Gå til innhold

ATI X800 offisielle reviews!


Anbefalte innlegg

kortet slår 6800 Ultra i de fleste tester når AA og AF er skrudd på , og taper i andre... så valget blir vanskelig :)

Da er ikke valger vanskelig. Jeg betaler for eyecandy og kvalitet.

 

ATI all the way... :w00t:

 

des,OUT!

Kvalitet kommer først :thumbup:

 

Doublecross demoen var knall! ... SubSurface var bare teit og jeg skjønte ikke helt pointet med den.

 

Edit : leste litt om Subsurface på ATI siden, greit nok. men jaja.

Endret av lavizh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
hva er vitsen i å laste ned den exe filen?, den tar jo bare mye mere plass......., er det noe spes med den?

Tenker at du mener demoen... Det er fordi at .exe filen er selve demoen (som bare kjører på X800-serien) og de andre bare er videofiler... altså ikke demoen i seg selv, men en video av demoen.

 

En real-time demo er en real-time demo og ikke en videofil.

Lenke til kommentar
hva er vitsen i å laste ned den exe filen?, den tar jo bare mye mere plass......., er det noe spes med den?

Tenker at du mener demoen... Det er fordi at .exe filen er selve demoen (som bare kjører på X800-serien) og de andre bare er videofiler... altså ikke demoen i seg selv, men en video av demoen.

 

En real-time demo er en real-time demo og ikke en videofil.

MPG og Quicktime filene har i tillegg mye dårligere kvalitet grunnet komprimering :thumbup:

 

.EXE filen bruker man når man har kortet :)

Lenke til kommentar

Ble ikke særlig imponert av ATi denne gangen, lest test hos Tom's Hardware, Anandtech og FiringSquad (De har også med GF6800 Ultra Extreme)

 

Ultra Extreme tar X800 XT Platinium nesten over alt, det gjør også Ultra i veldig mange tilfeller. Ser ut som GeForce 6800 GT gir bra ytelse og...

 

Følgende ting taler mot ATi denne gangen:

- Ikke støtte for Shadder 3.0 (kjekt å ha når Direct X 9,0c kommer i sommer)

- Ikke DualDVI

- Dårlig hastighet i OpenGL applikasjoner

Lenke til kommentar
Raptor' date='04/05/2004 : 18:34'] Ble ikke særlig imponert av ATi denne gangen, lest test hos Tom's Hardware, Anandtech og FiringSquad (De har også med GF6800 Ultra Extreme)

 

Ultra Extreme tar X800 XT Platinium nesten over alt, det gjør også Ultra i veldig mange tilfeller. Ser ut som GeForce 6800 GT gir bra ytelse og...

 

Følgende ting taler mot ATi denne gangen:

- Ikke støtte for Shadder 3.0 (kjekt å ha når Direct X 9,0c kommer i sommer)

- Ikke DualDVI

- Dårlig hastighet i OpenGL applikasjoner

Regner med at du mener Pixel Shader 3.0?

Dual DVI skulle jeg gjerne hatt.

Lenke til kommentar
Raptor' date='04/05/2004 : 18:34'] Ble ikke særlig imponert av ATi denne gangen, lest test hos Tom's Hardware, Anandtech og FiringSquad (De har også med GF6800 Ultra Extreme)

 

Ultra Extreme tar X800 XT Platinium nesten over alt, det gjør også Ultra i veldig mange tilfeller. Ser ut som GeForce 6800 GT gir bra ytelse og...

 

Følgende ting taler mot ATi denne gangen:

- Ikke støtte for Shadder 3.0 (kjekt å ha når Direct X 9,0c kommer i sommer)

- Ikke DualDVI

- Dårlig hastighet i OpenGL applikasjoner

Hvorfor er SM 3 "greit å ha"?

 

Hvis det ikke brukes så er det jo bare en papirfunksjon uten nytteverdi. SM 2b er uansett ikke langt unna.

 

DualDVI er opp til de som lager kortene (ATi lager bare noen få kort til det nord-amerikanske markedet).

 

Dårlig hastighet er en overdrivelse og vil nok bli fikset på etter hvert i drivere. Uansett er det så godt som bare Q3-motor spill som bruker OpenGL og der får du mer enn nok fps allerede (godt over 60fps, de fleste tilfeller over 100. Dette for de mest krevende)

 

Ultra Extreme er et kort som blir produsert i små mengder og vil koste mye mer enn X800 XT PE. Det gjenstår å se hvor lett/vanskelig det blir å få tak i.

 

X800 XT PE blir lett å få tak i og har samme pris som "vanlig" Ultra. Altså bedre pris/ytelse på ATi (igjen).

Lenke til kommentar
Ultra Extreme tar X800 XT Platinium nesten over alt, det gjør også Ultra i veldig mange tilfeller. Ser ut som GeForce 6800 GT gir bra ytelse og...

 

Leser du testen på HardOCP så får du et annet intrykk.

Der banker x800xt 6800ultra nesten i alle testene.

Men de nultra extreme saken slo jeg x800kortene.

Med mindre ati har et ess i ermet (x900xt o.l) så vinner nok nVidia ytelseskampen denne gang. Men ati har jo da bedre pris/ytelse forhold.

Lenke til kommentar

Vel Sapphire kommer med en spesial verson av X800XT, så Ati var vel klar over at NV hadde et høyere klokket kort klar, eller.........til høsten?

 

 

 

http://www.beyond3d.com/reviews/ati/r420_x800/index.php?p=3

 

Although the Platinum Edition is ATI's highest reference specification, ATI's AIB's are free to take the high end models and tweak them to provide even higher performances. Indeed, we've already heard from Sapphire who are looking to provide an Overclocked X800 XT board under a slightly new Sapphire brand.

Endret av Robin B
Lenke til kommentar

Må si meg ganske imponert! Nvidia hadde jo en knallchip (6800U) så det skulle jo en god del til å matche dette. Nå kan man vel fortsatt diskutere om hvem som yter best da det varierer litt fra test til test osv, men totalt sett så yter begge svært svært bra.

 

Men det som imponerte meg mest var egentlig bildekvaliteten på de screenshotsa jeg så og at det var merkbart bedre enn 6800U. Særlig det med dobblet sett AA-punkter likte jeg. Selv om dette egentlig er detaljer man ikke ser så mye til i praksis så er det i hvertfall imponerende rent teknisk sett. Noe annet imponerende er at X800 klarer denne ytelsen med bare 72% så mange transistorer som 6800U, og at varmeutviklingen er veldig mye lavere enn 6800U.

 

Da trenger vi bare noen produsenter som gidder å putte på to stk DVI-porter og selvfølgelig mer edruelige priser..

Lenke til kommentar
Da trenger vi bare noen produsenter som gidder å putte på to stk DVI-porter og selvfølgelig mer edruelige priser..

Hvorfor er alle så gira på 2stk DVI? Jeg synes det er bedre med 1 DVI og en Vanlig kontakt, da utrolig mange har CRT skjerm fortsatt.

Da er det like greit å levere med 2xDVI og legge med en overgang til DB-15.

Lenke til kommentar
Noe annet imponerende er at X800 klarer denne ytelsen med bare 72% så mange transistorer som 6800U, og at varmeutviklingen er veldig mye lavere enn 6800U.

 

Nå er det jo slik at 6800U har flere features enn x800 (som for eksempel en video prosessor i nv40) og jeg regner med at det er en del transistorer som går med på dette også.

Lenke til kommentar
Hvorfor er alle så gira på 2stk DVI? Jeg synes det er bedre med 1 DVI og en Vanlig kontakt, da utrolig mange har CRT skjerm fortsatt.

Hvorfor ikke universalplugg som takler begge to? Finnes jo det også... Uansett kan man bruke adapter på DVI for å gjøre de analoge. Andre veien funker som kjent dårlig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...