Gå til innhold

ATI X800 offisielle reviews!


Anbefalte innlegg

Da er det like greit å levere med 2xDVI og legge med en overgang til DB-15.

hvorfor det? like greit med 1xDVI og 1xvanlig, med 1stk overgant til DVI :hmm:

 

EDIT: leste akkurat SBS forrige innlegg.... fungerer det bra med DVI->Analog, men ikke andre veien? .. snodig :hmm:

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hvorfor det? like greit med 1xDVI og 1xvanlig, med 1stk overgant til DVI :hmm:

Det er bare tull. Poenget med DVI er at du slipper å konverte signalet til skjermen til analogt som du må på en vanlig D-SUB skjermkontakt. Tenk på det kvalitetstapet du får da... (Digital - DAC - ADC - Skjerm)

Lenke til kommentar
Da er det like greit å levere med 2xDVI og legge med en overgang til DB-15.

hvorfor det? like greit med 1xDVI og 1xvanlig, med 1stk overgant til DVI :hmm:

Man kjører jo heller 2xDVI enn 1xDVI! ... hvis man kjører dual displays med LCD'er (noe ganske mange faktisk gjør) så er det latterlig og ikke utnytte dette fullt ut.

 

2xDVI blir mer og mer vanlig og hvis man kun kjører 1xDVI, da blir det mye kvalitetstap på den vanlige kontakten.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
jaja, sålenge en DVI->Analog adapter ikke gir tap i bildekvalitet så er det sikkert kurant.

Når man konverterer et signal fra digitalt til analogt så blir det signaltap.

ja det er jeg klar over, men vil en adapter føre til ekstra tap av bildekvalitet for CRT brukere? Isåfall kan jeg ikke se at de skal ha 2xDVI bare for å tilfredstille Dual LCD brukere

Lenke til kommentar

apollox, du bør kanskje lese litt hvordan output på grafikkort fungerer. Det som converterer over til analogt (kalles ofte RamDAC) er på nye kort bygd inn i selve GPU/VPU'en. De fleste grafikkort bruker DVI-I utganger, de kan både gi DVI signal og analogt signal.

 

Så kommer selvsat spørsmålet om kvalitet på RamDAC'en og på de filterene som sender signalet fra GPU/VPU til utgangen!

Lenke til kommentar
jaja, sålenge en DVI->Analog adapter ikke gir tap i bildekvalitet så er det sikkert kurant.

Når man konverterer et signal fra digitalt til analogt så blir det signaltap.

ja det er jeg klar over, men vil en adapter føre til ekstra tap av bildekvalitet for CRT brukere? Isåfall kan jeg ikke se at de skal ha 2xDVI bare for å tilfredstille Dual LCD brukere

Nei, så lenge det er til CRT, så blir det jo analogt uansett :)

Har ihvertfall ikke sett en CRT med DVI.

Lenke til kommentar

Jeg er fult klar over hva en RAMDAC er, men det går litt i surr for meg med DVI osv.

Slik jeg har forstått det hittil så kan DVI-I utgangen gi både digitale og analoge signaler (som du sa). Og hvis du da kobler til en DVI->D-SUB adapter for å bruke en CRT skjerm, så gjør denne ingenting med signalet, men gjør det bare fysisk mulig å koble til CRT skjermen? Jeg trodde den det var slik at DVI kontakter kun ga Digitale signaler, og at Adapteren omformet de til analoge :hmm:

jaja, man lærer så lenge man lever

Lenke til kommentar
Jeg er fult klar over hva en RAMDAC er, men det går litt i surr for meg med DVI osv.

Slik jeg har forstått det hittil så kan DVI-I utgangen gi både digitale og analoge signaler (som du sa). Og hvis du da kobler til en DVI->D-SUB adapter for å bruke en CRT skjerm, så gjør denne ingenting med signalet, men gjør det bare fysisk mulig å koble til CRT skjermen? Jeg trodde den det var slik at DVI kontakter kun ga Digitale signaler, og at Adapteren omformet de til analoge :hmm:

jaja, man lærer så lenge man lever

Yes, selvfølgelig, når det gjelder DVI-I kan den sende både analoge og digitale signaler, men som jeg sa for en stund siden, sitter du på en CRT (jeg har aldri sett en CRT med DVI, hehehe). Så blir jo signalet inn (D-SUB/DB-15) analogt.

Lenke til kommentar
Noe annet imponerende er at X800 klarer denne ytelsen med bare 72% så mange transistorer som 6800U, og at varmeutviklingen er veldig mye lavere enn 6800U.

 

Nå er det jo slik at 6800U har flere features enn x800 (som for eksempel en video prosessor i nv40) og jeg regner med at det er en del transistorer som går med på dette også.

Såg test på videoprosessordelen i 6800ultra. Den brukte langt mere cpu enn ati sin..så det er iallefall ingenting revolusjonerende. Ati har hatt hardwarestøtte for video lenge.

Lenke til kommentar
En fra Ati postet over på rage3d at prisene kom til å falle ganske raskt.

Det gjelder nok bare den korte perioden begge generasjonene er tilgjengelige på markedet. 9800-serien har de nok sluttet å produsere for en god stund siden og har vel bare 'rester' igjen nå.

 

Men det er jo en glimrende anledning til å få en rimelig og bra oppgradering for de som sitter på et GF4-kort f.eks.

Lenke til kommentar

Hehe, jeg har da hatt så mange gfx kort opp igjennom tidene og brent meg på å kjøpe det beste før. Derfor kjøpte jeg meg 9800pro når det kosta rundt 2 k for et par mnder siden. Så på tester at det var maks 10% å hente på et xt kort. Folk som betaler så mye mer for så lite ekstra har bare seg selv å skylde på. Har sett x antall poster her på forumet der folk prøver å forsvare at de betalte flesk for xt kortene sine. De om det, nå må det iallefall være surt når xt kortet er bare ræva...relatively speaking :) klare meg enda en stund med mitt kort. Blir muligens x800pro eller det som er lavere om de kommer til ca 2500 i løpet av sommeren. Solgte nettopp et 9500@9700 og regner med å få ca 1400-1500 for mitt pro om eg selge det snart før de nye kortene er på markedet.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...