Petterahl Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Når jeg prøver å dra filer fra min Maxtor 300GB fra lagger windows max! Utrolig vanskelig å være på nettet, det hakker som bare det! Ganske kipt på grunn av at jeg ikke kan bruke pcen på kjempe lenge. Det tar nemelig 15 timer å dra over 105GB fra den Maxtor disken til pcen min, vet noen hvorfor det tar så lang tid? Jeg har alt av alle nyeste drivere og nettopp formatert, det har vært samme problem hele tiden fra jeg begynte å bruke den. Jeg har USB 2.0 og Maxtor disken har det, veit noen hvorfor det tar så lag tid og hvorfor det hakker så veldig? Hardware i profilen min. Lenke til kommentar
ronnyaa Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Du er vel ikke den eneste med det problemet Du kan jo ta ett googlesøk etter killcopy, det gjør at den ikke "kveler" windows.. Har ikke selv usb disk så jeg har ikke satt meg godt nok inn i problemstillingen til å kunne gi godt nok svar, men har prøvd med killcopy med godt resultat Lenke til kommentar
Toddy Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Skru av real time virus scanning det hjalp meg. Spesielt hvis du overfører komprimerte filer. Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Blir USB disker påvirket at DMA/PIO? Har ikke en selv, så kanskje du kan sjekke om DMA er aktivert på den... Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Stemmer det at det tar 15 timer å dra pver 105GB? Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Stemmer det at det tar 15 timer å dra pver 105GB? Virker litt for høgt ja.. Jeg har regnet litt på det: EDIT: Glemte å gjøre det om til bytes... Altså en harddisk klarer ca. 50mb/s dvs. ca. 180000b i timen.. = 22.5GB, så det vil ta ca. 4.5t Så det er noe galt her ja.. Endret 4. mai 2004 av TCi Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Stemmer det at det tar 15 timer å dra pver 105GB? Virker litt for høgt ja.. Jeg har regnet litt på det: Altså en harddisk klarer ca. 50mb/s dvs. ca. 180000 i timen.. = 180GB Så det er noe galt her ja.. jeg dro over fra en USB 2.0 disk da Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Regnestykket mitt var litt feil.. har fikset det nå.. USB2 klarer 480mb/s så det er ikke problemet.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Edit:dobbel post Endret 4. mai 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg testet nettop hos meg . maxtor dv5000 case USB 2.0 (disken inni er byttet til en udma66 32GB) kopiert 25GB fra denne til en PATA UDMA133 som ikke os'et er installert på . 8 minutter tok det . Med UDMA133 disk i usb housingen skal read hastigheten øke så du skal nok anta at det da hadde tatt rundt 6 minutter . Så ikke pokkern at det skal ta flere timer . Disken jeg kopierte til har 8MB cache . En annen ting er at det er den disken med dårligst ytelse som setter resutatet av kopieringen din . Lenke til kommentar
TCi Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Så ikke pokkern at det skal ta flere timer . Herregud Føler meg litt dum her.. Hvorfor regnet jeg over til bytes når overføringer av hardisker er på bytes?? Hehe Med ATA 100 blir det ca. (blir sjelden 100mb overføring, men i teorien) 100mb/s*60(m)=6000MB i minuttet 105GB/6gb = 17.5 Minutt Så litt over 20min burde være realistisk. Dette må da være rett?? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Ser at trådstarter har NF7-S . Kople maxtoren på usb portene i den ekstra monterte bracketen , de er i allefall usb 2.0 full speed . Er ikke sikker på de andre to på hovedkortet (har bare printer der sjøl ) Maxtoren min står på en av usb'ene i bracketen . ... Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Ser at trådstarter har NF7-S . Kople maxtoren på usb portene i den ekstra monterte bracketen , de er i allefall usb 2.0 full speed . Er ikke sikker på de andre to på hovedkortet (har bare printer der sjøl ) Maxtoren min står på en av usb'ene i bracketen . ... Har testet begge to og begge bruker ca. like lang tid. Edit:Har jeg noen mulighet å se om jeg har USB 2.0? Edit:Er det det samme hvor jeg plugger i den ledningen fra usb bracketen? Edit:Fire(vayer) og også, det tar like lang tid. Hvordan kan jeg skjekke om jeg har DMA eller no aktivert på Hardisken min? Endret 4. mai 2004 av petter'n Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Åpne "min datamaskin" høyreklikk på usb disken velg egenskaper/properties . velg hardware fliken ,merk usb disken velg egenskaper/properties på den . Gå inn på policies fliken . Her er det to valg ( optimize for quick removal eller performance ) Enable performance .(write caching) . USB 2.0 i windows xp får man med SP1 . I controll panel system-hardware-device manager åpne "universal serial bus controllers" . Har du kontroller som heter EHCI eller "Enhanced PCI to USB controller" har du driver for usb 2.0 . EHCI=Usb 2.0 OHCI=Usb 1.1 Er også masse usb ressurser hos http://www.usbman.com/ Er ikke spesifikt dma enabling for en usb disk (ligger i drivere) . Men i hk biosen må man enable "allokate egen IRQ for USB" og USB legacy via OS + USB 2.0 devices i siste biosene 22-24 . .... Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 Uansett har jeg funnet feilen, min IBM 120 GB disk begynner å bli sliten. Prøvde nettopp en WD disk og det funka som smurt Lenke til kommentar
Petterahl Skrevet 8. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 8. mai 2004 Åpne "min datamaskin" høyreklikk på usb disken velg egenskaper/properties .velg hardware fliken ,merk usb disken velg egenskaper/properties på den . Gå inn på policies fliken . Her er det to valg ( optimize for quick removal eller performance ) Enable performance .(write caching) . USB 2.0 i windows xp får man med SP1 . I controll panel system-hardware-device manager åpne "universal serial bus controllers" . Har du kontroller som heter EHCI eller "Enhanced PCI to USB controller" har du driver for usb 2.0 . EHCI=Usb 2.0 OHCI=Usb 1.1 Er også masse usb ressurser hos http://www.usbman.com/ Er ikke spesifikt dma enabling for en usb disk (ligger i drivere) . Men i hk biosen må man enable "allokate egen IRQ for USB" og USB legacy via OS + USB 2.0 devices i siste biosene 22-24 . .... hva gjør det første for noe spessielt? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Performance enabler write caching . Det øker skrive ytelsen til USB disken . Hotplugging(quick removal) bør da ikke gjøres , men stoppe usb enheten via iconet nede i systray . .... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå