ninaberg Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hej! Ska det inte kunna vara möjligt att captura analog video med en 750mhz athlon processor? Har en MSI Vox adapter till USB 2.0. 1 gb ram, 200 gb hardisk. Capturar i M-JPEG eller MPEG2, 720 x 576 och får massa droppade frames. För ett par år sedan räckte det med 200 mhz processor för att captura analog video. Finns det nåt att göra - förutom att köpa snabbare processor = nytt moderkort = ny ram? Hoppfulla hälsningar! Nina Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Prøv å capture i AVI, det krever som regel mindre fra CPUen. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Disk-aksesstid har veldig mye å si her. Kanskje du tar opp til en partisjon det allerede ligger (fragmenterte) data på fra før?? I så tilfelle må lese/skrivehodet plustelig bevege seg "store hopp" før det kan begynne å skrive igjen... Jeg anbefaler alltid to fysiske disker til de som skal drive med videoredigering. Dette fordi systemet (Windows) av og til må lese fra systemdisken mens du driver med Video Capture, og fordi det blir en bedre flyt når du mikser sammen bilde, video og musikk (lyd..). Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 KAn også være at du har et problem med IRQ, eller lignende. Jeg har selv slitt med slike problemer og da måtte jeg flytte rundt på litt PCI kort. Lenke til kommentar
ninaberg Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Tack för svar! Hårddiscen är helt ny och är inte fragmenterad. MPEG är väl ett AVI format. Vet någon vilken som är snabbast codec? Nina:) Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 MPEG är väl ett AVI format. Er det det? Trudde ikke det men... Kanskje du har rett Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Har du lest manualen til capture boksen din? Der står det mest sannsynlig hva slags hardware du må ha for å capture analog video i MPEG format. AVI er ikke et MPEG format. Hvis Vox adapteren din kan capture video i uncompressed (AVI) format så gjør det. Tror ikke prosessoren din er rask nok til å gjøre om video til MPEG i realtime. Lenke til kommentar
adsfiklam Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 AVI er ikke et MPEG format. Åhhh... Bra du sa det Begynte å lure om jeg hadde misforstått helt Lenke til kommentar
ninaberg Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Sorry, jag mente att MJPEG är ett AVI format. VOX adapterns software InterVideo MSIPVS capturar bara i MPEG2 och det kräver väl en del processorkraft. Så därför brukar jag andra capture program; Stoik Capturer osv. Droppar frames då också men mindre - har dock inte fått in nåt ljud ännu. Tänkte att detta borde gå med MJPEG eller nån annan snabb codec? Nina:) Lenke til kommentar
ninaberg Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 PS, har läst på MSI's hemsida att det krävs 880 mhz processor (står inte i manual) för att captura med adaptern i MPEG2. Så...AVI. Nina Lenke til kommentar
YokiShoki Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Kanskje du kan prøve å få tak i en billig prosessor på QXL? sjekk ut QXL prosessorer Står en Athlon prosessor på 1300Mhz til 320 kr. Men sjekk hva hovedkortet ditt takkler av prosessorer først. Endret 6. mai 2004 av JoergenJonassen Lenke til kommentar
ninaberg Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 Det är lite det som ät grejen. Med mitt Asus K7V hoved kort kan jag inte ha större processor är 800 mhz (jag har 750 så det gör nog inte nån forskell) :Skulle gärna köpt en billig processor på 1600 -2000 mhz men måste då byta hovedkort, ram (har 1 GB) och vifte. Vilket blir för dyrt för mig - och så irriterar det mig att saker inte är kompatibla efter 2 år. Nina Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg kunne ta opp full-screen video (720x576) med en 466MHz Celeron-PC uten framedrops. Brukte enten HUFFUYV (tror jeg det heter) eller MJPEG. Skulle da ikke tro det var prosessoren det stod på. Eneste problemet var at jeg måtte ta opp i Windows 98. Prøvde jeg i XP eller 2k så droppa den 50% av bildene. Lenke til kommentar
ninaberg Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Snabbare capture med win98! Kan jag installera win98 när jag redan har winXP på maskinen? Nina Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Nope. Da måtte du installert Windows 98 først. Så kunne du installert XP etterpå. MEN, det går an å jukse det til ved hjelp av Partition Magic.. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) Hei. Jeg har slitt en del med et gammelt Asus v6800 deluxe kort med video-in i det siste. Fikk en del dropped frames når jeg tok opp, selv om cappinga bare brukte ca. 50% CPU. (Hadde da en WD 80gb m/8MB cache, xp1800 + 768mb SD-ram). Jeg endte opp med et Hauppauge DVR250 TV-kort m/svideo & composite inn (har også tuner... fikk det i går). Har testet litt og dette fungerer strøkent! Ved capturing brukes bare opptil 10% av CPU (Athlon XP2500+ @ 2800+) da videoen blir komprimert til mpeg1/2 i hardwaren. Kostet ca. 1300 NKR. Skal du redigere det du tar opp etterpå er det beste å cappe med huffyuv codecen. Denne kompirmerer videoen litt, men det blir fortsatt ganske store filer. Dette krever en god del av harddisken. Skal du spare disken (som ofte er grunnen til dropped frames) bør du komprimere på direkten, hvilket krever mye CPU kraft hvis du ikke har hardware komprimering. Edit: har du USB2.0 på et såpass gammelt hovedkort??? ...eller har du en egen USB2.0 kontroller? Hvis MSI boksen kjører på USB1.1 kan jeg forstå at du sliter med cappinga di i alle fall. Endret 8. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Snabbare capture med win98!Kan jag installera win98 när jag redan har winXP på maskinen? Nina Jo det kan du. Men du må installere på en egen partisjon. Og partisjonen må være en primær-partisjon. Husk at 98 ikke støtter NTFS sånn uten videre. Lenke til kommentar
HilRam Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Snabbare capture med win98!Kan jag installera win98 när jag redan har winXP på maskinen? Nina Jo det kan du. Men du må installere på en egen partisjon. Og partisjonen må være en primær-partisjon. Husk at 98 ikke støtter NTFS sånn uten videre. Grunnen til at jeg nevner Partition Magic, er at jeg går utifra at Ninaberg allerede har partisjonert hele harddisken sin... Kan hende jeg er litt fordomsfull? Uansett, dersom du, NinaB, har upartisjonert plass på harddisken din, kan du gjøre flg.: 1. Opprett en primærpartisjon på harddisken din 2. Gjør partisjonen aktiv fra FDISK 3. Nå kan du installere Windows 98 4. Win XP-partisjonen vil ikke lenger være synlig dersom du har formattert den med NTFS, noe du helt sikkert har gjort. ERGO: Det enkleste blir å reinstallere dersom du har tenkt å bruke W98. Bedre forslag: Sett deg ned og les litt på nettet om hvordan du optimaliserer ytelsen under Windows XP, slår av unødvendige tillegg etc. Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) *dobbelpost* ... forumserverne lagger skikkelig i dag! Endret 8. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 (endret) hvorfor i all verden skal man få "snabbare capture" med w98 ? Det koster jo ikke SÅ mye å invistere i et skikkelig TV/Videoredigerings kort? ..... det kommer litt ann på hva du skal bruke opptakene til, men du trenger jo nødvendigvis ikke å ta opp i 720x576. Jeg capper i 480x576 med variable bitrate (max 2500mbps average 2000), lyd i 192kbps (både lyd og bilde i mpeg2, 44khz) og det fungerer sånn nogen lunde til å ta opp f.eks. tv-serier for å ha på PC'n. Det er ikke akurat noe å redigere på, men som sagt kurrant til ting som bare skal lagres. Bør nok gå opp en del i kvalitet om du skal f.eks. ta opp gamle VHS'er og redigere ect. Ved å senke kvaliteten får du ofte mindre dropped frames. Hvor mange dropped frames pr. sek har du sånn ca? Det hender også at noen programmer er innstillt på å droppe frames for å synce med lyd (virtual dub har denne funksjonen)... I såfall er det noe annet som er problemet Endret 8. mai 2004 av DJ-JK Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå