Pep Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Har idag ett Canon MV530i kamera. Fornøyd med funksjoner og inn/utganger, men ett ganske håpløst kamera med tanke på bildekvalitet. Spesielt innendørs eller ute når sola begynner å gå ned. Det må være strålende sol om bildene skal bli støyfrie. Tida er inne for ett nytt kamera, og jeg er litt kresen på bildekvaliteten og at det har analogt lyd/bilde ut samt DV inn/ut. Det aller viktigste er DV inn/ut og at det takler gode bilder selv når det filmes innendørs og det er litt skumt ute. Har tenkt å legge ca.. 7000-9000,- i dette. Hva bør jeg kikke nærmere på? Sonys nye modeller? Noen som har erfaring med noen av de feks? Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Er det virkelig ingen der ute som kan hjelpe Pep (og dermed meg selv ) med dette (jeg har også postet en tilsvarende tråd). Please? Lenke til kommentar
Pep Skrevet 6. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 6. mai 2004 (endret) Takk for at du prøver å hjelpe til Ser ut til at det bare er å researche selv, her var det ikke mye liv... Hadde vært veldig fint om noen kunne hvertfall si litt om hva man skal se etter når man velger ett kamera, utfra det jeg er ute etter. Altså ett kamera som tåler litt mørke uten at det blir "snø og støy". Har lav lux noe å si? Antall CCD? Noe mer?? Takker såfall for eventuell hjelp Endret 6. mai 2004 av Pep Lenke til kommentar
panybs Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 du kan kanskje få 3 ccd til den prisen men bilde kvaliteten vil nok bli like bra om du kjøper med 1 ccd. Har faktisk ikke eid ett videokamera men skal sannsyneligvis kjøpe meg snart. til rundt 10 000kr de nye canon kameraene frister veldig. Men hva har du tenkt å bruke det til ? hva er du ute etter ? lite eller stort osv. ? Jeg kan prøve og hjelpe deg litt men har ikke så veldig peiling Lenke til kommentar
kb1908 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Har nettopp fått mitt canon mvx 250i. Har delt min erfaring på: Akamera Håper du får tak i eit bra kamera. Mvh Kristian Lenke til kommentar
kb1908 Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Forresten total karakteren min er full ikkje bare 1/10. Lenke til kommentar
royrogers Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Har nettopp fått mitt canon mvx 250i. Har delt min erfaring på: Akamera Håper du får tak i eit bra kamera. Mvh Kristian Du skriver i erfaringen din at den er dårlig i nattfilming, men hvordan er det i dempet belysning. Der er ikke så ofte jeg filmer om natta Lenke til kommentar
Pep Skrevet 7. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 7. mai 2004 du kan kanskje få 3 ccd til den prisen men bilde kvaliteten vil nok bli like bra om du kjøper med 1 ccd. Har faktisk ikke eid ett videokamera men skal sannsyneligvis kjøpe meg snart. til rundt 10 000kr de nye canon kameraene frister veldig. Men hva har du tenkt å bruke det til ? hva er du ute etter ? lite eller stort osv. ? Jeg kan prøve og hjelpe deg litt men har ikke så veldig peiling Størrelse og vekt har ikke stor betydning for meg. Men det må gi gode bilder innendørs og utendørs, også tåle at det er litt skumt ute, for eksempel kunne takle å filme en fisketur etter at sola har gått ned...Forventer ikke at kølsvart nattfilming skal gi gode resultater, men det jeg har støyer som f... bare man filmer innendørs med lyset på.. og det er håpløst. (Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal bli støy/snø heller, hvorfor er ikke det ikke ett rent mørkt bilde istedet liksom?Tar man ett bilde i mørke uten blitz feks. med ett godt digitalt stillbildekamera, så blir de rene mørke, ikke masse støy/snø. Ikke sånn hvertfall..) Kameraet må også ha DV inn/ut samt analog inn/ut da jeg redigerer også littegrann forskjellig både analogt og digitalt. Lenke til kommentar
sarc Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Har idag ett Canon MV530i kamera. Fornøyd med funksjoner og inn/utganger, men ett ganske håpløst kamera med tanke på bildekvalitet. Spesielt innendørs eller ute når sola begynner å gå ned. Det må være strålende sol om bildene skal bli støyfrie. Har du prøvd dei manuelle innstillingane for betre innandørs filming som er lagt ut på dette forumet for Canon sin MV-serie? Dette gir dramatiske forskjellar i min MV650i: - AE shift: - 1,5-2,0 (undereksponering) - White Balance: Indoor - Shutter Speed: 1/50 - Manuell fokus Elles er det avhengig av storleiken på CCD-brikka kor bra eigenskapane er i lite lys. F.eks. gir 1/4` generelt betre resultat enn 1/6` CCD-brikke. Sjekk dette når du ser etter kamera, og sjekk gjerne testane på www.camcorderinfo.com med tilhøyrande brukarfora. Lenke til kommentar
tspanser Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg har også fått mitt kamera! (Canon Mvx250i) Kanonbra!! Se litt på det! Lenke til kommentar
anderfo Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Jeg forstår ikke helt hvorfor det skal bli støy/snø heller, hvorfor er ikke det ikke ett rent mørkt bilde istedet liksom?Tar man ett bilde i mørke uten blitz feks. med ett godt digitalt stillbildekamera, så blir de rene mørke, ikke masse støy/snø. Ikke sånn hvertfall..) Årsaken er at for å få et bilde når det er så lite lys, må signalene forsterkes og/eller lukkertida økes. Ved all forsterkning vil også støyen bli forsterket, og det skaper kornene/støyen/snøen på bildene.. På et stillbildekamera vil man kunne øke lukkertida mye mer enn på videokameraet, og dessuten er blitzen langt kraftigere (men mer kortvarig) enn et eventuelt lys foran på videokameraet ditt. Derfor kan man få bedre bilder både med og uten blitz på et stillbildekamera, i forhold til hva du får på en film med x antall bilder per sekund (det gir tross alt en maksimal lukkertid på 1/x). Lenke til kommentar
Dykkern Skrevet 12. mai 2004 Del Skrevet 12. mai 2004 Vel, nå sitter jeg med mitt nye Sony PC330 i hånden. Det er bare noen timer gammelt så altfor tidlig i gi noen samlende oppfatning. Men jeg har kunnet sjekke motorstøy og lysfølsomhet opp mot mitt gamle TRV30 (direkte test, side by side): PC330 er MINDRE lysfølsomt (definitivt) enn TRV30, men har kanskje hakket mindre motorstøy. For min del var størrelse/formfaktor kritisk i kjøp av nytt kamera. For de som ønsker å ta de riktig gode filmene i dårlig lys vil jeg anbefale å se på andre kamera. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå