Gå til innhold

Anbefalte innlegg

jeg driver og skal lage meg en ny HD brønn og lurte på om dere vil poste deres her så jeg kan få litt inspirasjon. har laget en selv. men den er bare for en HD da. men skal oppgradere så man kan ha to disker. man kan også ha en vifte nederst.

 

hardisk%20br%f8nn.jpg

 

er skikkelig sketchup noob så ikke le da :p

 

men funker denne løsningen tror dere

Endret av stidz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

takk. men gjør det noe om hardisken ligger sånn eller bør den ligge vannrett? kom på denne løsningen etter at jeg var nede og besøkte byggeplassen her nede med en baufil i hånda og saget av en halvmeter med sånt plastikk rør med en diameter på 100 mm.

 

har tenkt og sette et rør inn fra siden også og lage en luftekanal som går fra uttaket forran på chieftecen min. med en 120mm vifte.

 

hvor lange blader har 120 viftene? 115 eller no?

Lenke til kommentar

syntes den var fin jeg. luftig var den også. skal snart poste bilder av dobbel konstruksjonen min. nå fikk jeg til sketchup mye bedre også. inporterte noen hardisker her i stede for og lage en boks

 

men fint at du poster uansett om den er hjemme laga eller ikke din egen eller hva som helst. men trenger ikke og se en helt vanlig chieftec brønn lissom.

 

men de fleste poster er fine poster :D

Endret av stidz
Lenke til kommentar

sånn her er den:

 

dobbel%202.jpg

 

 

 

dobbel%20br%f8nn.jpg

 

oi to veldig like bilder da :blush: men der eskjønner vel hvordan det skal være

 

kanskje denne brønnen blir seende litt ut som en ekte brønn. bare og sette på tak over fo morroskyld

Endret av stidz
Lenke til kommentar

det jeg gjorde var å lagde enkelt og greit en kasse (firkantet) med plass til en 80mm vifte (du kan jo lage større/midre om du vil), og en hdd lengde +3cm,

på innsiden av boksen tok jeg skumgummi og la mellom brønnveggen og hdd skinnen.. (hdd skinnene lagde jeg av en list med 90graders vinkel)

og bredden på boksen var en hdd +1cm slik at jeg fikk plass til skumgummien (ca1cm tjukk, og dekker begge veggene på langsidene av hddene)

vifta blåser inn mot diskene fra fronten og luft strømmen kommer ut bak diskene (der man feste ide kabler ol..)

 

indre mål:

Lengde: en viftes høyde (1.5cm ca) en hdds langside lengde +3cm

bredde: en hdd pluss 1cm til skumgummi

høyde: lik som bredden

 

og så festet jeg en plate på baksiden av boksen også, med en glipp på 2cm som luft strømmen kommer ut av...

 

 

jeg putter diskene inn på skinner på sidene omtrent slik som man gjør i tårnet, og over øverste disken har jeg ca 1cm "luftrom"

mellom diskene har jeg 1-1.5cm "luftrom"

og nederst har jeg ca 1cm "luftrom"

 

slik fikk jeg redusert harddiskstøy og siden jeg ikke hadde vifte som blåste på hddene før hjalp dette betydelig på hdd temp (jeg brant meg nesten på 200gben når den hadde vært under load en stund) nå er begge diskene mine lunkne og står i hddboksen utenfor kabinettet... (festet med ide og strøm kontaker inn i boksen...

 

jeg har også lagt hdd boksen på en pute fordi pcn min står 50cm fra ene subben min og jeg vet/går uti fra at hdder ikke liker andre vibrasjoner enn de som de lager sjøl...

 

 

håper dette var til hjelp! ;)

Lenke til kommentar
vis jeg skal lakke det røret. hva må jeg gjøre for at det skal feste seg da?

Du kan matte det med en matteduk, spraye på tynnt lag grunning og så egnet lakk.

 

Eller du kan bruke bengalakk, sitter som f og hvis du varmer det litt (sett boksen ved ovn eller oppå varmtvanns beholderen) så blir det tynnflytende og lett å påføre, hvis det er lunkent så får du finere overflate.

Lenke til kommentar

hmm. hørtes intresant ut det der. men tror jeg skal prøve meg på røret og heller gå over til din metode vis det ikke funker. røra koster meg ingenting uansett.

men har du noen bilder du kan poste eller en link til bilder?

Lenke til kommentar
vis jeg skal lakke det røret. hva må jeg gjøre for at det skal feste seg da?

Du kan matte det med en matteduk, spraye på tynnt lag grunning og så egnet lakk.

 

Eller du kan bruke bengalakk, sitter som f og hvis du varmer det litt (sett boksen ved ovn eller oppå varmtvanns beholderen) så blir det tynnflytende og lett å påføre, hvis det er lunkent så får du finere overflate.

det skal jeg prøve da. hvor for jeg kjøpt den dere bengalakken?

Lenke til kommentar

jeg konstruerer bare nye ting hele tia jeg. hmm. må finne en løsning som jeg skal gå for. har veldig lyst og bruke den med de to diskene i røra men er ikke sikker siden jeg fant ut en metode til. og sette HD'ene oppover i stede for ved siden av verandre.

 

noen som vil hjelpe meg med hva som er best?

 

kjeder meg sånn og får ikke sove så jeg poster denna konsept brønnen min. (bokstavligtatt)

 

br%f8nnensin.jpg

 

har blitt litt sketchup dilla. :p

Endret av stidz
Lenke til kommentar

Den siste der var litt kul..

 

Anyways, her er min "brønn", disk hengt opp med sykkelslange fra Biltema. Ulempen med å montere disken såpass høyt i kabinettet er at den blir relativt varm, så når vannkjølinga endelig kommer opp skal det mekkes noe til disken også;).

 

HDbronn1s.jpg

 

HDbronn2s.jpg

Lenke til kommentar

Morsomt "Brønn" design, absolutt orginalt :) men tror det røret med to harddisker i vil funke best.

 

Kablene dine kan du bunte sammen med strips og gjemme bak veggen til hovedkortet kanskje? hvis ikke så få tak i noen 4kantede plastrør som du kan feste med dobbeltsidig tape, eller en dråpe her og der med karlsons lim i kassen, kan ha det hos rørlegger kanskje? Pass på at du får IDE kablene gjennom, kjipt å kjøpe for lite rør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...