Whiteshit Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Alternativt kan du følge fartsgrensen, og du vil aldri ha et problem med disse fotoboksene. Smart, eller? I tillegg avskaffa politiet for det ikkje lenger var kriminalitet, slutta med dørvakter, eksamensvakter...for alle var fri for ulovlige og kriminelle handlinger... går ikkje an å tenke sånn...d vil alltid vere noken...desverre Lenke til kommentar
Opus Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Hvorfor ikke gjøre slik som i andre land, kamuflere boksene slik at man ikke vet at de er der uansett. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Fins det ikke noen form for detektor som varsler om fotobokser, eller er det bare til laser? Snakker ikke om hva som er lovlig, lurer bare på om det fins. Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 En ting som irriterer meg er at noen sterder er det ikke skiltet om "Automatisk trafikk kontroll" som for noen betyr BREMS FOTOBOKS! Jeg lå og daffet etter en fyr sist jeg kjørte langtur, ukjente veier og litt gråvær så det var godt å ha ettpar lys fra bilen foran å bare følge etter. Fyren lå i ca 80 km/t, men det var vist blitt 60 sone (Uten at noen av oss hadde fått det med oss...så på returen at 60 skiltet var vridd bort fra veien) Plutselig sto fyren på bremsepedalen for han fikk øye på fotoboksen, hadde det ikke vært for at jeg hadde såpass lang avstand til han så hadde han fått seg en real smell i BMW baken! Sånne situasjoner gjør at fotobokser blir trafikk farlige og det kan fort ende med dødsfall, totalt unødvendig. Sålenge vær og veier er iorden så kan man få kjøre forbuftig synes nå jeg. Er det er lang strekning rett frem med flate jorder og god oversikt så synes jeg ikke fartsgrensen skal være 60 bare pga 3-4 traktorveier som har vikeplikt til hovedveien. Det er typisk at politiet står der og leker med laserpekeren sin på sånne steder, de bør absolutt finne en annen plass å vise seg frem på der de faktisk kan være til nytte istedenfor en plage. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Alternativt kan du følge fartsgrensen, og du vil aldri ha et problem med disse fotoboksene. Smart, eller? Poenget er jo at alle bilene som kjører forbi disse fotoboksene blir lagt i registeret... Ikke bare de som kjører for fort. Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 .. og blir slettet igjen så snart du kjører forbi boks nummer to. Med mindre du har brukt uanstendig kort tid på strekningen, har du ingenting å frykte. Personlig ønsker jeg noe sånt velkommen med åpne armer. Mindre fartsbøller på veier? Ja takk. Lenke til kommentar
chma Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 .. og blir slettet igjen så snart du kjører forbi boks nummer to. Med mindre du har brukt uanstendig kort tid på strekningen, har du ingenting å frykte. Personlig ønsker jeg noe sånt velkommen med åpne armer. Mindre fartsbøller på veier? Ja takk. Definer fartsbølle....er litt forskjell på å ligge i venstrefila og cruise utover mellom 90 og 100 i 80sone og ligge der i 140....Ellers er det like farlig med folk som ligger i 70-75 og irriterer på seg halve e18. Er i mot disse boksene av en del grunner: 1. Overvåkningen når stadig nye høyder i dette landet. 2. Som prikksystemet rammer dette lettest de som kjører mye. 3. En del ganger kan det være nødvendig å øke farte såpass at du vil få bot i en forbikjøring for å komme forbi. Ikke kom med at man ikke skal bryte grensa når personen du kjører forbi ikke slipper deg fram! Lenke til kommentar
Hoax Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Prikker du ut førerkortet i Norge er det bare å ta oppkjøring i Sverige eller Danmark å få nytt har jeg hørt, stemmer dette? Isåfall sykt opplegg Endret 5. mai 2004 av Hoax Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Definer fartsbølle....er litt forskjell på å ligge i venstrefila og cruise utover mellom 90 og 100 i 80sone og ligge der i 140....Ellers er det like farlig med folk som ligger i 70-75 og irriterer på seg halve e18. Er i mot disse boksene av en del grunner: 1. Overvåkningen når stadig nye høyder i dette landet. 2. Som prikksystemet rammer dette lettest de som kjører mye. 3. En del ganger kan det være nødvendig å øke farte såpass at du vil få bot i en forbikjøring for å komme forbi. Ikke kom med at man ikke skal bryte grensa når personen du kjører forbi ikke slipper deg fram! Selvfølgelig er det forskjell på 90 og 140km/t, men grensen er 80. Er du så lite tålmodig at du ikke klarer å ligge bak én i 70-75km/t, tar det ikke mange sekundene å kjøre forbi vedkommende, og jeg kan omtrent garantere deg at de sekundene ikke gjør særlig utslag på når gjennomsnittshastigheten skal regnes ut. Ellers.. 1: Når folk gang på gang beviser at de ikke er skikket bak et ratt, så må vel sånne ting til. 2: Det rammer hovedsakelig de som kjører for fort. Ikke prøv å vri og vende på dette, 100% av de som blir tatt av slike fotobokser, holder en fart som er over grensen. Om det er Dagny på 85 som er på vei til butikken, Arne-Bjarne som tester ut den nye Ferrari-en sin, eller yrkes-sjåføren Kurt med ti millioner mil under beltet, alle bryter fartsgrensen. 3: Se begynnelsen. Forøvrig er det ikke lov å bryte grensen, selv om det er snakk om forbikjøring. Blir farten din målt der og da, får du bot, og evt. prikk. Tålmodighet er en dyd. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Spørsmålet her er jo hvor mye overvåkning man ønsker i hverdagen. Skal man tillate å overvåke billister, så kan man jo overvåker alle busser, t-baner og taxier. Koble opp kameraer overalt! Og så kan man koble opp kamera i hjemmene her til lands, så er man kvitt familievolden også! Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Fotoboksene som er nå tar bare bilde av faktiske lovbrudd, ikke potensielle. De nye vil ta bilde av alle biler, men vil slette de som ikke bryter loven. Hadde de filmet hele tiden hadde det vært en helt annen sak. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Fotoboksene som er nå tar bare bilde av faktiske lovbrudd, ikke potensielle. De nye vil ta bilde av alle biler, men vil slette de som ikke bryter loven. Hadde de filmet hele tiden hadde det vært en helt annen sak. Hva er egentlig forskjellen på å filme og ta bilde av hver eneste bil? Lenke til kommentar
Hypsilofodonten Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 hehe psilocybe, hadde det ikkje vert for din avatar hadde eg tippa at du var ei 60 år gammal dame Men er litt enig, folk som råkjører hele tiden har ingenting på veien og gjøre. Ser ikkje det store problemet med og ligge i 85-90 på veier som er "verifisert" for 110. Men hvor skal denne overvåkningen stoppe? En kan jo like greit plombere alle norges biler slik at de ikkje klarer og kjøre meir en 90kmt.. Lenke til kommentar
Opus Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 hehe psilocybe, hadde det ikkje vert for din avatar hadde eg tippa at du var ei 60 år gammal dame Jeg kan ikke se noe galt i at det finnes folk som vil holde fartsgrensene. Uansett så har vi tatt den diskusjonen før. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Er det virkelig så vanskelig å forstå at dei blir satt opp av sikkerhetsmessige grunner? Dersom det hadde vore komplett umulig å krasje eller gjere skade på ein vei så hadde det ikkje vore grenser, men når sjansen for eit uhell er så til de grader stort så er det da berre logisk at det må være slik overvaking. Veien er ikkje til for folk skal kjøre fort, men for at folk skal komme seg frå A til B. Har du så stort behov for fart så finnes det baner for slikt. Jo meir og betre overvaking jo betre er det! Endret 5. mai 2004 av zeph Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jo meir og betre overvaking jo betre er det! Jaja, er ikke alle som setter pris på privatlivet sitt ihvertfall. Men uansett, det jeg er redd for er at så lenge enkelte bremser ved fotobokser allerede i dag, selv om de holder fartsgrensen, eller kjører faktisk under den. Tenk deg da i fremtiden. Hvis person A kjører forbi person B og kjører i 90 km/h i kanskje 30 sekunder, da må han jo kjøre i 70 km/h i 30 sekunder også. Gjett om dette vil skape trafikk-kaos a! Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jaja, er ikke alle som setter pris på privatlivet sitt ihvertfall. Men uansett, det jeg er redd for er at så lenge enkelte bremser ved fotobokser allerede i dag, selv om de holder fartsgrensen, eller kjører faktisk under den. Tenk deg da i fremtiden. Hvis person A kjører forbi person B og kjører i 90 km/h i kanskje 30 sekunder, da må han jo kjøre i 70 km/h i 30 sekunder også. Gjett om dette vil skape trafikk-kaos a! Du vet at du blir filmet i butikker, ikke sant? Blir du hysterisk og grinete når du skal innom og kjøpe litt brød? Det er ikke snakk om at de installerer et videokamera i hvert rom i leiligheten din og overvåker deg 24 timer i døgnet.. kameraene er ment for å ha en preventiv virkning, og du er ikke så dum at du ikke skjønner dette. Igjen, kjører du forbi noen i 90km/t, bryter du fartsgrensen. Jeg kan virke som en ganske liberal fyr, men når det kommer til trafikk, er jeg temmelig konservativ. Du deler veiene med ganske mange andre mennesker, og det er ikke bare ditt eget liv du setter på spill, skulle du finne på å råkjøre. Hensyn og tålmodighet er to egenskaper som burde vært påkrevd hos trafikanter. Prikk-systemet er helt genialt, det fjerner sakte men sikkert all dritten fra veiene, og jeg ser bare positive ting med både de gamle og disse nye fotoboksene. En fartsbot er svært sure penger. Lenke til kommentar
Guybrush Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg er vel stort sett enig meg deg, diverse overvåkningskameraer har kommet for å bli. Men hvor mange steder trenger man og overvåke og hvordan skal man kunne opplyse de som blir overvåket om dette? (med dagens teknologi kan man jo zoome en god del) Over til trafikken: Jeg er redd for at flere billister vil kjøre 5-10 km/h under fartgrensen. Dette vil igjen skape flere trafikkfarlige situasjoner. Lenke til kommentar
eab Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 En ting som irriterer meg er at noen sterder er det ikke skiltet om "Automatisk trafikk kontroll" som for noen betyr BREMS FOTOBOKS! Alle plasser der det er fotoboks har et slikt blått skilt i rimelig avstand før du kommer til fotoboksen. Problemet nå derimot blir at folk stopper opp i veikanten for å vente og være på den sikre siden. Ikke bare bremse før boksene. Bare det at folk bremser ned foran en fotoboks (la oss si fra 52 og ned til 45km/t) skaper VELDIG dårlig flyt i trafikken hvis det er mange nok biler bakover som må bremse. Etterhvert vil køa av biler nesten stoppe opp pga en bil som bremset litt foran boksen. Det at det blir satt opp flere bokser fjærner ikke såkalte fartsbøller. Det bare flytter problemet. Det er den vanlige mannen i gata som ligger ca 10km/t over grensa som får svi, råkjørere vet hvor de kan råkjøre og ikke. En annen ting er at slik snittmåling vil føre til at man må følge med på sin egen fart mye mer, istedet for å konsentrere seg om trafikkbildet rundt. Man blir uoppmerksom fordi man må passe på å kontrollere farten og bremse støtt og stadig Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå