Frekkas Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Noen som har en fin guide på hvordan justere tenning i en forgassermotor? Har en corolla 1,3 83 mod Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Nei, men denne kan jeg vel kjøpe på Mekonomen eller.no? Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Problemet er at jeg skal skifte pakning i innsugningsmanifolden. Motoren drar falskluft, som fører til dårlig gange. For å få skifta den pakningen må vel det meste untatt motoren ut Regner med at jeg må justere tenninga etter dette. Har egentlig ikke lyst til å kjøpe en dyr lampe som jeg bruker 1 gang.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 SÅ dyr er de ikke, koster fra ca.100,- og oppover. Så lenge du slipper å løsne på fordeleren trenger du strengt tatt ikke å justere tenninga. Men det kan være greit å gjøre uansett, tar ca. 5 min. Det finnes en annen måte å stille tenninga på også, men den er svært unøyaktig. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Hvor finner du lampe til 100 kr da? Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Nja, det var kanskje litt billig anslått av meg men en til 200,- skal være mulig å oppdrive. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Billigste jeg har funnet hittil koster 350 spenn.. Men om jeg kjøper en, vet jeg fortsatt ikke hvordan jeg skal bruke den Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Skal du skifte pakningen mellom forgasser og manifoild eller mellom motorblokk og resten av toppen? Tenningslampa funker slik at den blinker til hver gang pluggen til sylinder nr.1 får gnist. Da retter du lampa ned i motorrommet hvor viftereima går. Da skal du se et merke/hakk på selve motoren og ett på selve (kommer ikke på navnet) hjulet som drar med seg viftereima. Disse to hakkene skal stemme overens. Og siden lampa blinker akkurat når de skal være på lik plass klarer du lett å se når tenninga er rett. For å justere "fram" og "tilbake" vrir man på fordeleren. Selv justerer jeg for det meste tenninga litt på feelingen når det gjelder gamle biler. Setter'n der motoren går best, uten at jeg får tenningsbank eller ettertenning i eksosen. du kan jo høre om noen du kjenner har ei slik lampe å låne bort en liten time Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Det er pakningen som ligger mellom innsug og motorblokka, drar litt falskluft der. Så jeg behøver egentlig ikke en slik lampe, men heller stille tenninga på "feeling"? Mulig det er verdt en forsøk. Skal prøve å få skiftet den pakningen først da, for å se om gangen i motoren blir bedre da Takker for all hjelp btw Lenke til kommentar
eab Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 men som det har blitt sagt tidligere så trenger du strengt tatt ikke justere noe på tenninga hvis du lar fordeleren stå der den står (og tenninga er rimelig rett i utgangspunktet. Lenke til kommentar
Frekkas Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Stemmer sikkert. Men må nok justere tenninga uansett Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Skal du ha tenningspunktet nøyaktig må du bruke strobelampa, ganske enkelt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå