Gå til innhold

PC vs. MAC


Anbefalte innlegg

Har en venn som synes MAC er fantastisk, veldig mye mer fantastisk enn det PC vistnok kan prestere. Jeg gjore et raskt google-søk på emnet ment fant bare eldre relaterte saker. på apple.com fant jeg diverse tekniske info om G5. Den beste versjonen har 2 Ghz prosessor, og diverse andre ting var mer eller mindre likt pc. Kameraten min mente at man ikke kan sammenlikne spesifikasjonene for G5 utnytter resursene 2,5 ganger bedre enn PC. Jeg har desverre aldri prøvt MAC, og kan ikke uttale meg noe serlig om bruken. Noen som hvet hvordan man sammmenligner? Er det sant at MAC klikker så mye mindre enn PC? har hørt at de ofte unnskylder seg med å ta en kopp kaffe for å ignorere problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror ryktene om at mac er verdens raskeste "PC'er" er avkreftet ganske så kraftig...for det du må betale for en top spec. mac, får du en PC som banker den ned i støvlene (okei, ikke banker, men slår den iallefall).

 

JA, en G5 på 2.0ghz banker en 2.0ghz pentium 4, men som kompisen din sier, man kan ikke sammenlikne dem direkte..

 

ser vi f.eks. ytelse/pris så banker PC mac ganske så kraftig. (hva annet skal man egentlig sammenlikne på?)

 

og ja, det er mulig at MAC'er crasher mindre, men det er ikke så mye mindre...årsaken er nok at apple har stålkontroll på hva som sitter i en MAC, og det derfor ikke er NOEN kompabilitetsproblemer mellom hardware...men det gjør jo også at du er nødt til å få alt gjennom apple, til svindyre priser...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har en del negative erfaringer med skolemaskiner som er Mac, men privateide powerbooks er bedre. Det går mye på smak og behag så vel som bruksområde. Hardware på mac og pc kan i svært liten grad sammenlignes.

Lenke til kommentar

Dette er ENDLØS diskusjon.

 

Hadde Mac i mange år etter å Amiga ga seg. PC ruller over Mac hvis du spør meg men man kan sikkert se på noet trangt spesifisert område og argumente for Mac. Men når helheten blir drat in da er PC raskere, bedre, billigere og kulere.

 

Simon

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Vel, det må vel være en grunn til at flere store bedrifter som har bildebehandling som spesialitet bruker Mac da? :hmm:

Skal si deg en ting; akkurat det der er en myte.

Lenke til kommentar
Vel, det må vel være en grunn til at flere store bedrifter som har bildebehandling som spesialitet bruker Mac da? :hmm:

Skal si deg en ting; akkurat det der er en myte.

Tja, rart at du skulle si det, jeg har jobbet som konsulent hos flere aviser, og de har da unektelig mange MAC'r, men som en på IT avdelingen sa: De bruker bare MAC fordi de *TROR* det er bedre.... og så lenge de tror det, så la dem være lykkelige.

 

smaken er som baken, den deler seg på midten

Lenke til kommentar

Mac har etablert seg ganske kraftig som merkevare i grafikkbransjen, og også mye i lydbransjen, siden mange populære programmer er Mac Only.

Veldig mange kjøper Mac kun for å bruke enkelte programmer som Logic (sequencer ala Cubase), Protools (hjemmestudioprogram) og spesifikke grafikkprogrammer som ikke er til PC. Og dette er ikke programmer i 100-kroners klassen. Snakk om mange tusen. Det er vel mye om hva folk er opplært i å bruke, er ikke særlig mye vits å tvinge seg til å bruke PC og Windows bare fordi noen sier Mac suger, når de bruker den til nøyaktig det de trenger den til i jobbsammenheng. Det er ikke hardware-forskjeller som er hovedpoenget her i det hele tatt, men tilgjengelig programvare + å kunne utveksle erfaringer med kolleger.

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
tror ryktene om at mac er verdens raskeste "PC'er" er avkreftet ganske så kraftig.

G5 med 64bits systemet var verdens raskeste pc.

Og den holdt den statusen i 2-3 måneder, tror det er noe slik at de har lov til å reklamere med det helt til 6 måneder etter den var det.

Lenke til kommentar
tror ryktene om at mac er verdens raskeste "PC'er" er avkreftet ganske så kraftig.

G5 med 64bits systemet var verdens raskeste pc.

Og den holdt den statusen i 2-3 måneder, tror det er noe slik at de har lov til å reklamere med det helt til 6 måneder etter den var det.

Den diskusjonen har vi hatt før. Og den ble aldri slutt. Vær så snill og ikke nevn det for mye, du blir dekapitert fortere enn du kan si Explorer.

Lenke til kommentar

Mye dumt som blir sagt her gitt!!

90% av windows brukerne som snakker negativt om Mac plattformen har ikke prøvd det i det hele tatt(De vet som regel ytterst lite om hva de rakker ned på)! Og det er jo ikke bare snakk om hastighet, ytelse, pris osv. når det gjelder valget om å bruke Mac eller ikke. For meg så er det en ting som er mye viktigere enn ytelse og pris, og det er operativsystemet. Det er den viktigste grunnen til at jeg bruker Mac. Jeg bruker så pass mye tid på data at jeg skal trives og ha det gøy mens jeg holder på med det. Og hva slags Os jeg bruker er for meg en viktig del av den trivselen. For meg så er Macos X og Apple hardware best, og det har jeg kommet fram til etter og ha prøvd det grundig. Har en PC som jeg bruker til spill og diverse annet og XP funker helt greit det, men det engasjerer meg ikke og jeg får ikke den samme gleden av å bruke det. Det er en smaks sak hvilket Os man bruker og Macos X passer selvfølgelig ikke for alle men det passer best for meg.

Lenke til kommentar

Har en 12" powerbook jeg kjøpte i fjor. Har ikke angret et sekund, kjempemaskin og har ikke hatt noe problemer med den i det hele tatt. (har også en windows-pc)

 

Mac er så mye lettere å bruke enn windows-pc, går fortere å konfigurere ting, man har også større frihet. Trenger færre programmer til å gjøre enkle ting man oftest må ha 2-3 programmer for på windows-pc.

 

Go for Mac and you won't go back! =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...