Godlike Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Morn, Jeg har et "lite" problem med printserveren som jeg skal sette opp i mandrake 9.1 som skal fungere for både windows og linux-maskiner. Har konfigurert printerne i PrintDrake og delt printerne i Samba, brukte Webmin (Samba Share Manager) for å gjøre dette. Jeg bruker cups men er litt usikker på hvordan jeg skal konfigurere den riktig. Alt fungerer på den andre mandrake maskinene som står her, men i windows går det ikke så bra. Her er ser det ut som jeg ikke deler noen printer... Sliter også med å få det til å fungere med andre linux distro'er (sikkert noe jeg har satt opp feil )... Noen som har noen forslag? Google har hjuplet meg litt på vei og i tillegg så er jeg veldig grønn innenfor dette her... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Kan du kople til fra windows hvis du spesifiserer EKSAKT printeraddresse? (noe a la \\linux-boks\printer-navn) Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Kan du kople til fra windows hvis du spesifiserer EKSAKT printeraddresse? (noe a la \\linux-boks\printer-navn) Det virket ikke... Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Ingen kunnskapsrike folk som vet? Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Har kommet litt lenger på vei... har fulgt denne howto'en: http://www.tldp.org/HOWTO/Debian-and-Windo...th_windows.html men når jeg skal legge til skriver i windowos får jeg beskjed at jeg ikke har noen tilgang... Lenke til kommentar
dagulf Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Alle mine Samba problemer har vært relatert til sikkerhet og rettigheter. Det typiske problemet er at noen windows versjoner bruker krypterte passord, mens andre bruker ukrypterte. Siden du har skrudd av sikkerhet er vel ikke dette problemet for deg. Prøv å legge til printeren med ip adressen i stedet for navnet på maskinen for å sjekke at det ikke er et problem med navnemapping. Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Alle mine Samba problemer har vært relatert til sikkerhet og rettigheter. Det typiske problemet er at noen windows versjoner bruker krypterte passord, mens andre bruker ukrypterte. Siden du har skrudd av sikkerhet er vel ikke dette problemet for deg. Prøv å legge til printeren med ip adressen i stedet for navnet på maskinen for å sjekke at det ikke er et problem med navnemapping. Når jeg skriver inn \\netbiosname\printernavn får jeg en feilmelding som sier at jeg ikke har tilgang... så det må være noe med delerettighetene... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Post /etc/samba/smb.conf da, men les først: http://www.bibsyst.no/samba/docs/using_samba/toc.html Glimrende manual. Endret 5. mai 2004 av objorkum Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Det ser ut til å fungere med windows xp maskiner (den ser at jeg deler printerene), men ikke windows 2000... meldingen jeg får når jeg skal se hva linux-maskinen deler er: \\"maskinnavn" er ikke tilgjengelig Det er ingen tilgjengelige påloggingsservere som kan betjene påloggningsforespørselen jeg har en egen bruker til dette smbprint heter den... noen som vet hva som kan være feil? Endret 6. mai 2004 av Godlike Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Glem det fikk det til å fungere... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Glem det fikk det til å fungere... Flott Lenke til kommentar
rvlarsen Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Prøv å legge til printeren med ip adressen i stedet for navnet på maskinen for å sjekke at det ikke er et problem med navnemapping. Litt offtopic men.. Ikke mobb dns-oppsettet mitt! Fungerer prima! hihi Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Er ikke det wins ikke DNS? Wins er noe windows-automagisk skit i de fleste nettverk: 1. Først stemmer maskinene på hvem som skal være wins-server. 2. Deretter fungerer denne som en slags DNS 3. Det kan faktisk befinne seg flere wins-servere i samme nett... MØKKCHEN! Lenke til kommentar
Godlike Skrevet 9. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 9. mai 2004 (endret) Prøv å legge til printeren med ip adressen i stedet for navnet på maskinen for å sjekke at det ikke er et problem med navnemapping. Litt offtopic men.. Ikke mobb dns-oppsettet mitt! Fungerer prima! hihi messer ikke med det nej Endret 9. mai 2004 av Godlike Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå