Gå til innhold

Ny bærbar (lettvekter)

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal reise bort et par måneder i sommer og har behov for å ha med meg PC. Den stasjonære blir et ork å reise med på buss, så har planer om en ny bærbar. Min gamle Dell Inspiron 8000 (som kosta meg sinnsyke 30 000k for noen år siden :blink:) duger ikke særlig bra lengre.....

Når jeg er hjemme kommer jeg imidlertid til å bruke min stasjonære, så har ikke bruk for en desktop-killer akkurat. Ønsker en lettvekter spesielt når det gjelder pris, men gjerne også når det gjelder vekt. (Men pris kommer først...)

Clue'et er at jeg ikke har tenkt å bruke over 10 000 spenn på PC'en! Og da blir det selvfølgelig mange begrensninger, men det er helt greit....

Tenkte meg en laptop med følgende krav:

- Oppløsning høyere enn 1200 pixels

- Ca. 30 GB harddisk eller mer

- Prosessor av typen Intel Centrino (kan ha lav MHz)

- Minst 256 MB RAM (helst 512)

- Minst mulig fysisk størrelse

That's more or less it. DVD- eller CD-ROM/-brenner etc. er ikke så veldig viktig. Så lenge den har CD-ROM liksom. Operativsystem er heller ikke viktig, legger inn eget uansett.

Mitt spørsmål er da - noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva med ECS bærbare fra multicom?

Jo, trenger ikke være så dum den.

Evt denne config'en da. Det blir 10 795,- + frakt. De som var under 10k hadde for dårlig skjerm-oppløsning... Noen som har erfaring med ECS' Green 551-serie da?

Og fortsatt åpen for flere forslag! :thumbs:

Lenke til kommentar

Skulle ikke være så vanskelig å finne litt om ESC G551 fra multicom på forumet her....

Mine anmerkninger: kun to usb porter, min bråker litt, men dette er visstnok fikset på de nye. Realtek WLAN kortet som sitter i funker greit, men ikke like godt som intel sitt kort. Var mye skriving om det kortet her på forumet for en stund siden. Mange hadde store problemer. Antar det er det som blir levert med G551 fortsatt. Relativt dårlig batteritid. 4 timer som multicom påstår stemmer ikke :) . Rundt tre er i hvert fall det meste jeg har klart. Multcom virker forøvrig greie å ha å gjøre med.

Men, sett under ett er jeg godt fornøyd.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Skulle ikke være så vanskelig å finne litt om ESC G551 fra multicom på forumet her....

Mine anmerkninger: kun to usb porter, min bråker litt, men dette er visstnok fikset på de nye. Realtek WLAN kortet som sitter i funker greit, men ikke like godt som intel sitt kort. Var mye skriving om det kortet her på forumet for en stund siden. Mange hadde store problemer. Antar det er det som blir levert med G551 fortsatt. Relativt dårlig batteritid. 4 timer som multicom påstår stemmer ikke :) . Rundt tre er i hvert fall det meste jeg har klart. Multcom virker forøvrig greie å ha å gjøre med.

Men, sett under ett er jeg godt fornøyd.

Mulig jeg er på jordet, men siden det er snakk om en Centrino-prosessor, er ikke da WLAN kind of integrert der? Trodde det var en av de store greiene med Centrino, integrert WLAN.

Kjipt med problemer der ja, hatt nok problemer med WLAN her i huset fra før av. :p Har ikke verdens mest kompatible accesspoint tror jeg, så det bør helst være et stålstabilt WLAN-kort i PC'en jeg kjøper. :roll:

Lenke til kommentar

Jo det er det, så strengt tatt er ikke G551 (om ikke den er endret) ikke en centrino. For at en maskin skal være en "centrino-maskin" må den ha intel m prosessor, et spesielt intel Wlan kort og en annen intel brikke (er det hovedkortet?). Men Wlan kortet er ikke noe mindre integrert, det er bare ikke det spesielle wlankortet.

Endret av fjotten
Lenke til kommentar
Jo det er det, så strengt tatt er ikke G551 (om ikke den  er endret) ikke en centrino. For at en maskin skal være en "centrino-maskin" må den ha intel m prosessor, et spesielt intel Wlan kort og en annen intel brikke (er det hovedkortet?). Men Wlan kortet er ikke noe mindre integrert, det er bare ikke det spesielle wlankortet.

Tja... drøyt at de skriver "Intel Centrino 1300 prosessor (tilsvarer P4 Mobile 2200MHz)" hvis det ikke er en Centrino da?

Tykker man på linken som går til "informasjon fra produsenten" (her) ser man at CPU'en er "Intel® Pentium-M processor from 1.3GHz to 1.7GHz, 1M L2 cache", og bildet av PC'en er merket med Centrino-logoen.

g551.jpg

Skulle ikke alt dette tyde på at det ER en Centrino? Og da skal den isåfall ha et WLAN-kort fra Intel da...

Under kommunikasjon står det:

- Communication 10/100 Base-T LAN on board

- Optional Mini PCI solution: Fax/modem V.90/V.92+802.11b WLAN (Combo) or Fax/modem V.90/V.92

- Intel® Calexico WLAN (Mini PCI card solution)

- PCMCIA modem

Så enten har også din PC et WLAN-kort fra Intel, ellers så har de oppgradert den samtidig som de oppdaterte kjølesystemet og satte inn nytt tastatur. (Noe de sikkert ikke har, for da hadde de vel opplyst om det?)

Endret av voluz
Lenke til kommentar

Nix, maskinen blir levert med realtek kort. Tror den kommer som halvfabrikat fra Taiwan (eller hvor det er). Realtek Wlan kortet er kombinert wlan og modem. Jeg kunne få byttet dette med intel sitt kort sa dem på multicom, men da mistet jeg som sagt modemet.

"Intel Centrino 1300 prosessor " gir egentlig ingen mening, siden prosessoren EGENTLIG heter Intel M 1300 eller noe sånt. Sannsynligvis skriver dem Centrino for at folk skal forstå hvilken det er tale om..

Jeg har forresten aldri hatt maskinen min inne til oppdatering av kjølesystem og bytting av tastatur...Synes tastaturet er helt greit, men har sett maskiner der det virker løst. Er nok dem som klager over at det "bråker".

Lenke til kommentar

Har vært i kontakt med Mulitcom, og fikk følgende svar på noen av mine spørsmål (orker ikke gjenta spørsmålene da jeg tror disse fremgår av svarene):

Maskinen markedsføres som Green C1300, og ikke Centrino.

Vi viser til Centrino for å gi et pekepinn om hva slags maskin det er, derfor kan dette finnes i produkttekstene.

WLAN er Realtek 8180 (i G551 altså) og tilbyr da også modem. MiniPCI kortet er en bedre løsning enn Centrino, siden det også tilbyr modem. Vi kan oppgradere til "ekte Centrino" for kr. 349,-

Tastaturene er nye, og har et bedre feste som gjør de mer stabile og ikke klaprende lenger.

Vektavviket er noe DinSide fant om G556. Vi har korrekt vekt opplyst på våre sider. Er det tvil, se på våre sider, ikke ECS eller DinSide.

Lenke til kommentar

du kan jo kjøpe deg en ibook også... med dine behov mener jeg. Nå får du jo en 12" til under 10 000...

ellers har du jo tundra fra psdata da, har en 1557 selv, mulig det blir litt over budsjettet, men de er lette og fine iallfall, 2,7kg på 15".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

Skal som sagt ha en relativt billig laptop. Kravet er egentlig Centrino og en oppløsning høyere enn 1024 x 768.

Har funnet 2 kandidater. Kan noen si litt om disse? Regner med at prisen blir omtrent den samme når man legger til frakt på maskinen fra Elitegroup.

INSPIRON 510M BASIC

============================

Standard komponenter:

Intel® Centrino™ Mobile Technology

Inneholder Microsoft® Windows® XP Operativsystem

Intel® 855GME brikkesett

1MB on-die L2 cache

1 Type I eller Type II PC Card spor

Internt 56K V.92 modem

Integrert 10/100 Ethernet LAN

Intel® ProWireless 2200 802.11b/g Mini-PCI trådløst LAN

I/O: Parallel, Seriel, VGA, S-video out, IrDA 1.1, Audio out (jack), ekstern mikrofon, 2x USB 2.0, RJ-11, RJ-45, IEEE 1394 (Firewire)

Innebygde kvalitetshøyttalere

Dell tastatur med Touchpad

Lithium-ion batteri 32WHr (4 celler) med ExpressCharge™ teknologi

Norton Internet Security 2004 (AntiVirus, Firewall, Privacy) - 90-dagers prøveversjon

Operativsystem: Microsoft® Windows® XP Home

Service & Complete Care: 1 års henteservice. Standard på denne modellen (-NOK - 3 708 kr)

Prosessor: Intel® Pentium® M prosessor - 1,4GHz

Skjerm: 15" SXGA (1400 x 1050) (+ NOK 1 379 kr)

Minne: Maitilbud: 256Mb 333MHz DDR RAM (1X256)

Harddisk: Spesialtilbud: 30GB Ultra DMA/ATA 100

Grafikkort: Integrert Intel® Extreme Grafik, opptil 64MB RAM (delt)

Optisk enhet: 8x DVD / 24x CD-RW COMBO, modulær, med decoder-programvara - Anbefalt av Dell (+ NOK 756 kr)

Modem og nettverkskort: Internal combo 56k modem / 10/100 network

Trådløst nettverk: Intel® ProWireless 2200 802.11b/g mini-PCI trådløst LAN

Farge: Ion Silver/Moonlight Silver

Programvare: Microsoft® Works 7.0

Språk på operativsystem og programvare: Engelsk

Pris inkl. frakt: 11 299 kr

ELITEGROUP GREEN C1300

============================

15" TFT skjerm, 1400x1050 oppløsning

Intel Centrino 1300 prosessor (tilsvarer P4 Mobile 2200MHz)

256MB DDR minne

40GB harddisk

Kombinert 8x DVD-ROM leser / 16x/8x/24x CDRW-brenner

64MB DDR ATI Mobility M9 Radeon 9000 skjermkort, 4X AGP

5.1 lydkort og stereo høyttalere

Trådløst 11Mbit nettverkskort (802.11b) integrert

10/100Mbit nettverkskort

56k modem integrert

2x USB 2.0 porter 1.5Mbps/12Mbps/480Mbps

FireWire IEEE1394 port

1x Type II PCMCIA

IrDA 1.3 (4.0Mbps) infrarød port

Synaptics touchpad m/scrollknapp

Parallell port

Hodetelefonuttak / 5.1 utgang (SPDIF utgang)

Mikrofon inngang

Utgang for ekstern skjerm

TV-utgang (SVHS)

Norsk 220V strømforsyning/lader følger med

Norsk tastatur

Internt li-ion batteri

Driftstid på batteri ca. 4 timer

Opplading fra tomt batteri ca. 3 timer

Leveres uten operativsystem

Størrelse: 326 x 258 x 25 mm

Vekt kun 2,6kg

Pris. UTEN frakt: 10 795 kr

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
hvorfor ike ta en titt på Green 551 større harddisk og litt raskere prosessor. samme pris

Sitter og svarer på innlegg ditt med en Green 551 nå, så det var det jeg endte opp med. Genial PC! ;) ..og billig!

KULT ;)

Fungerer den bra? Har tenkt på en slik selv...

Noen ulemper fordeler ved denne maskinen?

Det er den med Intel Centrino 1400 og 40GB du har?

mvh Fredrik

Lenke til kommentar
KULT ;)

Fungerer den bra? Har tenkt på en slik selv...

Noen ulemper fordeler ved denne maskinen?

Det er den med Intel Centrino 1400 og 40GB du har?

mvh Fredrik

Tja.... har vel egentlig bare fordeler så langt. :p Den er lynrask og billig - og lett hva vekt angår. (2,6 kg) Har den billigste typen ja, med 40 GB HD og 1400-oppløsning, 1,5 Ghz prosessor, 512 MB RAM og CD-brenner/DVD.

Kom på én feil! Tastatur-"oppsettet". Synes Enter-tasten er for liten (kun én linje høy), og at Apostrof-knappen er plassert feil (står over Enter-tasten istedenfor til venstre). I tillegg er "Fn"-knappen (function) plassert til venstre for Ctrl-knappen, noe som er helt høl i hodet. Ctrl-knappen bruker man jo hele tiden, og da er det naturlig at den står helt nederst til venstre slik at den blir lett å finne, mens Fn-knappen brukes heller sjelden/aldri. Men, men - er vel helt sikkert en vanesak, ikke akkurat grunn til å skygge PC'en av den grunn nei! ;)

I tillegg oppgraderte jeg litt. For 200 kroner ekstra får du 1 x 512 MB RAM istedenfor 2 x 256 MB, og for 320,- får du Intel's WLAN (54 Mbps) istedenfor Realtek (11 Mbps). Velger du Intel's WLAN får du også en EKTE Centrino. Kun PC'er med WLAN-kort fra Intel kan betegnes som Centrino. ;) Selv om Mobile M-prosessoren er den samme da.

P.S.

Én ting skal nevnes! Aller øverste pixelrad på skjermen har 2 felter som "blinker". (En rekke på ca. 100 pixler aller øverst.) Denne blinker konstant mellom riktig farge og svart. Dette er sikkert ikke en vanlig feil, og jeg har nok bare hatt uflaks... Kommer til å kontakte MultiCom vedrørende det i morgen.

Ser cirka sånn ut:

display_error.gif

Lenke til kommentar

Takk for at du tok deg til til å svare!

Tastaturet er sikkert bare en vansesak. et tastaturpå bærbar blir nok aldrig så bra som et eksternt tastatur.

Det med de blinkene pixelene har jeg hørt andre har hatt problemer med også! Sikkert en vanlig feil. Alt i alt så høres denne dataen veldig bra ut!

Så nå blir det bærbar på meg også!!

Gleder meg som en unge!! ;)

-Fredrik

Endret av anderse_zne
Lenke til kommentar

Om du vil ha en virkelig lettvekter, så bør du sjekke Dell sin Lattitude X300.

- Intel Pentium M-prosessor på 1,2 GHz

- Integrert 802.11 trådløs LAN

- Bredde: 275 mm's

- Dybde: 233,6 mm's

- Høyde: 19,8 mm's

- VEKT: 1,32 kg

- Pris fra 10722,-

Den har fått bra kritikk, søk på Google eller se denne testen i

PCmag.com

Bemerk at vekten på X300 er halvparten av vekten til de andre maskinene som er nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...