Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Litt info om solid-state flash-disker......

M-Systems Flash Disk Pioneers Ltd. on Wednesday released a solid-state ATA hard drive with capacities up to 90 Gbytes.

M-Systems' new FFD 2.5-inch Ultra ATA hard drive looks like a normal hard drive to a PC or other operating system, but uses fast flash memory designed to resist shock and vibration for military and aerospace applications.

While cheap and fast, flash memory isn't as inexpensive as the rotating magnetic media used in today's disk drives. A spokeswoman for the company said that, for now, the drive is priced for those with military-sized budgets: the 90-Gbyte model is priced at "less than $40,000," she said.

"The FFD 2.5-inch Ultra ATA provides five times the performance of the FFD IDE Plus and is designed for applications that need the fastest read/write rates such as video recording," said Ofer Tsur, M-Systems' marketing manager for FFD products, in a statement. "The ability to offer higher capacities in slimmer casing makes the FFD Ultra ATA an ideal solution for rugged laptops, tactical computers and other demanding applications."

The drive uses M-Systems TrueFFS flash management system to weed out bad blocks of memory; the drive supports up to 5 million write and erase cycles. To support data security requirements, the FFD drive incorporates fast security erase and sanitize (purge) features complying with security guidance from the Department of Defense (DoD 5220.22-M), National Security Agency (NSA 130-2), U.S. Air Force (AFSSI 5020), U.S. Army (380-19) and the U.S. Navy (Navso 5239) regulations.

Lower-capacity versions of the drive are also available. A 4-Gbyte model costs less than $2,000 while a 12-Gbyte version is priced under $5,500, and varies according to the cost of the flash memory used within it.

Kommentar: Om du ikke har 40.000 $, så kan du jo alltid kjøpe 4-GB-versjonen, den kommer vel på ca. kr 14.000,- Noe dyrere enn en Raptor vil jeg tro....

:ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg snakker av erfaring, jeg har hatt to Raptorer i RAID 0, og dem støyet irriterende mye. Velger heller en av den nye versjonen og kjører på en til senere. Man må nesten alltid ofre støydemping når man skal ha seg en rask PC, men det er unødvendig mye støy på de gamle Raptordiskene, så velg hva du syns er viktig, støy på ca 40-43 db (som er meget irriterende i lengden syns jeg) eller en mindre støyende løsning. Mens du snakker om spill PC, så kunne du sett etter et Shuttle system om du drar _ofte_ på LAN, det gjorde jeg og har ikke merket noe på ytelsen etter at jeg byttet. Det begrenser litt, men jeg har alt av CD-rom og HDD eksternt, en internt seff.

Mine to Western Digital Raptor 36.7GB bråker litt mere enn mine to 120mm Titan vifter som går på 7v. Disse er på 12v skalert til 30db(A) så tviler på at diskene produserer 40-43db(A) med støy. Jeg har de forresten i et aluminiums chieftech miditower uten noen for for støydemping på diskene.

Endret av White_Tiger
Lenke til kommentar

Mange interessante innspill! nice, det liker vi.

mht solid state tror jeg det blir overkill.. Når jeg sa "rik" så mente jeg i overført betydning "prisen er ikke det viktigste temaet". Dog er det fortsatt et tema ;)

alienware utgår på sin egen urimelighet hva angår pris og kabinett. Perverst glorete er et inntrykk jeg sitter igjen med :cool:

Ideen med først å kjøpe èn 74Gigger, for så å kjøpe enda en og sette i raid 0 fordrer total reinstall av samtlige programmer, og utgår.

Planen er å sette opp en så god og fin install av xp som jeg klarer, for så å ta et ghost image av denne, slik at kompisen min selv kan reinstallere når (ja, når!) han tuller det til. Evt kan vi reinstallere alt når det har kommet så mye nye drivere og bioser at det faktisk svarer seg med noen timers arbeid med nytt oppsett. Derimot er det mulig at han går for to 74giggere med det samme.

maskinen blir nok klokket litt, så det spørs om jeg ikke skulle satset på et waterchill sett i tillegg? Får vel bukt med noe støy med det samme, hvilket jo er greit.

a propos 3200LL brikkene fra corsair.. Er disse bedre enn ocz brikkene jeg hadde satt opp?

Det er nesten så jeg får gråten i halsen når jeg setter opp sånne systemer som dette, og samtidig tenker på baksmellen jeg skal betale i nærmeste fremtid....

DrE

Lenke til kommentar

Noe annet å tenke på :D

http://www.go-l.com/desktops/machl38/architecture/index.htm

Bare synd det er så dyrt :D

Total: $19,182.99 og dette er uten skjerm. Kan plusse på $2999.99 for en 45" skjerm :D

My Dream :D

3.8GHz* Accelerated Hyper-Threading Intel®

Pentium 4 Extreme Edition CPU w/ 2MB L3 Cache

512K L2 Cache

950MHz** System Bus

PuRam™ No System Hard Drive Configurable

Up to 100 times faster than ATA/SCSI/FC

HD based designs with Data Burst Speeds up

to 8GB/s and I/O data requests at over

150.000 I/O sec.Solid State

Enhanced CacheFlow™ Technology

SuperBIOS™ IBPT Technology

180W Sub-zero Vapor Compression Cooling

PC4500 566MHz Dual-Channel Performance

DDR, up to 4GB

Up to 16GB Total RAM with optional RamDrives.

Over 8.5Gb/s Memory Bandwidth

ATA-133 RAID, Serial ATA-150 Connectivity

UltraSCSI-320 & FiberChannel Expansion

Up to 2 Terabytes of Colossal Storage Capacity

Intel Performance Acceleration Technology

AGP Pro 8x Accelerated 256bit MemoryBus  

Radeon™ 9800 Pro/ XT Graphics with 8 Pixel

Pipelines at 3.04Gp/s Pixel Fil rate, 21.8GB/

bandwidth & Multi-monitor, High-Definition support.

Optional direct connectivity with the Gemini,

Cinerama & Grand Canyon Series Displays (or a

total of 8 external high-resolution monitors) via

ColorGraphgic XenteraGT, Appian Rushmore, Nvidia

Quadro NVS & Matrox Parhelia, 450MMs & QID

Graphics Adapter Series bundle.

Ultra High-speed 8x DVD+/-RW Optical Drive

Front Panel Multi-information LCD Status

Display, External removable HD Storage racks

with LCD Monitoring or Multi-Optical Drives

interchangeable bays

FireWire 400 & 800 Ports

Up to 8 Full-Duplex USB2 480MB/s Ports

Multi-Channel Digital AI Audio with Artificial

Intelligence Audio-Sensing Technology &

S/PDIF Digital interface

Gigabit LAN with AI Net

(Artificial Intelligence Net-Diagnosing)

Optional Wireless LAN 802.11g Turbo (108 Mbps)

with 10x the speed and 4x the range of 802.11b

featuring Dynamic Rate Shifting Technology.

Provides the highest available level of industry

standard 128-bit WEP encryption supporting VPN

pass-through.

Optional Internal Bluetooth

Optional TV Tuner

Optional Fax/Modem

Up to 74 32-bit or 64-bit PCI slots expandability

550W VF-Speed Power Supply

AI Ultra-low noise Q-Fan technology

Artificial Intelligence Auto-Recovery BIOS

European high-end critical components quality

worksmanship.

Absolutely stunning design.

Disse har allerede satset på FlashDrives i sin Config og brukes både på Laptop OG hjemme pc.

Noe annet KULT de har er jo Skjermer :D Hva med.

main.jpg

Endret av win_xp
Lenke til kommentar

De/den skjermen der er en hoax, faktisk er hele firmaet tvilsomt spør du meg. Søk litt rundt på forumer så finner du fort ut at ikke alt er slik det ser ut til ang. dette firmaet...

Ang. harddisk-(luxus)problemet :) :

Jeg har selv to raptorer (36,7gb) i RAID0 i et Cheiftec Big Tower. Syns absolutt ikke støyen de produserer er øredøvende som flere her har anntydet, 30-40dB tviler jeg nokså sterkt på. Allikevel syns jeg den svakt høyfrekvente lyden de avga forstyrret nattesøvnen, og bestemte meg i dag for å gjøre noe med det. Dro ned på digital impuls i oslo og kjøpte 2 stk. zalman harddisc coolers, som også støydemper. Etter å ha installert disse i 5.25"-bayene mine, startet jeg pc'en og lyttet. Etter mye lytting må jeg si meg mektig imponert, og fornøyd. Støyen er kraftig redusert, såpass at jeg nå må konsentrere meg for å høre pc'en under dagligdagse forhold (litt lyder her og der). Systemtemperaturen har også sunket med et par grader, se på det som en bonus!

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar
gå for 2 stk. 73.4gb raptorer. du vil ikke angre  ;)

Sikkert ikke hvis du fokuserer på ytelsen, men det kan absolutt diskuteres om forbedringene fra 36,7gb-versjonen er verdt det store prishoppet. Som jeg har gitt uttrykk for tidligere i denne posten ville 2 stk. 36,7gb-disker i raid0 (med støydemping hvis trådstarter finner det nødvendig) være overlegent 1 73.4gb-disk ytelsesmessig og prismessig. Jeg for min del ville iallefall valgt å slippe å spise grøt frem til nyttår for det lille ekstra den 73.4gb'en leverer, hvis han da skulle gått for 2 av disse i et raid0-oppsett.

Mvh,

Haakon

Endret av Caliber
Lenke til kommentar

Da ville jeg heller valgt en 73.4gb. Du betaler det samme som for 2 stk. 35.7gb, og du slipper unna endel varme og støy, for og ikke nevne plass :)

Er den lille ekstra ytelsen verdt støyen?

Jeg trodde at det var i søketiden ytelsen til en systemdisk lå, og om jeg ikke husker feil så vil søketiden stige i raid0. I tillegg har 73.4gb disken lavere søketid enn 36.7gb versjonen.

Lenke til kommentar
Da ville jeg heller valgt en 73.4gb. Du betaler det samme som for 2 stk. 35.7gb, og du slipper unna endel varme og støy, for og ikke nevne plass :)

Er den lille ekstra ytelsen verdt støyen?

Jeg trodde at det var i søketiden ytelsen til en systemdisk lå, og om jeg ikke husker feil så vil søketiden stige i raid0. I tillegg har 73.4gb disken lavere søketid enn 36.7gb versjonen.

"Problemet" med støy (individuellt hvordan man oppfatter dette) har jeg allerede forklart hvordan enklest mulig kan løses, og fortsatt holde seg lang unna prisnivået til 73,4gb-diskene. "Den lille ekstra ytelsen" du refererer til kan utgjøre så mye som 100& økning i overføringshastighet (målt med HDTach). Søketiden med et raid0 system øker jo litt som du selv sier, men dette er knappt merkbart. At en filoverføring som tidligere tok 5t tar 2,5t derimot, det er nokså merkbart... :D

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

prisen er lik for en 73.4gb og to 36.7gb, og du får da like mange gb for pengene?

greit nok at du kan doble overføringshastigheten, men hvor ofte er det snakk om store filer når det gjelder systemdisk?

en annen ting er raid-kontrolleren, hvor mye har den og si for ytelsen?

Lenke til kommentar
prisen er lik for en 73.4gb og to 36.7gb, og du får da like mange gb for pengene?

greit nok at du kan doble overføringshastigheten, men hvor ofte er det snakk om store filer når det gjelder systemdisk?

en annen ting er raid-kontrolleren, hvor mye har den og si for ytelsen?

Du kan uansett optimalisere raid-arrayet til å takle små/store filer, alt etter hva du skal bruke diskene til. Som lagringsdisk vill høy stripesize være hensiktmessig, mens lav stripesize som jeg selv kjører (16kb), vil da lønne seg i dette tilfellet, hvor diskene skal brukes til OS/programmer. Husker selv jeg gjorde litt research rundt raid-kontrollere og deres ytelse før jeg selv gikk til annskaffelse av enda en raptor for å kjøre raid0. Silicon Image's kontrollere la seg i de fleste testene jeg kom over et stykke bak intels kontroller som du bl.a. finner på Abit's IC7-MAX3. (Dette kortet har imidlertidig 2 raid kontrollere, intels kan benyttes for s-ata port 1 & 2, mens Silicon Images 3114-kontroller kan benyttes på de resterende s-ata portene, altså 3-6. Håper dette hjalp litt!

Mvh,

Haakon

Lenke til kommentar

Hva er budsjettet egentlig? han må vel ha noen grense?

Hvis ikke er det jo bare å pøse på med Dual Opteron og 4 GB RAM Radeon X800XT osv... Vil vise til Snorreh sin "generelt heftigste pc".

Men hvis det da er noen begrensning så er vel AMD FX et alternativ.

Endret av kennethdammyr
Lenke til kommentar

To raptor 76G i RAID 1 kansje, tilbyr både dobbel sikkerhet, dobbel lesehastighet, dog ingen høyere skrivehastighet. Hadde vært mitt valg til en gjennomsnittlig kløne med mer penger en dataferdigheter.

Lenke til kommentar
To raptor 76G i RAID 1 kansje, tilbyr både dobbel sikkerhet, dobbel lesehastighet, dog ingen høyere skrivehastighet. Hadde vært mitt valg til en gjennomsnittlig kløne med mer penger en dataferdigheter.

Hjelper lite med en speilet kopi av en fuxxored disk da :p:p

Problemet er ikke at han skulle komme til å fysisk ødelegge disken, heller ødelegge det softwaremessige oppsettet. --> derfor ghost image av en fult oppegående installasjon lett tilgjengelig.

Til dere som nevner pris, så er min første post et slags +/- av hva han vil bruke. Han strekker seg selvfølgelig et par tusen dersom det er meget god grunn til dette, men ellers ikke.

Du spiller ikke bedre på snorres generelt heftigste maskin enn du gjør på den jeg satte opp i post 1. Derimot spiller du bedre på den jeg satte opp i post 1 enn du gjør med en elkjøp pc med radeon 7000 eller GF MX skjermkort.

Noe à la post 1.

DrErling

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...