milkwood Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Ser etter en bredbåndsrouter som kan fordele båndbredden slik jeg vil det mellom leieboer og meg selv. Slik at ikke han tar opp hele linja eller motsatt. Vet dette kan løses enten software basert på begge maskiner. Men det sier seg selv at han kommer til å ta ned f.eks netlimiter på sin maskin med en gang det er installert. Eller kan jeg sette opp en linux maskin mellom router og nettet. Men vil unngå dette. Så finnes det noen routere med innebygd slik funksjon. Helst trådløst. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Så finnes det noen routere med innebygd slik funksjon. Helst trådløst. Det finner du her: www.draytek.no Se på Vigor 2900-serien Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Finner det vel fort, men hvem selger de her? Virket super. må bare sjekke noen tester så blir det vel en slik en om det ikke koster alt jeg har og eier. Vet du om den også kan dele på de forskjellige trådløse enhetene? Ble usikker siden det sto kan kontrollere og spesifisere båndbredden på hver enkelt port. har sendt mail om det for å være 100% sikker... så får vi se.. gjerne forslag på andre routere også. har liksom ikke vært så mye bort draytek Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 gjerne forslag på andre routere også. har liksom ikke vært så mye bort draytek Det er ikke det store utvalget av dette desverre, har satt opp endel Draytek og de er helt utmerkete produkter med masse funksjoner for en rimelig penge. Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Søkte på www.draytek.no i forumet. Du hadde omtrent posta samtlige =) Selger du draytek? Vurderer å ta inn draytek routere selv hvis draytek selger til forhandlere. Er et stort marked for utleieenheter. (Min far leiter etter det samme) Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 også var det forresten usb printer utgang på den =) Det er jeg også avhengig av. så blir nok den ! =) (lei av at en pc må stå på hver gang man skal printe) Lenke til kommentar
milkwood Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) fant den på bgc.no så søker om forhandler status der tenker jeg. prøvde å søke litt for å finne pris.Dumme meg kom ikke på pris-guide før etterpå =) Fant den der til ca 2200,- Er nesten dobbelt så dyr som den jeg så på først. Men hvis det gir meg mulighet for ekstra leieinntekt i måneden (så han får bredbånd) så er jo det supert fikk nå svar fra bgc: "Båndbreddekontrollen kan kun settes på hver port i switchen, og har derfor ingen innvirkning på WLAN biten. Ruteren kan kjøpes hos bl.a. Expert og Telehuset." så sukk. Men da får nok leieboeren ledning og jeg har fortsatt trådløst. skal nok funke Endret 4. mai 2004 av milkwood Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Søkte på www.draytek.no i forumet. Du hadde omtrent posta samtlige =) Selger du draytek? Ja, noen har jeg solgt. Nå som fortjenesten på HW har gått rett i dass, er ikke salg uten at det skaper fakturerbare timer særlig morro lengre. Lenke til kommentar
petterg Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Eller du kan sette opp en linux router/fw/printerserver/filserver og koble til et trådløst accesspunkt. Du kan bruke omtrent hva som helst av gammel pc til denne jobben. (Har selv bl.a. en pentium 166 for en slik oppgave) Lenke til kommentar
Croyfer Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Eller kan jeg sette opp en linux maskin mellom router og nettet. Men vil unngå dette. Eller du kan sette opp en linux router/fw/printerserver/filserver og koble til et trådløst accesspunkt. Du kan bruke omtrent hva som helst av gammel pc til denne jobben.(Har selv bl.a. en pentium 166 for en slik oppgave) Lenke til kommentar
petterg Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Eller kan jeg sette opp en linux maskin mellom router og nettet. Eller du kan sette opp en linux router/fw/printerserver/filserver Forskjellen på de to muligheten er at den første er en router med printerserver + linux maskin, mens det andre er en linuxmaskin som gjør routing og server jobben. I det minste slik jeg leste/skrev det. Han slipper da å bruke penger på router i tillegg. Hardware som trengs for linuxmaskina får man jo kasta etter seg på gata - altså, det er gratis, men bruker noe mer strøm. Man får da også en rekke andre muligheter med på 'kjøpet'. Lenke til kommentar
Daemon Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 sjekk ut dette veldige brukervennlige og enkle "gateway os'et" basert på freebsd UNIX klonen. Det inkluderer traffic shaper, hvor du kan sette grenser på hvor mye båndbredde enkelte ip addresser, subnets eller nettverk har lov til å bruke. Bruker det på jobben og det funker som bare det! m0n0wall Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Når vi er i gang med å anbefale *n*x-servere, så kaster jeg meg på og viser frem min Clarkconnect 2.2 Home Edition Bandwith Firewall Secure Shell (ssh) Stats Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå