[ReXoR] Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Kom plutselig til å fundere på det.. Hva er forskjellen mellom Tykke og tynne klienter? Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Tynnklienter har som regel ingen harddisk, men kun et bootbart nettverkskort eller en boot-diskett. De booter OS fra en terminalserver og kjører all programvare fra den. Det krevst ikke spesielt mye kraft av tynnklientene. Terminalserveren derimot bør være et monster Tykklienter er vanlige PCer med OSet installert lokalt osv... Lenke til kommentar
P@rm@nn Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Hvor de får resursene fra. På en tykk klient kjøres programvaren lokalt. Mens på en tyn klient kjøres gjerne det meste på en annen maskin, og det den tynne klienten skal gjøre er å vise bildet (output) og ta imot signaler fra tastatur og mus (input). Og selvfølgelig sende dette over nettverk til serveren. Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Okay (o: Hmm.. Hvordan ville det være å f.eks. kjøre X via en tynnklient? Eller er det bare sånn console som det var i gamle da'r? Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Aha! Så man bør ha god "linje" for å kjøre tynnklienter også da? I see. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Har litt erfaring med tynnklienter... 1. Ja, du trenger "litt god linje" for å drive tynnklienter. Man regner ca 2 megabit / klient, og switch er anbefalt, om ikke annet for å unngå sniffing (X er ukryptert) 2. Nei, du kan kjøre X på tynnklienter, X er laget for tynnklienter 3. Monster og monster... Kjører 7 klienter + serverkonsollet på en XP 2800 med 1 GB ram - og vi har masse kapasitet å gå på. Hadde det jeg vil kalle god ytelse under en test hvor en satt og kompilerte en kernel, en annen satt med GIMP og drev tung billedmanipulering, en tredje satt med et elendig optimert fraktalprogram, og alle satt med opera++. 4. Har du to (eller flere) linux-maskiner i nærheten (med GDM inne)? Gå inn i gdmsetup, og aktiver XDMCP på en av dem. Sørg for at du er logget av, og sett deg foran innloggingsskjermen på den andre. Trykk "F10" og velg "XDMCP chooser". Trykk på maskinen når den dukker opp (OBS! GDM trenger en eller annen port åpen, _tror_ det er 117. les hjelpfila i gdmsetup), og logg deg inn som vanelig på den nevnte maskinen. De nevnte tynnklientene har faktisk harddisk, med ett formål - å kunne plasseres fritt i bygningen (vi kan ikke leke med DHCP...) hvoren det finnes nettverk. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Har bare tynne klienter omtrent på jobben. "ordentlige" tynne klienter uten vifter og harddisk. (eller, som regel har de et flashkort el.l. på opptil 64MB). De kan godt ha et OS, Microsoft har jo Windows CE, og det finnes flere Linuxbaserte. Tynne klienter gjør selve jobben på en server, og bare overfører skjermbildet over nettverket. Båndbreddekrav: - ICA (citrix) vanlig "kontorbruk" ca. 15-20 kilobit. kan komme opp i 100kilobit ved mye video/lyd. - RDP (Microsofts terminalserverprotokoll og "remote desktop" i XP) 25kilobit og oppover mot 150 kilobit ca. - X anbefalt båndbredde fra LTSP (Linux Terminal Server Project) er 2Mbit pr. klient, men det er så som så. En i Skolelinux fortalte at han hadde sett på DVD over nettverket, og det tok 100Mbit. normalt så ligger det på 6-700 kilobit til "vanlig" kontorbruk på skolene mine; problemet er bare når elevene begynner å spille flash-spill; da kan det lett komme opp i 10Mbit..... X er ikke en effektiv protokoll om du skal ha fjerndrift på dårlig linje, men om du har 100Mbit nettverk og oppover til serveren, så er det absolutt mulig å bruke..... Lenke til kommentar
ratix Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 problemet er bare når elevene begynner å spille flash-spill; da kan det lett komme opp i 10Mbit..... ta bort flash. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Ja det er jo en mulighet - avinstallere flash på tynnklientserveren. Men er det et problem? Eller er det fremdeles nok båndbredde til alle? En helt annen ting - hvaslags komando kan man bruke for å se hvor mye båndbredde som er i bruk? For CPU/ram har man jo top, men for båndbredde? Enda en helt annen ting: Blir "telleren" på ifconfig resatt innimellom? Virker sånn ifl. tynnklientserveren - ene dagen er den oppe i et par GB, så neste er det et par hundre MB kun? Digger tynnklienter - de er lette å administrere, lynkjappe (kommer seff ann på serveren - men 5 personer på en XP 2800 med 1 GB RAM er _mer_ enn raskt nok for meg, og ikke minst: STILLE! Compaq mini-desktop pc'ne jeg bruker som tynnklienter er i alle fall stille, stabile og generellt oppfører seg pent. Med harddisk. Ytelse fortsetter: Og da snakker jeg om tunge brukere - de "vanlige" har ikke tilgang ennå (åpner ikke før til høsten. intill da har vi rommet for oss selv ) Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Kan ikke fjerne flash, så lenge det er det viktigste "programmet" i bruk i undervisningen. Omtrent alt som er beregnet på bruk i undervisning er flashbasert, inklusive nationaltests.no som alle elevene skal være med på..... Jeg bruker MRTG for å måle båndbreddebruken på serverne. Lenke til kommentar
JonV Skrevet 6. mai 2004 Del Skrevet 6. mai 2004 Bruker tynneklienter på jobben Totalt antall brukere ohh nesten 500 jajo litt servere er det jo. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hvaslags skole jobber du for? Flashbasert opplegg? nå ble jeg nyskjerrig... Lenke til kommentar
JonV Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jobber i et Bil firma. ALLE er satt opp på Terminal Server, selv brukere på andre Avdelinger. Så selgere, Lager, Administrasjon, ja alle kjører Terminal Server. Laster win2000 og har Full desktop. Ingenting som mangler untatt Retigheter da Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jobber i et Bil firma. Laster win2000 og har Full desktop. Ingenting som mangler untatt Retigheter da Og, herr Win_Xp, dette har hva å gjøre på Linux/Unix-forumet? Ps: Fin orddeling og bruk av store bokstaver... Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Forøvrig trenger en ca. 2x serverkapasitet for en windows tynnklientserver i forhold til en linux en. Derfor det suger sånn, pluss at windows != mutitasking... Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hvaslags skole jobber du for? Flashbasert opplegg? nå ble jeg nyskjerrig... Jeg jobber i en kommune, og har ansvaret for 10 barneskoler og 2 ungdomsskoler. Alt som er av "gratis" pedagogiske programmer der ute er flashbaserte ting. Jeg har ikke noen eksempler, da heldigvis er det lærerne som skal finne ut av det, og ikke jeg; jeg skal bare gjøre det tilgjengelig for dem..... utdanningsdepartementet tok en bestemmelse på at alle....4, 7. 10. og VK1-elever (tror det var det i hvertfall) skulle kartlegges i kunnskaper innen engelsk og norsk, og dette har UIB ordnet med et flashbasert system (www.nationaltests.no); dermed må alle de skolene som ble trekt ut til å være med på forsøkene ha flash, båndbredde og serverkapasitet til å takle 15-30 elever samtidig på slike sider..... Lenke til kommentar
objorkum Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jepp. Jeg går i 10. og tok nylig en engelsk nasjonal prøve som var flashbasert. Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Ferdig med engelsk jeg - fokuserer på Matte Fysikk Kjemi Biologi samt valgfag Linux Får det på kontrakt - og hørte i går sterke rykter om at skolen i løpet av den nærmeste framtid (ikke til neste år... går i andre...) sannsyneligvis kommer til å switche over på Linux... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå