gjedda Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) jeg har en WD 160 g som jeg vil berge innholdet på. den starter opp med å spør om passord (5 forsøk). det er umulig å få tilgang til hardisken. det finnes riktignok profosjonelle firma som åpner hardisken for deg mot betaling. jeg håper det finnes en vei utenom? Endret 4. mai 2004 av gjedda Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Mener du at du må angi bios-passord? Altså før du kommer inn i windows? Isåfall så kan du bare resette bios'en.. Hvis det er windows passord du mener så tror jeg kanskje det beste er å ta en repair installasjon av operativsystemet.. Eller er det noe annet passord det er snakk om? Lenke til kommentar
Makky Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 "den starter opp med å spør om passord (5 forsøk). det er umulig å få tilgang til hardisken." Er det du som har satt passordet? Hvis det er din disk, hva gjorde du før det kom passord beskyttelse? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 DELL har det samme på sine harddisker, og selvom man setter de i en annen maskin spør den om passord. Jeg antar at det er en rimelig enkel løsning på dette, du kan evt. forsøke å skrive ny MBR til disken ved "fdisk /mbr" eller evt. forsøke å boote en annen disk, og mounte denne etterpå. Lenke til kommentar
gjedda Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) "Mener du at du må angi bios-passord? Altså før du kommer inn i windows? Isåfall så kan du bare resette bios'en.." straks pc'en booter opp. i raid funskjon får jeg feilmedingen boot-failure, på ide må jeg skrive in passord. jeg har ikke prøvd å resette bios enda. men fra det jeg har lest så nytter det ikke å resette bios så lenge passordet er lagret på hardisken. hadde det vært så enkelt så hadde nok mange flere med meg vært veldige glad. "Er det du som har satt passordet?" nei, og jeg kjøpte den ny, skjedde for kort tid siden, har hatt den i vel ett år. "Hvis det er din disk, hva gjorde du før det kom passord beskyttelse?" det skulle jeg gjerne visst!! jeg er riktignok ofte inne i pc'en og fikler med ledningene fordi en og annen hardisk kobler ut, men skrur selvfølgelig av maskinen. det kan vel ha skjedd når denne hdd'en har slått seg av og på, det har skjedd av og til før jeg får slått av maskinen. "DELL har det samme på sine harddisker, og selvom man setter de i en annen maskin spør den om passord." jepp, men jeg tror det gjelder de fleste hdd'er. for meg var det helt ukjent at en hdd kunne låse seg inntil nå. nå skal jeg ihvertfall ta sikkerhetskopi av alle data heretter. "Jeg antar at det er en rimelig enkel løsning på dette, du kan evt. forsøke å skrive ny MBR til disken ved "fdisk /mbr" eller evt. forsøke å boote en annen disk, og mounte denne etterpå." det er ikke mulig å få tilgang til hardisken. har lest om andre som har prøvd å boote en annen disk(må være av akkurat samme type) for så å mounte, men har ikke lest noen suksesshistorie enda. jeg kommer kanskje til å prøve dette senere, men har ikke tro på det som sagt, har en annen 160g wd av samme type som jeg kan låne når jeg blir desperat nok. Takk for tilbakemeldingene forresten! :-) Endret 4. mai 2004 av gjedda Lenke til kommentar
jh_ Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Prøv å resett bios'en,m tar 10 sekunder verdt et forsøk.. Lenke til kommentar
gjedda Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 jeg har ikke passord lagret i CMOS, i så tilfelle må jeg skrive det hver gang jeg ønsker tilgang til BIOS og også eventuelt hver gang systemet booter hvis jeg ønsker det. så derfor er jeg er 99% sikker på at dette ikke er problemet. jeg må få låst opp passord lagret på hardisk, har lest at det ikke nytter å resette bios. kan nå allikevel teste det siden bare for å ha vært der og prøvd det, skal også prøve å mounte ny hdd som en annen nevnte. som du sa, det tar bare 10 sek. maskinen står på nedlastning 24/7 for tiden, så jeg tar det siden, skal gi tilbakemelding. Lenke til kommentar
gjedda Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 bare for å ha bekrefte det, resette BIOS funker ikke. skal mounte når jeg har hdd hjemme. alle forslag velkommen; personlige erfaringer, software, linker, etc. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Fant dette på WDC sine sider: Do Western Digital EIDE drives support hard drive locking? Question Do Western Digital EIDE drives support hard drive locking? Answer Current Western Digital ATA/100 EIDE drives support the ATA/ATAPI-6 specification, including the security mode settings. Some vendors use the security feature to ensure the usage of only specific drives in their system. The drives can also be locked by a third party utility. When a drive is locked using the ATA security mode settings, the same utility and the original code used to lock the drive are necessary to unlock the drive. If your drive has been locked, we recommend that you contact your system vendor or the manufacturer of the software utility that was used to lock the drive for assistance. Dersom du er sikker på at det ikke er blitt brukt noe program for å "låse" den så ville jeg kontaktet Western Digital og hørt om dette var noe som kunne gå inn under garanti. Etter min mening så virker det som det har forekommet en feil på disken som har gjort at den selv har satt et passord/enablet passord. Har skjedd merkeligere ting i dataverdenen... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå