zZzZz Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har tenkt til å skaffe meg noe som jeg kan få analog video inn på PC med. Er det noe á la dette jeg trenger? Fins det billigere alternativer? Lenke til kommentar
icaruz Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Mulig at et tvkort vil gjøre samme nytten. tvkort fra komplett Analogt videosignal: S-Video, kompositt video, HF TV Signal Lenke til kommentar
Kisp Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hei. Hvis du har et DV-kamera med video inn er nok dette det beste alternativet. (Og selvfølgelig firewire på PCen.) -Kisp Lenke til kommentar
Lex-Icon Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Kisp Skrevet 04/05/2004 : 13:00 Hei. Hvis du har et DV-kamera med video inn er nok dette det beste alternativet. (Og selvfølgelig firewire på PCen.) -Kisp Ikke hvis han har filmer på vhs. Jeg stemmer for et tv-kort. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Det billigste er kanskje denne: Trust USB2.0 Audio/Video Editor innganger for S-Video og kompositt video Men har ingen erfaring med dette. Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg er enig med lex- icon. Bruke DV- kamera som konverter er best. Disse boksene koster jo like mye som et billig DV- kamera med line in. Uansett, ligg unna tvkort med video in. Etter min erfaring er det bare strul og dropped frames, men det er mulig det er andre som har andre erfaringer? Lenke til kommentar
C4STOR Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 En kompis av meg fikk også lisenskrav fra nrk etter kjøp av tv-kort Lenke til kommentar
Geir68 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har digitalisert haugevis av VHS-kasetter med en PIII/600 MHz og et Geforce256 grafikk-kort med line in. Dette var helt på grensen mhp dropping av frames. CPU gikk da med 80-90%. Jeg tok capture i PAL(720X576/25FPS)med Virtualdub med huyuff-codec for video og ukomprimert lyd. Dette er /var en rask codec som komprimerte tapsfritt ca 1:3. Dette ble convertert til SVCD/VCD med TMPGEnc og brent på CDR. Ville nok kanskje valg et annet format den dag i dag. Det enkleste er nok et capture-kort som konverterer til MPEG2 i sanntid. Geir Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Egentlig er det til skolen jeg skal kjøpe det. På skolen har de ett - og bare ett - DV-kamera. Kun ei i klassen har DV-kamera hjemme, men flere har analoge kamera. Så f.eks. under et filmprosjekt for ikke så lenge siden skulle hele klassen, pluss b-klassen (tilsammen i overkant av 50 stk.) knive om ett DV-kamera på to-tre uker. Koselig. Så det jeg ønsker, er å kunne ta opp med analoge kamera, for så å redigere digitalt. Edit: Skolen har jo selvsagt allerede et pent utvalg i TV-kanaler, og betaler lisens.. MPEG blir vel høvelig elendig kvalitet..? Endret 4. mai 2004 av zZzZz Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Vel, MPEG-2 er jo det som brukes på DVD- plater, så helt håpløst kan det jo ikke være. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Vel, MPEG-2 er jo det som brukes på DVD- plater, så helt håpløst kan det jo ikke være. Såpass... Men da var noen som sa noe om frame loss (eller hva det nå het). Vil det rett og slett si at det noen steder kan bli hakkete. Har dette med kvaliteten på TV-kortet og/eller tapen? Edit: På skolen har vi Pinnacle 9 ( ) til videoredigeringsprogramvare. Regner med at det da vil være en fordel å velge et av Pinnacles TV-kort, hva med dette? Endret 4. mai 2004 av zZzZz Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Dropping frames kan være et problem ja. Har selv en Hercules AIW 7500 på en ganske ny Celeron 2GHz maskin, og den dropper over en frame i sekundet. Gjorde mine første forsøk med dette nå i helgen, og resultatet ble ikke bra. Pga frame loss så blir jo lyden hengende langt etter. Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Men allikevel, er dette no å satse på? Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Mener ikke å bumpe (selv om det er det jeg gjør nå..), men det er ganske viktig at jeg får svar på dette... Lenke til kommentar
Sigurd2 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Har brukt et Pinnacle PCTV kort til å grabbe video fra et analogt kamera. Har da forholdsvis kraftig CPU ( P4c 2.8 ), og opplever ingen dropped frames. Grabber forresten i ukomprimert format, og gjør de om til Mpeg2 i ettertid(Synes det gav best kvalitet), og brenner så til DVD. Kvaliteten på filmene kommer selvsagt likevel aldri opp mot det du ville fått med et DV-kamera. Endret 6. mai 2004 av Sigurd2 Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Mitt poeng er at hvis du skal klare å grabbe video i brukbar kvalitet, så blir du nødt til å bruke en del penger på grabbekortet. Derfor er det like greit å kjøpe et DV- kamera i stedet for. Kravet til maskinevare er også langt mindre, en velstelt p2 på rundt 500 Mhz klarer faktisk å grabbe DV uten problemer, selv om jeg ikke ville satse på en slik maskin til dette... Du får DV- kameraer til så vidt over 3000 kroner, og et skikkelig grabbekort er ikke så mye billigere. Videre- med DV har du som regel automatisk klippdeteksjon, og det går du glipp av med analog overføring. Det er vanskeligere å redigere videoen, og det tar mye mer tid. Regner med at dette ikke er videre gunstig hvis det ikke er mange videoredigeringsPC-er på skolen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Pinnacle Studio AV/DV Versjon 9 Nordisk PCI, analog og digital redigering til 1295,- hos Komplett gir deg alt du trenger, både for digital og analog grabbing, editering og triksing. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå