux. ;)

 

isolinux her finner du det du trenger til å starte en innstallasjon av ett av disse henrivende produktene kan anbefale fedora med crossover så du kan kjøre det fleste windows baserte programene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...