Gå til innhold

hva er hw.no programmert i?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For å lage en webside trenger du en HTML-editor (enten WYSIWYG eller ren kode) og helst et grafikkprogram.. Det finnes mange typer av begge deler på markedet;

Noen forskjellige;

HTML-editorer;

WhatYouSeeIsWhatYouGet;

- Microsoft FrontPage (koster penger, ikke spesielt bra, men godt brukergrensesnitt)

- Macromedia DreamWeaver (koster penger, ganske god igrunn)

Ren kode;

- Macromedia DreamWeaver (koster penger, ganske god igrunn)

- notepad (inneebygd i Windows)

- EditPlus (ganske god, har kodehihlighting noe som er fint å ha)

Grafikk;

- Adobe PhotoShop (koster flesk, men rå og genial)

- The Gimp (gratis, flotters)

- Paint (når man drikker cola og får bunnslam som er kullsyreløst, varmt og rat, ja så er dette noe man kan sammenligne med Paint :) )

Hm ja, si ifra om du lurer på noe annet..;)

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Du glemte det geniale programmet HTML-kit Marve... Det er ganske så likt EditPlus though... Syntaks highlighting er jo egentlig standard i de flaste html editors, bortsett fra notepad... :)

For å bygge opp en side som hw.no, trenger du nok litt kunnskap innen html, css og javascript... PHP er sikkert også fint å kunne litt om.. har ikke sjekka koden, så jeg vet ikke hvordan siden er bygd opp.

Lenke til kommentar

kan basic html så det blir ikke noe problem...

satt meg ned for 2 timer siden. fant ut at jeg skulle lære meg php så siden min kunne bli fin... hmm vel... ett grafisk program for å lage php sider hadde vært genialt =)

skal være ei side som oppdateres daglig. så det er kjedelig å måtte gå inn i skrive kode istede for å bare skrive inn ren tekst i ett prog... :yes:

Lenke til kommentar

@jørgenihuset;

done..;)

@trådstarter;

Grafiskprogram som lager PHP-kode, det har jeg ikke sett enda..:)

Mitt tips er at, om du skal oppdatere ofte, er å bruke en PHP newsfeeder, enten lage selv, eller bruke en ferdigversjon.. Å bruke PHP-include er heller ikke dumt da det letter på arbeidet med å oppdatere sidene da du bare trenger rene tekstfiler uten mye htmlkode til brødteksten..

Lenke til kommentar

PHP er et rekursivt akronym for PHP Hypertext Preprocessor. Liker å lese det som Pre Hypertext Processor.

Men uansett, PHP har ingen ting med utseende å gjøre. I bunn og grunn har PHP ingen ting med HTML å gjøre heller.

Grafiske programmer for PHP (WYSIWYG, eller Drag'n Drop) finnes, har hørt om noe i hvertfall, men det er veldig begrenset, og er ikke noe å satse på. PHP må nesten kodes selv.

Å mekke PHP grafisk blir vell omtrent som å kode bilder i stedet for å bruke en editor.

Om du skjønner.

Lenke til kommentar

Jeg bruker selv ConTEXT til både HTML, PHP og C++.

Har syntax highlighting for de fleste språk, og har også auto-indent (auto-innrykk).

Man har også mulighet til å forandre på syntax fargene.

Veldig lett å bruke, og har de mange funksjonene en scripter/programmerer skulle ønske man hadde i notepad (syns nå jeg ihvertfall da :p).

Dette er en notepad som er litt mer avansert, men fortsatt lett å bruke :)

Lenke til kommentar
Jeg bruker selv ConTEXT til både HTML, PHP og C++.

Er det gratis? Enkelt å laste ned?

Har for øyeblikket: SciTE, Vim og XEmacs som editorer. Vet ikke om det er noe mer jeg trenger da. Hvis du vet om noen forskjeller fra disse kan du gi et ord.

Lenke til kommentar
feil farger på syntax highlighting

Smak og behag...

Dessuten skal et hvert godt program med highlight kunne endre på fargene...

Liker at fargene er slik PHP selv setter de... ;)

Dessuten er det litt søkt at jeg skal tulle rundt og finne ut hva som er standardfarger for PHP, når det kunne vært rett fra starten av.

Endret av jorgenindahouse
Lenke til kommentar
Liker at fargene er slik PHP selv setter de... ;)

Dessuten er det litt søkt at jeg skal tulle rundt og finne ut hva som er standardfarger for PHP, når det kunne vært rett fra starten av.

Siden PHP-syntaksen er svært lik den som C bruker (les identisk) kan det være frustrerende når fargingen er forskjellig fra de man er vant med fra tidligere.

For min del er det viktigste fargeutvalget er rikt nok til å skille de forskjellige elementene i koden (nøkkelord, primitive typer, variabler, etc.) og at fargen er 'leselig' (lys farge på hvit bakgrunn er fy fy).

Har ikke hatt noe problem med farger, sikker fordi de programmene jeg bruker benytter de samme fargene i PHP som i C.

Lenke til kommentar

Jeg tror dessverre ikke halvparten av de som sitter her på forumet har hatt noen kontakt med C / C++ (noe som er synd...).

Dessuten varierer jo programmene i C også på fargekoden. ;) F.Eks. UltraEdit kan man laste ned mange koder for fargesyntaks og bruke i hvilket som helst språk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...