Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppsett av "avansert nettverk"

Anbefalte innlegg

Oppsett av nytt nettverk:

Server:

Spesifikasjon:

Athlon XP 2000+

1GB RAM

700 GB Disk

Cd-Brenner

Roller:

- Dele ut filer til maskinene i nettverket. Noen maskiner og brukere skal kun ha lese tilgang mens andre skal ha full tilgang. Eks: dokumenter, musikk og CD image-arkiv. (For spill og programmer)

- Den skal dele ut filmer via streaming (via CCXSTREAM) til en XBOX.

- Den skal kjøre en FTP server slik at jeg kan laste opp nye filer til de stedene de skal ligge.

- Muligehten til å kjøre div programmer eks. Outlook slik at jeg kan kjøre dette fra en arbeidsstasjon og derfor ha mine epost trygt lagret på serveren.

- Lagre alle dukumenter til brukere.

Arbeidsstasjoner:

- 3-4 maskiner med Windows XP.

- Skal brukes til spill, surifing og arbeid.

- Ingen dokumenter skal lagres lokalt.

Internet:

- Direkte tilkobling switch > modem. Dynamic IP (Bluecom)

Så er spørsmålene.. Hvordan skal jeg få til dette? Jeg har Windows 2000 Server som jeg kunne tenkt meg å installere, men hvis dere anbefaller Windows 2003 så kan jeg gå til annskaffelse av dette.Dete skal settes opp i en bolig med en stor familie som brukere. Jeg må vel sette opp et domene, dette vil vel være mye bedre enn å ha en vanlig arbeidsgruppe? Hvordan setter jeg opp dette? Hvordan skal jeg dele filene/ressursene slik at dette blir best mulig? Hadde tenkt meg å bruke påloggings-script, men jeg er egentlig ganske blank på dette området.Også er det dette med Outlook osv.

Kom gjerne med tips og svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vet IKKE selv, men har blitt fortalt at steaming media fra windows 2000/2003 er direkte dårlig og Linux har bedre løsninger på den siden.

Ang fil/print/ftp/mail så foretrekker jeg derimot Windows 2000 eller 2003 + Exchange langt fremfor Linux!! Et domene med klienter i domnet og policy til bl.a. re-directing av "mine dokumenter" gjør mye av jobben som du beskriver ang fil/print. :thumbs:

Vet ikke hvor mye det svaret hjalp, men som sagt: Det med streaming media er noe jeg har blitt fortalt og har ingen erfaringer selv verken med windows eller linux på det området.

Lykke til og si ifra om hva du ender opp med!

Lenke til kommentar

Du kan kikke på Microsoft sin Small Business Server 2003, der får du både Windows Server 2003, Exchange 2003 og SharePoint Services for en latterlig lav pris.

I skrivende stund er det rundt kr. 4500-5000 inkl. mva. Oppgraderingsversjonen er en del billigere, og du kan oppgradere fra Windows 2000 server.

En annen meget bra ting med SBS2003 er muligheten for å jobbe fra hvorsomhelst. Har du et domenenavn og fastlinje er mulighetene der rett ut fra boksen. Du kan til og med sette den opp med WAP-støtte :w00t:

Les mer her.

Endret av Spirograf
Lenke til kommentar

både linux og windows gjør desse oppgavene enkelt. Dette er jo ikke akurat en "avansert" server.

Jeg ville foretrukket Linux da de tjenestene du ønsker å bruke har i windows hatt store sikkerhets problemer. da tenker jeg på SMB,ftp,httpd og outlook mail client.

du kan og kjøre linux med samba som gir deg full file sharing og Domain Controller.

foretrekker proftpd som ftp server.

bruk vncserver for remote connection til serveren og bruk mozilla mail eller evolution for å sjekke mailen.

Lenke til kommentar

Server:

Spesifikasjon:

Athlon XP 2000+

1GB RAM

700 GB Disk

Cd-Brenner

Er ikke dette litt overkill? Tror du at lasten vil være så stor at det blir nødvendig med så mye minne feks? Skal alle arbeidsstasjonene streame video samtidig? De andre serveroppgavene du beskriver krever veldig lite av serveren med så få brukere.

Jeg vil forøvrig klart anbefale linux på serveren. Lagringen av filer ordner du seff med samba. linux har flere gode ftp-servere. streaming aner jeg ikke, men det blir nevnt her at linux skal være bra på det også. med linux har du i tillegg svært god tilgang på andre typiske tjenester (DHCP, brannvegg, mail, http-server, osv..).

men til slutt: dersom dere ikke har penger som kommer ut av ørene og nesen er det kanskje ikke nødvendig med 4-5 maksiner for èn familie?

Lenke til kommentar

Server:

Spesifikasjon:

Athlon XP 2000+

1GB RAM

700 GB Disk

Cd-Brenner

Er ikke dette litt overkill? Tror du at lasten vil være så stor at det blir nødvendig med så mye minne feks? Skal alle arbeidsstasjonene streame video samtidig? De andre serveroppgavene du beskriver krever veldig lite av serveren med så få brukere.

Jeg vil forøvrig klart anbefale linux på serveren. Lagringen av filer ordner du seff med samba. linux har flere gode ftp-servere. streaming aner jeg ikke, men det blir nevnt her at linux skal være bra på det også. med linux har du i tillegg svært god tilgang på andre typiske tjenester (DHCP, brannvegg, mail, http-server, osv..).

men til slutt: dersom dere ikke har penger som kommer ut av ørene og nesen er det kanskje ikke nødvendig med 4-5 maksiner for èn familie?

serveren er bygget allerede så jeg gidde rikke å ta ut en 512 mb brikke... ;)

Jeg tror valget faller på en elelr annen type av 2003 server.

Er det et forum eller nettsted hvor man kan lese ang oppsett av domene, brukere, policy'er osv til dette?

Lenke til kommentar

å joda. Det er så verdt det!

SBS er jo et billig alternativ, det tenkte jeg faktisk ikke på.

Sikkerhetsproblemer er ikke problemer med Windows men med folk som bruker Windows. Både Windows og Linux kan begge gjøres veldig sikre. Det går ikke på teknologi, men på den som konfigurerer systemet. Dessuten er Windwos Server 2003 (inkludert i SBS2003) et resultat av "trustworthy computing" og er av meget høy kvalitet og så på sikkerhet! :thumbup:

edit: og samba gir deg bare et NT4 domene. Ikke et 2003-server domene, med Active Directory, group policy og DFS.

Endret av ob1
Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Trenger du egentlig et domene med så få maksiner, du kan likegodt konfigrurere de 3-4 maskinene manuelt i group policy, og heller kjøre linux på serveren med samba.

Men har du noen form for backup på serveren, raid 1 eller noe lignende?? :hmm:

Lenke til kommentar

Du får løst alt dette med en helt vanlig windows maskin - sett opp fildeling (skru av "simple filesharing" hvis du bruker xp).

Instaler et ftp server program.

Sett opp alle klienter til å mounte et share på serveren til en stasjonsbokstav (automatisk ved oppstart). Sett så opp outlook og my documents til å benytte den netverks stasjonen for lagring. Om du vil kan du jo legge hele brukerprofilen på server (krever litt jobb i regedit), så følger alle instillinger med brukeren til hver maskin.

(serveren kan like gjerne være en av arbeids stasjonene når kravene ikke er større enn det du presenterer her)

Du trenger altså et share for dokumenter/mail (evt brukerprofil) pr. bruker som brukeren har lese/skrive tilgang på.

En mappe på server som har undermappene film og musikk. Denne mappa shares slik at adminstrator får lese/skrivetilgang, mens mappen film og musikk shares readonly til alle brukere.

Det eneste du kan oppnå ved å bruke windows server programvare som du ikke får med vanlig arbeidsstasjon windows er synkronisering av brukernavn og passord - om en bruker skal endre passord må han gjøre dette på alle maskinen selv. (På et hjemmenet skjer vel dette ekstremt sjelden?)

Noen som vet hvordan man kan sette opp en linuxboks som server slik at alle windowsmaskinene får synkroniserte passord?

Lenke til kommentar

- Muligehten til å kjøre div programmer eks. Outlook slik at jeg kan kjøre dette fra en arbeidsstasjon og derfor ha mine epost trygt lagret på serveren.

- Lagre alle dukumenter til brukere.

Som en annen nevnte, så står det ikke noe om backup, du vil kanskje jevnlig brenne dvd'er, men det er tross alt 700GB...og du er vel ca. med 200-250GB nu om ikke mer.

Forslag er å kjøpe en brukt raid 5 controller. Gode program er SyncBack for generell backup.

Det smarte med å gå så "inn" for et slikt prosjekt er at alle kan bruke hvilken som helst datamaskin, og alltid ha sitt skrivebord osv. Det blir først shitty når folk skal installere program osv. Greit i en bedrift, for der er det bare å si nei, men privat så blir det ofte litt mer personlig preg på programvare valg og utskifting.

Så vet ikke om det er verdt det å sette det opp, med mindre det er for din perssnlige erfaring, en får ganske mye utav det.

Hvis du bare slår av "Simple Filesharing" så er det enkelt å dele opp brukerrettigheter på mapper på servren, det er gjort på kun kort tid. Kjipt med den løsningen er jo at det er litt manuelt å konfigurere mhp brukere osv. Klient messig er det alltid smart å ta en Ghost når alt er gjort, pr.maskin, (med mindre dere har 4 identiske klienter).

Dog sikkert ingen yngre brødre som lurer på hvorfor kun du har tilgang til Admin_Temp_Unused [attrib +h +s] folderen, som forøvrig fyller 100GB.

Hvis du skal sette opp en slikt system, hvsi du gidder å ta litt screenshots og notater underveis for å sette sammen en guide, tror jeg du løser mange folks problemer der hjemme som har 3-4 maskiner i familien, slik at 3 kan settes opp til "alle" og spillemaskina med Admin_Temp_Unused mappa kan stå i fred.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...