Gå til innhold

Mot varmere tider, auda jeg har Prescott...

Anbefalte innlegg

Nå er våren i anmarsj, og med den kommer varmen. Deilig for noen, men ikke så deilig for maskinene våre.

Allerede nå har jeg +/-65c ved full load. Kabinettet, et Lian Li med 2 80mm vifter som suger luft inn i bunn fremme. En 80mm som blåser ut luft oppe bak. En 80mm som blåser luft ut i toppen (har brukt dremel'n her). En 120mm vifte i strømforsyningen som henter direkte fra kabinettet og blåser ut (Fortron/Source). På cpu'n (en Prescott 3Ghz 90nm) har jeg prøvd med Boxed vifte, men då ligger jeg idle på 55c, i spill gikk den lett opp i nesten 70c.

Byttet vifte til en Coolermaster AERO 4 lite aluminium som jeg hadde liggende og smørte på med litt AC3. Tempen gikk da ned til 49c idle og +/- 65 ved maks load.

Som dere skjønner så vil dette etter all sannsynlighet bli for varmt nå sommer kommer for fult. Romtemp vil da stige til noen og tyve grader, kontra de 20 som er nå.

Hvilke løsninger har jeg med tanke kun på luftkjøling? Hvilke vifteløsning er bedre enn den jeg allerede har?

Selv har jeg tenkt på to stykker. Den ene er en MIST Frostbite, den andre er Cooloermaster AERO 4 Pure Copper.

Har noen andre og eventuelt bedre løsninger - kun luftkjøling.

Av relevant info kan jeg si at jeg også skal ha meg et Radeon x800 når det kommer. Av andre PCI kort er dety kun et Soundblaster AUdigy kort. Hovedkortet er et ABIT IC7-G med 2x512Mb Geil Golden Dragon.

Maskinen skal ikke overklokkes, derfor postet jeg den her.

Takk for at du tok deg tid til å lese denne lange posten.

des,OUT!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er like så vesentlig er temp i kabinet, hva er den?

Hvis den er mye høyere enn romtemp, kan du prøve å føre luften fra en kabinettvifte rett på cpu-ribba. Hvis temp i kabinett er f.eks 20 grader over. romtemp kan dette senke cpu-temp med nærmere 20 grader.

Lenke til kommentar

Hmm, om jeg ikke tar altfor feil er det plass til 4 kabinettvifter i det kabinettet?

Vil anbefale deg å sette inn to nye, eller kanskje skjære ut hull til enda flere.

Gjerne kjøp vifter som kan flytte masse luft og som bråker mye og koble dem til en rheobus.

Angående cpu-kjøler kan jeg på det sterkeste anbefale en ThermalRight SLK947U m/ Delta vifte på rheobus. (Finnes hos microplex.no).

Lenke til kommentar

Er dette noe jeg får kjøpt C4STOR eller må jeg mekke selv (les: pappa fikse)?

Jeg kan da umulig være den eneste som kommer til å få dette problemet til sommeren? Eller er det fordi dere andre a: Ikke kjører Intel Prescott, b: Ikke ser på +/-70c som mye, eller c: Rett og slett tar problemet når det oppstår?

des,OUT!

Lenke til kommentar

Hull i sidedøren og vifte rett mot CPU-kjøleren, virker fett !

Har testet sånn ca. tall for rom/kabinett/CPUtemp. med 4 maskiner,

alle har en kab.vifte bak men litt forskjellig innhold.

1C økning i romtemp gir ca. 1.2-1.4C i kab. og 1.5-1.7C på CPU tempen

fra 21C-26C Målingene er bare en peikepinne, ikke noe facit-svar.

Og det er klart at flere kab.vifter vil hjelpe en del....

Endret av jarmo
Lenke til kommentar

Hei, jeg har et godt forslag.

Kjøp deg denne swiftech-kjøleren først. Bruk 80mm brakettene.

Så kjøper du denne adapteren.

Deretter satser du på denne sunonviften.

Dette gir god luftkjøling og et støynivå som ikke er så vanvittig gærlig som Delta-screamerne. Om du vil så kan du også bruke viftestyring på den.

LessThanJake Skrevet 04/05/2004 : 12:15

Det som er like så vesentlig er temp i kabinet, hva er den?

Hvis den er mye høyere enn romtemp, kan du prøve å føre luften fra en kabinettvifte rett på cpu-ribba. Hvis temp i kabinett er f.eks 20 grader over. romtemp kan dette senke cpu-temp med nærmere 20 grader. 

Jeg er litt enig men ikke helt. Det som er problemet med svake vifter er at de har ikke nok kraft til å skape mye bevegelse av luften i kabinettet. Det er nettopp dette som er viktig, siden luft kan sees på som en isolator i forhold til termisk ledeevne. Som oftest dersom man har mange kabinettvifter og en svak cpu-vifte vil ikke den oppvarmede luften rundt cpu-kjøleren komme seg frem til det området hvor kabinettvifter enten suger inn luft eller suger ut luft. Da vil nemlig luften rundt cpu-kjøleren bli veldig varm, mens litt lenger ut er det betydelig lavere temperaturer. Med en kraftig vifte vil den varme luften blande seg lettere med kald luft som suges inn eller nå frem til de kabinettviftene som suger ut.

Jeg selv bruker 6 80mm papst vifter og 1 120mm papst vifte til kabinettet og dersom jeg kjører alle disse på 12V går kabinett-temperaturen ned, men det tar veeeldig lang tid før det påvirker cpu-temperaturen, nettopp fordi luften er en isolator (prosessen har en stoooor tidskonstant). Men dersom jeg kjører deltaviften min på cpukjøleren på full fitte vil temperaturen gå nesten 10 grader ned.

Husk å bruke god kjølepasta.

Lenke til kommentar

Tror ikke du får noe varmeproblem med den maskinen der. Hva CPU'en ligger på spiller ikke så mye rolle, bare den ikke er for varm, noe en 3GHz Prescott med boxed kjøing, i et "normalt" kabinett i en romtempratur på selv 30c ikke vil gjøre.

Husk at en 3GHz Prescott ikke avgir så mye mer varme enn NW (typisk ~15-20%), og du ser ikke så mange som klokker ned Northwoodene sine i sommerhalvåret ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...