Gå til innhold

Prisen på Linux

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg lurer på hvorfor det er noen av linux versjonene som koster penger...??

Er disse bedre enn de som er gratis ??

Hvilken versjon er best enten den er prissatt eller ikke??

Dette er tre spørsmål jeg lrer på som jeg håper noen kan svare på....

:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ingen ekspert, men de to første spørsmålene er vel egentlig ganske lette å forstå.

1. Noen distroer koster penger bl.a. fordi man får med brukermanual, service, evt garanti... sånne ting.

2. Sikkert ikke, men det er sikkert lettere å få bl.a. support på sånne distroer.

3. Tror jeg overlater det å svare på dette spørsmålet til noen andre.

Lenke til kommentar

Linux er Linux. Linux er gratis, og fritt. Linux er ubrukelig i seg selv. Linux er kjernen i operativsystemet som egentlig heter "GNU/Linux", men som pga. det knotete navnet bare kalles "Linux" til dagen.

GNU-programvare er òg gratis og fri.

Enkelte selskaper velger imidlertid å pakke det hele inn i en pen innpakning, og legge til et par proprietære programmer, for så å selge det hele.

Dette er tøvete. Da kan man like godt fortsette med Windows. Hold deg til en fri og gratis distro, du. De er minst like gode som de som koster.

Lenke til kommentar

det er helt lovlig å ta seg betalt for Open Source Software og Freesoftware. står stipulert i lisensene det. man selger ikke produktet i og for seg, men man kan ta seg betalt for å distribuere en kopi, og gjerne for tjenester tilknyttet produktet (f.eks support)

FSF "selger" CD'er med GNU-software...så det så

Lenke til kommentar

Grunner jeg ser til hvorfor man skulle ville betale for en linux distro:

1. Man får noe ekstra. Om det så være proprietær programvare, support, manual eller hva det nå måtte være.

2. Man får det levert på cd(er) eller dvd(er) og slipper å måtte laste det ned fra nettet (ikke alle som har xdsl/bredbånd)

3. Man støtter de som utvikler linux distroen.

Se på årsak nr. 1: Å få support levert sammen med et produkt er et _must_ for bedrifter.

Men for oss menigmenn er det vel stort sett "lite" man betaler for sammenlignet med hva man får for "ingenting" i det andre distroene. En stor og fin manual kommer dog godt med for en nybegynner (og alle vet at det er ubetalelig å holde papir i hånda, kontra det å lese på en flimrete skjerm ;))

Så ved mindre du ønsker å støtte selskapet som lager distroen (noe som er fint og vel det), eller ønsker en manual til distroen er det lite å hente fra betalbare distroer for hjemmebrukere, og det er nok derfor mange linux-frelste ikke har så mye til overs for slike selskap.

(Det er forøvrig forskjell på de som kun selger et kommersielt produkt og de som også har gratis nedlasting, det er førstnevnte jeg kommenterer her.)

(edit:...er det rart Linux har vansker med å bli utbredt når det bruker slike krøllete ord som "proprietær" og "distribusjon")

Endret av Cronius
Lenke til kommentar

Det spørsmålet der er veldig relativt. De fleste distroer har sitt eget bruksområde. Det er ingen som er direkte "best". Hva som er best for deg er en annen sak, let rundt og finn ut selv. Spør du ti om hvilken distro som er "best", så får du 15 forskjellige svar.

Lenke til kommentar

Det spørsmålet der er veldig relativt. De fleste distroer har sitt eget bruksområde. Det er ingen som er direkte "best". Hva som er best for deg er en annen sak, let rundt og finn ut selv. Spør du ti om hvilken distro som er "best", så får du 15 forskjellige svar.

Noen som har lest signaturen min det siste året? :p

Lenke til kommentar

Hmm,- her er det mye smak og behag.

Selv har jeg brukt redhat, mandrake, og nå Libranet.

Av de ovenfornevnte distribusjonene må jeg si at jeg liker Libranet klart best. Grunnen til det,- apt! Genialt pakkesystem og utvalget av programmer er enormt.

Lenke til kommentar
Libranet er en debian fork, så creds til Debian ;) Det er ifra Debian du får alle de flotte pakkene dine :)

Prøvde først å innstallere Debian, men det var enklere sagt enn gjort..

Så jeg valgte en annen Debian-basert distro. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...