Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2mbps/2mbps! Sandefjord bredbånd tilbud uten konk.

Anbefalte innlegg

Vet ikek helt hva du mener med å bygge ut med fiber. Tenker du fiber helt til hver husstand da? Ellers så brukes det jo fiber mellom de aller fleste sentraler som brukes til ADSL.

Lyse-modellen baserer seg på fiber til huset, selvsagt brukes det enorme summer på xDSL-forskning i og med dette er siste skanse før kobbernettet blir verdiløst.

Et av de problemene de har med rask xDSL er jo latterlige linjelengdebegrensninger og før de blir kvitt disse vil dette aldri bli noe stort produkt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sandefjord bredbånd (bygger etter navnet, selfølgelig bare ut i sandefjord) har nå kommet med sine fiberoptiske linjer (Digital TV, telefon og brebånd) på markedet.

Dette er faktisk Lyse, bare at Sandefjord har inngått et samarbeid med Lyse Net.

Hvis du sjekker ut http://www.lyse.no sine hjemmesider vil du se dette, samt at dette er samme priser/produkter.

Lyse har som mål med å selge sine moduler/tjenester til samtlige kommuner som ønsker å delta i dette. Når Lyse går inn i en kommune, vil kommunen få valget selv å drive dette, eller at Lyse driver det.

Sandefjord har ergo bestemt seg for å drive denne tjenesten i sin regi, altså, Lyse blir en leverandør til Sandefjord Bredbånd, og Sandefjord Bredbånd blir en leverandør til sluttbruker.

Hvorfor finne opp hjulet flere ganger....

Lenke til kommentar

Hmm har ikke Canal Digital (telenor) forandret pakkene sine nå ?

riktig nok begrenset tilgjenglighet.

NYHET! SYM - SYMMETRISK INTERNETT

Like bredt bånd begge veier. For deg som ønsker like høy hastighet på opplasting som på nedlasting. Kun kr. 97,- per måned i tillegg til ordinær abonnementspris. SYM er tilgjengelig i Oslo, Akershus, Sandefjord (fra 21. september), Tromsø, Molde, Bergen, Bodø og Trondheim. Andre områder oppgraderes fortløpende.

Endret av JonV
Lenke til kommentar
-sipp-

Et av de problemene de har med rask xDSL er jo latterlige linjelengdebegrensninger og før de blir kvitt disse vil dette aldri bli noe stort produkt.

Det er greit at linjebegrensningen på enkelte xDSL produkter er latterlige, men det er enda mer latterlig å ordne fiber til veggen for den samme kundemassen innen rimelig tid.

xDSL teknologien er ikke -helt- avlegs ennå :)

De fleste her i Norge må baserer seg på at mange flere ISP'er får fingeren ut og satser mer på f.eks. ADSL2++ som faktisk er mulig for svært mange hustander i dag.

Og når 20 mbit ikke lenger er nok.... :hmm:

Kan ikke ta så mange år kan jeg tenke meg.

Lenke til kommentar
Det er greit at linjebegrensningen på enkelte xDSL produkter er latterlige, men det er enda mer latterlig å ordne fiber til veggen for den samme kundemassen innen rimelig tid.

xDSL teknologien er ikke -helt- avlegs ennå :)

Ingen som sier den er avlegs men disse teknologiene har så langt sine begrensninger når man får noen kilometer linje mellom hus og sentral.

At fiberløsninger selvsagt ikke lar seg sammenligne med xDSL når det kommer til dekning er jo klart.

Lenke til kommentar
Lyse-modellen baserer seg på fiber til huset, selvsagt brukes det enorme summer på xDSL-forskning i og med dette er siste skanse før kobbernettet blir verdiløst.

Ingen som sier den er avlegs men disse teknologiene har så langt sine begrensninger når man får noen kilometer linje mellom hus og sentral.

At fiberløsninger selvsagt ikke lar seg sammenligne med xDSL når det kommer til dekning er jo klart.

Tror du virkelig at fiber vil komme til de stedene der det er for langt til sentralen? Og dermed gjøre kobbernettet verdiløst?

Teknisk er det mulig, men ikke økonomisk (ihvert fall ikke til frittstående hus). Leie av en fiber ligger rundt 5-8000 i mnd og med en oppstart kostnad på 50000-100000 for kontrakter rundt 5 år. Dette i sentrale strøk. I usentrale strøk må en regne med å betale i det øvre prisleie, mulig mer. I tillegg kommer driftskostnadene (utstyr, båndbredde mot resten av internett samt administrasjon).

Et kobberpar har derimot for operatøren en kost på la oss si 50-150 per mnd, og derfor vil de være mer lønnsomt å heller multiplekse flere kobberlinjer for å få den ønskede hastigheten. Noe som kan gjøres der det er lange kobberstrekk som gjør at en ikke får maks hastighet.

Lenke til kommentar
Tror du virkelig at fiber vil komme til de stedene der det er for langt til sentralen? Og dermed gjøre kobbernettet verdiløst?

Jeg snakker om f.eks byggefelt hvor man har alt for lange strekk til VDSL og de andre nye og rå xDSL-teknologiene, mange steder er det også elendige kabler i tilegg til lengdeproblemer.

Jeg snakker om de utbyggingene som nå foregår for fullt hvor man legger fiber i tett bebyggde områder, ikke et og annet hus men en km i mellom.

Og uten xDSL vil kobbernettet bil verdiløst med tiden, det er jo grunnen til at det satses så mye på forskning rundt og utnytte dette nettet.

Du prater mye om fiberleie, disse prisene du opperer med må jo være for stamnett, og legge spredenett med fiber i et byggefelt koster neppe så fryktelig mye utover gravekostnaden.

Lenke til kommentar
Jeg snakker om f.eks byggefelt hvor man har alt for lange strekk til VDSL og de andre nye og rå xDSL-teknologiene, mange steder er det også elendige kabler i tilegg til lengdeproblemer.

Jeg snakker om de utbyggingene som nå foregår for fullt hvor man legger fiber i tett bebyggde områder, ikke et og annet hus men en km i mellom.

Og uten xDSL vil kobbernettet bil verdiløst med tiden, det er jo grunnen til at det satses så mye på forskning rundt og utnytte dette nettet.

Du prater mye om fiberleie, disse prisene du opperer med må jo være for stamnett, og legge spredenett med fiber i et byggefelt koster neppe så fryktelig mye utover gravekostnaden.

Byggefelt i folksomme strøk, kan være aktuelle som fiberstrekk til en lokal "sentral" i byggefeltet.

Bredbånd/internett er jo hovedgrunnen til at kobber har en verdi for folk, ellers så hadde vel Telenor satset enda mer på at vi skulle gått fra fast til mobil.

Prisene er ikke for stamnett, men for fiber til lokasjoner i Oslo gryta.

Hvis en eier fiberen så er det vel kostnader for å kabelen frem + kabel + utstyr. Men gravekostnadene kan bli store dersom en må ha lange fiberstrekk (som avhenger sikkert av hvor "fiberhubene" befinner. Hvis en leier så skal vel firmaet bak også ha sin fortjeneste (samt dekke kostnadene fra "de gode gamle årene")

Lenke til kommentar
Sandefjord bredbånd

Her er Sandefjord Bredbånd`s direktør ute med noen ord :

"Norge er ikke et stort land. Skulle hver kommune og e-verk rundt om på fjelltoppene bygge opp egne bredbåndtjenester med tv-formidling og televerk, ville det bli fryktelig dyrt og dårlig. Å inngå en avtale med Lyse er en metode å redusere risikoen i prosjektet på.

Foilware har det vært nok av. Det som er fordelen med å samarbeide med Lyse er at de har gjort dette i virkeligheten. De leverer triple-play-tjenester (TV, internett og telefoni) til befolkningen i Rogaland, en erfaring vi kan benytte til å få rullet ut tjenestene fort. Det er viktig for oss. Ingen er egentlig interessert i bare fiber, det er innholdet som presenteres over fiberkablene som er interessant. Derfor er vi glade for å samarbeide med Lyse Tele."

Les denne setningen, så ser du noe annet en internett, og hva dere diskuterer ang. priser på xdsl etc.

Endret av oyvindel
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Lenge siden jeg har vært på forumet her, men noe nytt har skjedd:

Som en fyr tidligere i posten sa at Sandefjord er en del av Lyse, fikk jeg også med meg med tiden.

Jeg har målt 'Speedometer testen' på itavisen(?).no på en 4mbit (som ja, har blitt oppgradert fra 2mbit) linje, og der ble resultatet opp mot 5.7mbit. Selv om testen ikke er helt eksakt når vi nærmer oss så store hastigheter, gir dette oss et bilde av hvor gode fiberlinjer kan være.

Jeg har selv en kamerat med 10mbit fiberlinje som går på en egen 10mbit-only lyse hub. Der har han nådd hastigheter opp mot 1 MB/s. (Selv hadde jeg hardt for å tro det, men var visst sant)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...