abcosv Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg tok datakort-kurset i militæret, en uke med diverse undervisning o.l.. Bortsett fra at man slapp unna all annen tjeneste, var det bortkastet. Jeg hadde passert på den testen uten noe kurs, det er snakk om allmenn datakunnskap i forskjellige moduler. Du må bare kunne litt om alt i windows og office, samt veldig grunnleggende bruk av internett. Var ferdig med hele testen etter rundt 20 minutter, det er ikke noe å være redd for. Har sett flere arbeidsannonser der de etterlyste datakort-kyndige, så det er noe man trenger mer eller mindre.. Lenke til kommentar
snikksnakk Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Hvis du har minimal kunnskap om data og ikke har tenkt å jobbe innenfor faget er datakortet helt fint. Man lærer det helt elementære. Fint å føre opp på cv'en hvis man søker på en jobb der de er vant med folk som kaller hele kabinettet for "harddisken". Da vet de at de slipper å bruke 2 uker på å lære deg å starte Word. Hvis du derimot har ambisjoner om å jobbe med noe som helst innenfor faget bør du hoppe langt over datakortet. Sett deg heller ned og utforsk. Søker du en jobb der det blir forventet at du kan en del, vil det sannsynligvis telle negativt om du har ført det opp på cv'en. De som ansetter nok vil bare le og legge deg i bunken med folk som ikke har peil. Bedre å si det som det er ( hvis det er sant ); "Jeg har ikke gått et eneste kurs, jeg er utelukkende selvlært. Dette er det jeg kan til nå:....." For deg som lurer på hvordan du skal sette inn bildet av bestemor i den fine invitasjonen du har laget i Word; go go go!!! Snikksnakk Endret 6. mai 2004 av snikksnakk Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Som allerede nevnt: Datakortet er et bevis på at du er i besittelse av generell datakompetanse, og er hovedsaklig rettet mot de som ikke kan å bruke en PC og / eller Office pakken fra før. Får du tilbud om å ta kurset gratis, ikke si nei. Det er alltid kjekt å ha med seg Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Jeg har datakortet og det er fullstendig bortkastet, lærer absolutt ingenting! Så hvorfor i all verden la du inn penger og energi på å ta det da? Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Hva er egentlig dette med "datakortet"? Jeg går på GK på almen skole i Oslo. Har valgt IKT som valgfag til neste år, er det dette vi snakker om? Virker interessant... Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 http://www.datakortet.no for mer informasjon Lenke til kommentar
Prelude Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Aetat pushet på meg datakortet, hadde ikke valg, måtte ta det. for meg så ble det mange uker med sløving, men pytt pytt, fikk noen ekstra kroner i kurstillegg og noe ekstra å putte på CV'n min. selve studiene for kortet og prøvene er svært enkle har du brukt litt tid i windows og programmer fra før. den gjengen jeg gikk i klasse med var for det meste husmødrer som ikke har brukt datamaskin fra før og dem slet litt men de greidde det alle sammen (tilslutt, en måtte ta opp igjen en prøve). Endret 7. mai 2004 av Prelude Lenke til kommentar
theGeir Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hvordan forandrer du instillingen til et objekt?Fasit: klikk kontrollpanel -> mappe alternativer -> enkel klikk for å åpne (pek for å merke) -> OK Hvis dette spørsmålet er sånn noenlunde representativt for datakort-testen så vil jeg påstå at en uerfaren databruker som tar datakortet rett og slett blir ENDA dummere! Dette er IKKE grunnleggende datakunnskap! Spørsmålet er så løst at det ikke finnes noe fornuftig svar på det, og "fasitsvaret" lurer brukeren til å tro: 1. Alle datamaskiner har noe som heter "kontrollpanel" 2. Alle datamaskiner har noe som heter "mappe alternativer" 3. Alle datamaskiner har mus. Dette er pølsevev alt sammen. Datakortet er som tidligere sagt kanskje brukbart for å forsikre seg om at folk klarer å starte word, men som "grunnleggende datakunnskaper" er det bare tøv. Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Jeg mener at datakortet har en god mening, men ikke for noen under 30. Men det er en stor fordel om f.eks femiliepappa på 50+ skal søke jobb og har datakortet, for da tenker gjerne ansetter "Aha, han kan peke og klikke med en mus og har roen på noen begreper." Men "vår generasjon" er oppvokst med keyboard og programmer på englandsk, så en bekreftelse på at en av oss kan inserte et bilde fra wordart er ikke nødvendig. Men om du får ta det gratis i skoletid så slå til. Et par timer sløvt bort forran skjermen er et par timer vunnet. Endret 7. mai 2004 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
tozer Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 jeg kjenner en som har tatt datakortet og viste så vidt hvor start menyen i windows var. en annen viste ikke hvordan han kunne sjekke hvor stor lagrings kapasitet på harddiskene sine var. greit og ha på en CV. men du lærer minimalt. Lenke til kommentar
Sneglen Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 (endret) Hvor elemtentære er disse Datakortene? Word: Start Word - Skriv inn tekst - Formater tekst til ditt og datt - Bruk WordArt. ? Excel: Regn ut hvor mye en sykkel koster med 20% avslag. ? Windows: Flytt på mapper, bruk musa, se på hvilke funksjoner høyre knappen har. ? Internet Explorer (hvorfor ikke Opera? IE er ikke Internett..): Gå til Google - Finn bilde av Onkel Åge ? Hvilke andre programmer brukes/finnes det moduler for? Leste Access. Skal ikke rope ut og si hva dette er, for det vet jeg faktisk ikke. Finnes det modul for FrontPage? Publisher? Endret 7. mai 2004 av -NeoRag- Lenke til kommentar
petterg Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hvordan forandrer du instillingen til et objekt?Fasit: klikk kontrollpanel -> mappe alternativer -> enkel klikk for å åpne (pek for å merke) -> OK Hvis dette spørsmålet er sånn noenlunde representativt for datakort-testen så vil jeg påstå at en uerfaren databruker som tar datakortet rett og slett blir ENDA dummere! Dette er IKKE grunnleggende datakunnskap! Spørsmålet er så løst at det ikke finnes noe fornuftig svar på det, og "fasitsvaret" lurer brukeren til å tro: 1. Alle datamaskiner har noe som heter "kontrollpanel" 2. Alle datamaskiner har noe som heter "mappe alternativer" 3. Alle datamaskiner har mus. Dette er pølsevev alt sammen. Datakortet er som tidligere sagt kanskje brukbart for å forsikre seg om at folk klarer å starte word, men som "grunnleggende datakunnskaper" er det bare tøv. Datakortet er 100% Windows, så vidt jeg har fått med meg. De fleste har fått med seg hvor dårlig endel programmvare har blitt oversatt til norsk. Datakort kursene skal igjen lage sine egene begreper utav dette. Det hele blir bare tull. Ikke rart folk syns data blir vanskelig. En ting er sikkert: De som starta dette, og tjener penger på at folk går på kursene gjør god butikk. Lenke til kommentar
gather Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Vil tro at det ikke er bortkastet å ta datakortet. Det er såpass kjent at de fleste personalansv. i bedrifter har hørt om det å tar dert for at du da kan med data. Det er ikke helt bra mmen det hjelper deg til å få jobben.... Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 datakortet er nok greit å ta hvis du får det slengt etter deg, da kan du ihvertfall det helt grunnleggende. men du får neppe noen it-relatert jobb som følge av det... Lenke til kommentar
Citizenx Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Tar datakortet selv på skolen min (allmenn) Funker greit. Prøvene er lette og det er derfor veldig lett å få god karakter. Tar dette som et valgfag og tar min siste test neste uke (modul 6). Alle modulene står foresten på nynorsk - så et gratis nynorsk kurs er sikkert greit ettersom vi får nynorsk i 2.klasse. Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Selv tok jeg datakortet i militæret. Leste i 5 min og tok alle sammen på første forsøket. Veldig enkelt, men hadde absolutt ingen verdi for meg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå