Harryhoover Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Heisann. Har hatt småproblemer med maskinen min de siste to ukene. Kjører Windows XP Pro HK : MSI KT4V CPU : AMD Athlon 3000+ RAM : 2x512Mb TwinMOS PC2700 GFX : Ati Radeon 9800Pro Hiper 420W Power Supply Maskinen har slått seg av som om noen har dratt ut strømkabelen. Jeg får aldri blåskjerm og event vieweren viser ingen feil i etterkant. Jeg får under oppstaren av Windows opp meldingen at "Windows has recovered after an abnormal ending" (eller noe i den duren....) Jeg har forsøkt følgende : 1. Ta ut og sette inn CPU/RAM/alle PCI kort 2. Kjøre fullstendig virusscan med oppdatert Norton Antivirus 2003 3. Kjøre fullstendig scan vha www.antivirus.com 4. Kjøre Windows Restore tilbake i tid da maskinen ikke oppførte seg rart. 5. Kjøre Windows Update 6. Kjøre chkdsk (under bootup) 4. Kjøre RAM tester (virker på meg som om dette kan være ett typisk tilfelle av RAM feil...) Jeg har ikke funnet feil hverken på disker, installasjon eller enkeltfiler. For å teste RAM har jeg brukt følgende program : a) MemTest-86 v3.0 - Dette programmet satte jeg opp til å kjøre ALLE 11 tester, noe den gjorde nesten 3 fulle looper før jeg avbrøt den UTEN at den fant feil... b) Windows Memory Diagnostic - Kjørte alle 6 testene i loop 16 ganger uten at den fant feil på minnet. c) MemTest - Får her feilmelding : "Error 9 out of 111 cycles 112% coverage. You have faulty RAM and should replace it. Programmet sier forøvrig at man skal avslutte ALLE program innen man starter, noe som selvfølgelig er vanskelig å få til i Windows...... Ser at desto flere prosesser jeg er i stand til å stoppe desto færre RAM feil varsler denne softwaren...... Det merkelige her er at jeg ikke får minnefeil på de to programmene som "virker seriøse" - dvs de kjører over lang tid og utfører mange forskjellige tester men det programmet som virker enklest hele tiden gir meg feilmeldinger..... Hvilket program kan jeg stole på ? Siste utvei blir å formatere disken og legge inn ghost imaget fra jeg sist reinstallerte maskinen i mars..... Er det noen som har forslag til ting jeg kan teste/gjøre før dette ? Lenke til kommentar
LiQuID Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Det er jo mulig du får en bluescreen da, men at maskinen din restarter såpass raskt at du ikke rekker å se den. Det du kan gjøre for å forhindre dette, hvis dette er tilfellet da. Det er å høyreklikke på "my computer" -> "properties" -> "advanced" -> "startup and recovery" -> deretter slår du av "automatically restart". Tror dette skal gjøre sånn at du kan se på bluescreenen din, hvis du får noen da. Uten at pc-en din restarter seg først. Lenke til kommentar
Griznah Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Hvis du kjører Dual Channel med to RAM brikker du har kjøpt seperat, kan dette føre til problemet du beskriver. jeg har samme opplegget hos meg. Jeg har løst det ved å sette litt "slappere" timings på RAM'en. Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Det er jo mulig du får en bluescreen da, men at maskinen din restarter såpass raskt at du ikke rekker å se den. Det du kan gjøre for å forhindre dette, hvis dette er tilfellet da. Det er å høyreklikke på "my computer" -> "properties" -> "advanced" -> "startup and recovery" -> deretter slår du av "automatically restart". Tror dette skal gjøre sånn at du kan se på bluescreenen din, hvis du får noen da. Uten at pc-en din restarter seg først. Dette er nå gjort.......... Klarer foresten ikke å fremprovosere problemet, kan stresse maskinen så mye jeg vil uten at den rebooter (3DMark03 etc) Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Hvis du kjører Dual Channel med to RAM brikker du har kjøpt seperat, kan dette føre til problemet du beskriver. jeg har samme opplegget hos meg.Jeg har løst det ved å sette litt "slappere" timings på RAM'en. Jeg har kjørt med dette oppsettet i snart ett år uten problemer. Problemene har jeg kun hatt siste to-tre uker. Skjedde foresten rett etter at jeg byttet fra NVidia GF 4600Ti til ATI Radeon 9800Pro. Brukte imidlertid Driver Cleaner 3 for å fjerne alle spor etter NVidia drivere.. Innbiller meg kanskje at det ikke skjer like ofte etter at jeg har gjort alle punktene under første posting...... Kan skje brått og brutalt om jeg tar opp en webside så lurer litt på om det kan være problemer ifm javascript..... Jobber videre med å finne løsning.... Takker for innspill Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Ujevn spenning?? 9800Pro trekker jo en god del mer strøm enn Ti4600 Har du prøvd en annen PSU?? Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Ujevn spenning?? 9800Pro trekker jo en god del mer strøm enn Ti4600 Har du prøvd en annen PSU?? Hadde tidligere original Chieftec PSU på 360W, byttet denne til "Hiper Power" på 420W. Har ett par NorthQ NQ-4000 400W strømforsyninger liggende men siden dette er billigere strømforsyninger enn den jeg bruker nå tviler jeg på at de kan gi mer stabil strømforsyning. 3.3V ligger på ca 3.25V +5V ligger på ca 4.95V +12V ligger på ca. 12.2V Endret 3. mai 2004 av Harryhoover Lenke til kommentar
Harryhoover Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Noen her som kan forklare at to RAM tester sier at RAMmen min er OK mens den tredje sier at den er deffekt da ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå