Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Justere Tenning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Problemet er at jeg skal skifte pakning i innsugningsmanifolden. Motoren drar falskluft, som fører til dårlig gange. For å få skifta den pakningen må vel det meste untatt motoren ut :no: Regner med at jeg må justere tenninga etter dette. Har egentlig ikke lyst til å kjøpe en dyr lampe som jeg bruker 1 gang.. :roll:

Lenke til kommentar

SÅ dyr er de ikke, koster fra ca.100,- og oppover.

Så lenge du slipper å løsne på fordeleren trenger du strengt tatt ikke å justere tenninga.

Men det kan være greit å gjøre uansett, tar ca. 5 min.

 

Det finnes en annen måte å stille tenninga på også, men den er svært unøyaktig.

Lenke til kommentar

Skal du skifte pakningen mellom forgasser og manifoild eller mellom motorblokk og resten av toppen?

 

Tenningslampa funker slik at den blinker til hver gang pluggen til sylinder nr.1 får gnist. Da retter du lampa ned i motorrommet hvor viftereima går. Da skal du se et merke/hakk på selve motoren og ett på selve (kommer ikke på navnet) hjulet som drar med seg viftereima. Disse to hakkene skal stemme overens. Og siden lampa blinker akkurat når de skal være på lik plass klarer du lett å se når tenninga er rett. For å justere "fram" og "tilbake" vrir man på fordeleren.

 

Selv justerer jeg for det meste tenninga litt på feelingen når det gjelder gamle biler. Setter'n der motoren går best, uten at jeg får tenningsbank eller ettertenning i eksosen.

 

du kan jo høre om noen du kjenner har ei slik lampe å låne bort en liten time :)

Lenke til kommentar

Det er pakningen som ligger mellom innsug og motorblokka, drar litt falskluft der.

Så jeg behøver egentlig ikke en slik lampe, men heller stille tenninga på "feeling"? Mulig det er verdt en forsøk. Skal prøve å få skiftet den pakningen først da, for å se om gangen i motoren blir bedre da :thumbs:

 

Takker for all hjelp btw :green:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...