bluesman Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Rom Temp. 22 Vann Temp Idle. 24 CPU Temp. Idle 37 Vann Temp. vs. CPU Temp Idle er 13grader. Ved full CPU load stiger cpu tempen med 5 grader. Når jeg leser hva dere andre her på forumet har, virker dette som en dårlig temp. ER DETTE BRA ????? edit: hadde skrevet 2grader feil på cpu temp. P4 [email protected] 1.650 volt. "Normal" varmeutvikling på 110 Watt. Sjekk kalkulator for varmeutvikling her. Abit IT7 max2 TwinMOSPC2700 CL2,5 1024Mb DDR 2.7volt Chieftec Strømforsyning ATX 420W. Kjøling: CPU AC cuplex Chipset AC twinplex Arctic silver 5 EVO 240 radiator med 3stk 120mm enermax vifter på 7volt Kuriyama slange 3/8"ID Eheim 1048 pumpe Selvmekka vanntank Endret 5. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Naasaa Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Er ikke så geernt d der, men jeg tror at en bedre radiator ville kjøle bedre, Evo radiatorene bruker jo en annen teknologi enn de andre, ville byttet den ut mot en black ice extreme 2 radiator jeg. Men du har jo egentli en ganske grei temperatur sånn sett... Lenke til kommentar
Daron Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Siden vann temperaturen bare ligger 2 grader over rom temperatur så har han ikke mye å gå på når det gjelder radiator.. Du kan ikke gå under romtemperatur uansett.. Ville heller sett på kjøleblokken, kanskje skiftet til en som er mer effektiv. Uansett ikke gale temperatur... Om det er verdt 500kr for noen få grader bedre idle temperatur på cpu får du avgjøre selv Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg tror jeg har gjordt det meste riktig, men sammenliknet med mange andre på forumet har vel jeg meget høy idle temp???? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hvordan har du 3 vifter på en 240? en på den andre siden i tillegg? Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Bluesman: Vær snill å demp deg litt mht fontstørrelse og slikt. Det oppfattes bare som "skriking". En temp-forskjell på 13 grader er nok i meste laget, og vitner om flere mulige "feil", i prioritert rekkefølge: - En vannblokk som ikke er i toppskjiktet. - Dårlig montering av ovennevnte. - Temp-avlesninger fra systemet er ikke til å stole på. Bruk helst egne termometere og følere. - For lav flow i systemet. Som et sammenligningsgrunnlag: Har sjøl 6-7 graders forskjell mellom vann- og CPU-temp ved vanlig bruk. Diff ved 100% CPU-last: 9-10 grader. Btw; Klarer du vanntemp bare 2 grader over lufttemp, så kjører du i så fall "full øs" på viftene dine! Det må jo nødvendigvis bråke litt? Lenke til kommentar
PC^2020 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 hmm har rom temp på 24, og cpuen ligger nå på 42 grader. vanntemp pleier å ligge rundt 28 grader så vidt jeg vet kanskje litt mere.. har en max load temp på over 50 grader, har ikke klokket så veldig mye egentlig.. Men den overstiger 50 når jeg spiller, fordi skjermkortet er jo med å lage rabalder her og. Med kun cpuen som drar varme, så er det max load på 46 Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Hvordan har du 3 vifter på en 240? en på den andre siden i tillegg? Ja, jeg har 2 vifter på utsiden med filter og 1 vifte på innsiden som suger. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Bluesman: Vær snill å demp deg litt mht fontstørrelse og slikt. Det oppfattes bare som "skriking". En temp-forskjell på 13 grader er nok i meste laget, og vitner om flere mulige "feil", i prioritert rekkefølge: - En vannblokk som ikke er i toppskjiktet. - Dårlig montering av ovennevnte. - Temp-avlesninger fra systemet er ikke til å stole på. Bruk helst egne termometere og følere. - For lav flow i systemet. Som et sammenligningsgrunnlag: Har sjøl 6-7 graders forskjell mellom vann- og CPU-temp ved vanlig bruk. Diff ved 100% CPU-last: 9-10 grader. Btw; Klarer du vanntemp bare 2 grader over lufttemp, så kjører du i så fall "full øs" på viftene dine! Det må jo nødvendigvis bråke litt? Ja Skrue, det ble litt stor skrift. Jeg har god flow i systemet, dobbelt sett med temp. følere som viser det samme. Ekstern termostat og Cooldrive 4. Begge måler vann temp. Alle viftene mine går på min nivå, stilt på Cooldrive 4. Trodde at AC cuplex blokka var noe av det beste? Min CPU har et "Normal" varmeutvikling på 110 Watt hentet fra http://www.ocshoot.no/cpuheat.htm Kanskje dette har noe og si for sammenligningen? Hvilken kjøleblokk har du Skrue og hvilken CPU? Endret 5. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Mitt oppsett består av WhiteWater CPU-blokk, "Cascade"-klonet GPU-blokk, Pro-Core raddis, og en MJ 1200 pumpe. AC-blokka skal jo være ganske god, så jeg foreslår at du sjekker monteringen, evnt også sjekke "fotavtrykk" fra core. Om dette ikke er bra, så vær mer nøye med monteringen av blokka. Min CPU: XP Mobile 2400 @ 2400 /v 1,68volt Lenke til kommentar
Tommelom Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 I forhold til mitt sytem, så er jo 24 grader på vannet meget bra. Har P4 2,8@3GHz og min idle temp på vannet ligger på 30 grader og cpu på 40. Har selv EVO240 med 2 Papst-vifter på 26dB som surrer på ca. 7V. Romtemp ligger på 21 grader. Det er 10 grader forskjell på vann/cpu. Ikke så veldig bra? Har i tillegg AC-blokker på 9800Pro og NB. KJører Cuplex og Twinplex over hele linja. Gjør jeg noe galt og kan noe forberedes? Ikke at jeg klager. Jeg er fonøyd med systemet mitt og ser ikke egentlig at jeg trenger å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Skrue, hvis du har en XP 2400 som ikke er overklokket og stilt kun core volt opp fra 1.65v til 1,68v har du en "Normal" varmeutvikling på 62 Watt, jeg har 110 Watt på min CPU. Da kan vel dette også være litt av forklaringen? Sjekk kalkulator på http://www.ocshoot.no/cpuheat.htm Edit: Skrue, jeg fant ingen XP 2400 Mobile Endret 5. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Halvsame Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Regner nesten med at XP2400'ern hans går på 2400 faktiske Mhz.. og da utvikler den vel strengt tatt litt mer varme? Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Regner nesten med at XP2400'ern hans går på 2400 faktiske Mhz.. og da utvikler den vel strengt tatt litt mer varme? Ja, jeg kjenner ikke så godt til AMD Cpu'er, beklager. Hadde litt vanskelig for og skjønne at Skrue ikke overklokka. Athlone XP 2400 går normalt i 2Ghz, jaha. Da har den en "Normal" varmeutvikling 75 Watt. Kanskje litt av forklaringen, men jeg trenger ny CPU blokk for og komme lenger ned i temp. Endret 4. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 En mobile har i utgangspunktet 35w varmeutvikling. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Ja, hvis mobile XP2400 bare utvikler 35 watt, her jeg en god forklaring. Jeg trenger en bedre vannblokk eller kaldere vann. Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 tror også det finnes en mobile +2400 på 45 w... Er forskjellen på disse kun varmeutviklingen? Klokkeegenskaper da? Bør kanskje spørre dette i XP MOBILE tråden..... men men Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Regner nesten med at XP2400'ern hans går på 2400 faktiske Mhz.. og da utvikler den vel strengt tatt litt mer varme? Du har rett, den kjøres for tiden på 2400 Mhz. Og ja, det er en 35 watter. Lenke til kommentar
bluesman Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Skrue, da har jeg forklaringen. Du kjøler kun ned 35watt, mot jeg som kjøler ned 110watt. Da er kanskje ikke mine tempraturer så gale? Endret 5. mai 2004 av bluesman Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Skrue, da har jeg forklaringen. Du kjøler kun ned 35watt, mot jeg som kjøler ned 110watt. Da er kanskje ikke mine tempraturer så gale? Selvfølgelig! Den burde jeg jo absolutt ha tatt sjøl, og er ikke så lite flau over å ha oversett den saken! Jeg få skylde på at jeg var trøtt og sliten i går kveld, etter en laang generalforsamling. Skal for moro skyld klokke opp endel senere i kveld, men nå står svigers her for å få hjelp med bilen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå