kns Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Ok, dette innlegget burde kanskje vært postet under windows.no, eller liknende, men ettersom jeg ikke vet hva problemet skyldes, poster jeg det her. I går forsvant plutselig internettforbindelsen min. Leverandøren drev ikke med vedlikehold på linjen, kabelen var godt plugget i både vegg og nettverkskort, og ifølge XP var jeg oppkoblet som alltid før. Jeg kom imidlertid ikke på nett i det hele tatt. Opera 7.0 sa bare "Could not connect to remote server", og MSN Messenger sa "It appears that you are behind a firewall, restricting you from logging onto the service. Error 8x808818881". Sistnevnte tall husker jeg ikke ordentlig, men det var noe slikt. Jeg koblet en annen pc, med samme nettverkskonfigurasjon og samme operativsystem på linjen, og den gikk rett på nett. Altså var linjen i orden. Når jeg prøvde med min egen pc igjen, var det imidlerid helt dødt. Det rare er at jeg ikke hadde gjort noe som helst i retning av å endre på oppsettet for tilkoblingen, ingenting nytt var installert, etc etc. Jeg kjørte både Spyware og Norton Antivirus, men scanningene fant ingenting galt. Det eneste er at jeg har fiklet litt med Azureus i det siste (Bittorrent-klient). I denne har jeg byttet litt frem og tilbake mellom Tcp Listen Portene. Denne var imidlertid satt tilbake til defaultporten (6881) lenge før dette skjedde. Jeg ga til slutt opp, og gikk ut en tur. Da jeg kom tilbake funket det heller ikke. Ved en tilfeldighet kom jeg til å trykke på en link jeg hadde liggende på desktopen, og vips: plutselig var jeg på nett igjen. Så nå er alt i orden, men jeg aner jo ikke hva som skjedde. Skummelt! Noen som kan tenke seg til hva dette var?? Takk. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Det virker som leverandøren din har hatt problemer. Her får du litt hjelp til selvhjelp når slike ting oppstår Det du kan gjøre i slike tilfeller er å : start -> kjør -> cmd ping 127.0.0.1 (sjekker loopback - nettverkskortet ditt) ping default gateway (sjekker routeren - veien ut av nettverket ditt) ping ip-adr til dns server (for å sjekke om du får kontakt med den) ping www.vg.no (en eller annen side på nettet) Får du ikke svar (reply) fra første adressen er det noe galt med nettverks kortet ditt. Svarer ikke routeren, så er det den som lager problemer Svarer ikke dns så er den ikke tilgjengelig svarer dns, men du får ikke opp f.eks www.vg.no fungerer ikke dns slik som den skal. For å få fram adressene til dns / default gateway gjør du følgende : start->kjør->cmd (trykk enter) ipconfig /all (trykk enter) (til dere andre "kjekkaser" har utelatt lokal navneresolusjon "on purpose") Lenke til kommentar
ATI TwEaKer Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Du har vel sjekke at søstersen ikke har kuttet kagbelen en plass Lenke til kommentar
kns Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Takk! Den loopback-pingen visste jeg ikke om! Tipsene notert! ...og søsteren min bor ikke her hos meg, så hun kan umulig ha kuttet kabelen.. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 for å virkelig ta av i feilsøkingen kan du pinge "localhost" for å sjekke at lokal navneresolusjon fungerer (gjør det etter at du har pinget 127.0.0.1) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå