Gå til innhold

Hvordan fjerne skrivebekyttelsen på mapper?

Anbefalte innlegg

Alle mappene til brukerene ligger under mappen brukere.

De har stått en stund med EVERYONE under Security.

Men så har jeg gjort dem om slik at det er kun brukeren som får tilgang til sine mapper, men det som nå har skjedd er at mappene er skrivebeskyttet, og jeg får den ikke ut av det igjen.

Er det noen som kan hjelpe en så raskt som mulig, skjønner ikke noen ting her nå :hmm:

EDIT:

error.gif

Endret av karrog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er sikkert delingsrettighetene som er årsaken til at brukerne bare får lesetilgang. Se på Deling \ Tillatelser og kansje du får rettet på problemet her. En gylden regel er at NTFS rettighetene som ligger under sikkerhet aldri kan overstyre delingsrettighetene. Det vil si at hvis alle brukere har leserettigheter på deling og full tilgang på ntfs er det delingsrettighetene som gjelder. Hvis dette ikke hjelper kan gå gå inn under Avansert på sikkerhet og ta eierskap under Eier. Hvis det er ei delt mappe bør du også legge inn administrator og gi han full tilgang til mappa både under filrettigheter og ntfs rettigheter. . . :)

Lenke til kommentar

Problemet er som følger:

Mappen Brukere er delt og Gruppen Everyone har fulle rettigheter. Vet at dette er litt galt, og skal forandre på det. :blush:

Security på mappen brukere har Everyone+Administrator Full Control.

Under mappen Brukere finner vi nye mapper:

Mappen Ola.

Denne mappen er ikke delt.

Security her er:

Everyone+ admin som arver..... + Brukeren Ola som er tildelt FC.

Men det som har skjedd når jeg har gjort dette er som sagt at kun enkelte filer har blitt skrivebeskytta......

FØR jeg gjorde noe noe om så var det everyone på alt..... prøvde å sette tilbake til dette, men fortsatt skrivebeskytta filer og mapper..... Skjønner ikke helt det.

Håper det er noen som kan forklare dette en gang til, må visst ha det inn med teskje. Prøvde det Majtang skrev, men ingen ting ble forandret...... ikke sånn ejg ønsket det ihvertfall, men takk for svar Majtang :thumbup:

Lenke til kommentar
En gylden regel er at NTFS rettighetene som ligger under sikkerhet aldri kan overstyre delingsrettighetene.

Dette er da en sannhet med modifikasjoner. Det er den MEST RESTRIKTIVE som gjelder. Read på NTFS pg FC på share gir samme resultat som FC på NTFS og Read på share. :yes:

anyhoo........ang Karrog

Savner litt mer beskrivelse av hvilke mapper det gjelder, men jeg antar at der enkelte undermapper på brukerens katalog. Du kan prøve et par ting:

Har du gått på egenskaper - sikkerhet - avansert på hver brukers mappe og satt på arv nedover til underkatalogene? Hvis det er en win2003 server så kan du gi eierskap over til den aktuelle brukeren også. Er det win 2000 så logg deg inn som den aktuelle brukeren og ta eierskap av sin egen mappe og slå så på arving av rettigheter ned til underkatalogene.

Prøv dette og gi meg en PM eller post det her. Skal prøve å følge litt med på forumet i dag siden dette kanskje er litt krise for deg... :p

Til slutt litt pirking på detaljer: Everyone FC er helt greit på share så lenge NTFS låser det ned litt mer.

Prinsipielt er jeg litt imot at brukerene har FC på noe som helst. ("delete" er en farlig rettighet å gi.) Hvis du bare gir "modify" så kan de ihvertfall ikke slette en katalog og alle filer og alle underkataloger under den igjen. Har opplevd et par ganger at de har gjort det på feil katalog og spurt om jeg tok bakup for mindre enn en time siden for da lagret de noe viktig der.... :wallbash:

Lenke til kommentar

Oki PT(ob1)

Jeg kjører windows server 2000.

På e: ligger det en sharet mappe "Brukere".

I denne mappa ligger mappene:

"Per", "Ola", "Kari", "Petra" + +

"Brukere" er sharet med Everyone FC, security har administrator + administrators + everyone(arver) FC.

Ingen av mappene("Per", "Ola", "Kari", "Petra" + +) er sharet, her går alt på security tab.

Nå har jeg stilt mappene slik at de arver Everyone FC (security)

Owner på alle mappene har heletiden vært Administrators(security - advanced).

EDIT:

Eller hvordan kan jeg enklest mulig gi brukerene rettigheter slik at dokumentene ikke er skrivebeskyttet..... så får jeg heller eksprimentere litt til helga.... prøve meg fram

/EDIT:

Hva skal så gjøres for at dokumentene ikke lenger blir skrivebeskyttet, og at kun brukeren kommer inn på sin mappe??

Takker for tiden din Ob1.

Endret av karrog
Lenke til kommentar

på security på brukerens "Per" sin mappe:

Enklest mulig: Per: FC, System: FC (+ evt. administrators:FC, dette er hvis administrator skal ha innsyn i brukerens hjemmeområder. Her er det litt juridiske ting inn i bildet og hva sjefen for firmaet sier.)

Enklest mulig slik nettveket ditt er i dag: TEST MED EN TEST-BRUKER FØRST!!

1. Lag en ny katalog "brukere2"

Share: Everyone FC

NTFS: administrators: FC, system: FC, domain users: write

2. Sørg for at brukerene er avlogget, rediger de i AD slik at home path peker mot \\server\brukere2\%username%

3. Logg så på med en bruker som er redigert, den skal da opprette en ny katalog med samme navn som brukeren. VERIFISER at dette faktisk skjer. Hvis ikke så stopper du her og begynner feilsøkingen. NTFS-rettighetene i den nye katalogen skal gi bare den ene brukeren tilgang. Litt usikker så sjekk dette også

4. Kopier filene fra de gamle hjemmeområdene over til de nye. De skal da arve rettighetene til den katalogen de blir kopiert over til.

:hmm: that should be pretty much it......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...