Foxtrot Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg har fått en IBM harddisk på 30GB som jeg skal bruke som tillegg til min 80 GB Seagate. jeg får oppgitt at den har 2 GB. Jeg har brukt Partition Magic, datamaskinbehandler i win XP, men de gir den samme info. Jeg har installert Win 98 slik at jeg kunne bruke Fdisk, men jeg fant ikke mer der. Jeg har fått vite gjennom et program som jeg ike husker hva heter at det er ca 28GB uformatert på den. Problemet er at jeg ikke kommer til den uformaterte delen. Er det noen som har eventuelt en løsning her? Lenke til kommentar
LoS Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Hva i huleste var det som ikke støtta partisjoner på over 2GB igjen? var det fat16 tro? prøv å formater til fat32 hvis ikke du har gjort det, eventuelt ntfs. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Hva i huleste var det som ikke støtta partisjoner på over 2GB igjen? var det fat16 tro? prøv å formater til fat32 hvis ikke du har gjort det, eventuelt ntfs. Jeg glemte å ta det med men jeg har formatert den til FAT32. Da snakker jeg om den delen som er tilgjengelig. Det har vært win98me på den tidligere. hdd'en stod tidligere i en Compaq Presario. Jeg tror at hele innholdet er lagt inn av Compaq. Dette er en hdd til stasjonær pc (ikke relativt kanskje) Endret 3. mai 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Er nesten fristende til å si at det er en 2Gb disk. Har aldri vært borti at ikke fdisk ser partisjonen. Hva har det vært på den fra før(linux)? Du kan prøve dette verktøyet fra dos med win98 booten. Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Er nesten fristende til å si at det er en 2Gb disk. Har aldri vært borti at ikke fdisk ser partisjonen. Hva har det vært på den fra før(linux)? Du kan prøve dette verktøyet fra dos med win98 booten. Veldig morsom Det har vært win98me på den tidligere. Nå har jeg installert win98se på den slik at jeg kunne bruke oppstartdisketten på den og bruke Fdisk, dette hjalp ikke. Harddisken er en IBM Deskstar 30GB. Produsert November 2000. Endret 3. mai 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
mrOwnage Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Sikker på at ikke disken er clipp'a ned til 2 gig med jumpere? Lenke til kommentar
atrax Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Sikker på at ikke disken er clipp'a ned til 2 gig med jumpere? Jeg stemmer for dette forslaget. Jeg har en IBM 30GB disk som har mulighet for å settes til 2GB vha. jumpere. Lenke til kommentar
saamaas Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 kva for spesifikasjoner har du paa pc'en. Husker ein gamal pc eg hadde bare stotta 2 GB. ta og oppdatere bios'en Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Tror den har en eller annen drive overlay installert på seg . Slik at disk geomettrien ikke virker direkte mot LBA . For å få det vekk kan man bruke maxtors maxblast og kjøre en komplett erase (low level) på disken. Deretter må den fdiskes påny . ... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Såkalt "drive overlay" kan da enkelt fjernes med fdisk /MBR. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-10579 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Dersom det er en _virkelig_ gammel disk, kunne man jumpre den til å være 2.1GB, sjekk jumperne Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Såkalt "drive overlay" kan da enkelt fjernes med fdisk /MBR. Ja det gjør det selvfølgelig . Et bra verktøy er MBRtool . Kan backe opp MBR også . http://www.diydatarecovery.nl/~tkuurstra/MBRtool_manual.htm Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Jeg legger linken til spesifikasjonene til harddisken her: http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf...e/dtla75_ps.PDF Harddisken er en IBM Deskstar 75GXP modell DTLA 307030. kapasitet: 30.7GB. Her vil dere se hvordan jumpersettingene er på den. Jeg har valgt 16 heads og som slave. Jeg legger også ut denne installasjonsguidenen for 75GXP: http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf...a-dtla_digw.pdf Endret 4. mai 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Sikker på at ikke disken er clipp'a ned til 2 gig med jumpere? Jeg stemmer for dette forslaget. Jeg har en IBM 30GB disk som har mulighet for å settes til 2GB vha. jumpere. Kan du sjekke om du har samme modell som meg? Og si meg hvilke jumpere du da kan bruke for å eliminere problemet med 2GB. Endret 4. mai 2004 av Foxtrot Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Harddisken er en IBM Deskstar 75GXP modell DTLA 307030. kapasitet: 30.7GB. Det beste du kan gjøre for deg selv og disken er å ødelegge den hinsides all reparasjon (spikerpistol, f.eks.) før du kaster den i sjøen eller i en dyp fjord. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Foreslår at du sjekker om det fins en oppdatert bios til hovedkortet ditt. Flere hk produsenter som har lagt inn støtte for disker større enn 32GB i bx440 chipsett biosen . I BIOS skal du vel benytte AUTO og LBA mode for disken . Ikke spesifisere heads/cyls osv . Problemer med å finne bios oppdatering : http://www.esupport.com/biosagent .... Lenke til kommentar
Foxtrot Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Harddisken er en IBM Deskstar 75GXP modell DTLA 307030. kapasitet: 30.7GB. Det beste du kan gjøre for deg selv og disken er å ødelegge den hinsides all reparasjon (spikerpistol, f.eks.) før du kaster den i sjøen eller i en dyp fjord. Med sånne kommentarer kan du holde deg borte fra denne tråden. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Med denne biosen skal 8,4GB barriæren overkommes . http://www.giga-byte.com/Motherboard/Suppo...IOS_GA-6BX7.htm Lenke til kommentar
atrax Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Sikker på at ikke disken er clipp'a ned til 2 gig med jumpere? Jeg stemmer for dette forslaget. Jeg har en IBM 30GB disk som har mulighet for å settes til 2GB vha. jumpere. Kan du sjekke om du har samme modell som meg? Og si meg hvilke jumpere du da kan bruke for å eliminere problemet med 2GB. Jepp, har akkurat samme modell som du har. Jeg bruker min som master, og har denne jumperinnstillingen: På harddisken min er det et klistremerke som forklarer jumperinnstillingene. Min innstilling er for 16 heads, device 0 (master). Så vidt jeg kan se, er det følgende jumper som setter 2GB-grensen: Device 1 (slave) skal se slik ut: Håper det hjalp! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå