Gå til innhold

Masse-administrasjon

Anbefalte innlegg

Har sittet og grublet på noe en stund.

På skolen min, har vi en 9 tykke linux-klienter som er satt opp dualboot med winXP. Disse skal administreres, og jeg har ikke kapasitet til å sørge for at alle altid har nyeste programmvare/annet generellt oppsett ("standard" programmer ordnes av nightly yum upgrade - men alt annet da...). Et kritisk punkt her er at jeg ikke kan være sikker på at alle maskinene står på/står i linux til en hver tid - så en interaktiv løsning er ikke mulig.

Måten jeg har tenkt dette på er:

På en server ligger det en mappe med scripts (kan deles ut på NFS, uten root-sqash men med read-only), som er navnet noe á la "00000-beskrivelse.sh" (perl scripts burde også være mulig.)

På klientene kjøres et script av cron hver natt kl. 2400 (f.eks.), som kopler seg til mappen (hvis den ligger på en NFS share er jo det allerede gjort...), og itererer gjennom scriptsene. Når den har kjørt et script, kjører den "touch <scriptets filnavn>" i en annen mappe, noe den så kan bruke til å unngå å kjøre samme scriptet flere ganger, eller for en "nyere versjon" av et script til å skjekke om den gamle versjonen har kjørt (hvis jeg f. eks. har et script som har som mål å legge inn opera 7.23, og opera 7.50 kommer ut, sletter jeg/flytter 7.23 scriptet. Men da kan 7.5 scriptet enkelt skjekke om denne maskinen tidligere har kjørt 7.23 scriptet - og handle spesielt ifølge det.). I tilleg vil det virke som en logg over når scripts har tidligere kjørt.

Mappearkitekturen jeg tenkte var noe sånnt:

Server:

/rota-på-den-delte-mappa

/rota-på-den-delte-mappa/scripts (der ligger scriptsene)

/rota-på-den-delte-mappa/support-files (til rpm'er etc.)

På klientene:

/var/rota-på-den-delte-mappa (her monteres NFS-sharen)

/etc/cron.daily (eller hva det nå dette heter. Script for å starte kl.24)

/usr/bin/update-scripts (selve programmet. Tenkte å skrive det i bash)

/etc/update-scripts (eventuelle settings etc - hvis jeg ikke bare hard-koder dem inn... Hvordan inkluderer man filer i bash?)

Komentarer? Noen som vet om noe tilsvarende som er ferdiglaget?

All hjelp er god hjelp og motas med takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å ha satt meg ordentlig inn i ditt oppsett:

Kan du ikke bare sette opp ssh på alle maskinene, og kopiere over nøkklene til en admin bruker, slik at når den brukeren først er logget inn på en maskin får den automatisk tilgang til alle? Dermed kan et enkelt cron-script på master-serveren pushe klientene, og hvis de ikke er på så er de vel ikke det.

Dette cron-scriptet kan jo gjøre hva enn du vil: enten sette i gang noe system-oppgraderinger, eller kopiere over noen andre scripts (f.eks. cron-scripts) som kjøres en annen gang osv. Alt administreres fra master-serveren, og den eneste konfigurasjonen som behøves på klientene er ssh (og nøkklene må kopieres over).

Lenke til kommentar

Problemet med det, er at det blir omtrent som "dancers shell" (dsh). Det er interaktivt. Problemet er som sagt at det ikke er servere som altid er oppe - det er dual-boot boxer som jeg kan maks regne med at ca. 70% er oppe.

Lenke til kommentar

For programmer bruk yum med atomatisert kjøring ved visse tider på døgnet, husk å forward all rootmail til en og samme admin konto som du bruker daglig

EDIT: Her mener jeg sett opp din egen yum server

Angående brukere: kjør autentisering via serveren med hjemmeområdet på serveren.

Da setter du kun opp brukere på serveren mens programmene de kjører er på klienten.

Om du lurer på hvordan så sjekk RHEL dok hos redhat

Endret av Stim
Lenke til kommentar

Kjører yum med automatisert kjøring (mot rh sine servere - vet ikke hvordan man setter opp egen - enda...). Aner ikke hvordan man forwarder mail (enda...)

Hjemmeområde kjøres fra NFS, autentifisering over LDAP. Vi er da ikke _helt_ gale heller, da...

Men jeg har laget et "førsteutkast" til et script som burde fikse biffen:

http://solution-forge.net/source/unprotect...n-script.tar.gz

(et par kb, tok meg under ett sekund å laste opp over ISDN. Ta en titt, da vel!)

Lenke til kommentar

Veit akkurat denne diskusjonen har vært oppe på skolelinux mailinglista. Fikk beskjed om å bruke et program som ble kjørt fra serveren når maskina var oppe hvor man kunne scripte installasjoner/kommandoer. Kjører via ssh.

Skal se om jeg finner frem den mailen når jeg kommer på jobben i morgen.....

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ferdig! Laget install-script, skrevet (stor sett) ferdig readme, satt opp cron-greier, testet litt etc etc etc.

Eneste - gidder noen titte over det med cron? Er ikke helt sikker på det der, og har ikke fått testet det. Samme med install scriptet - har testet alt borsett fra cron.

Og skolelinux-folket - er det behov for noe slikt der?

Link til nyeste versjon er:

http://www.solution-forge.net/source/unpro...pt-final.tar.gz

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...