Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Linjegrense internett (sentral - til hus)

Anbefalte innlegg

Linjelengda til sentral er 3882 meter, så da er spm mitt vil 2048/256 adsl være stabilt med denne lengda ? Hvet jo at 3.5 km er den magiske grensa.

Gjelder denne magiske grensa kun 2mbit ? Eller må jeg nøye meg med en lavere hastighet ?:( Hvilken hastighet vil da være stabil med denne 3882meter lengda ?

Telenor Networks oppgraderer sentral 13 mai. Og, per dags dato så er det registrert at jeg kan få bredband fra bluecom og telenor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har veldig mykje å sei kor god linja di er(ant. koplingpunkt, skøytar, kvadrat på kabelen, overspenningsvern o.l.). So lenge dei sel deg eit abonnement med krav til overføringshastigheit, so er det ogso deira ansvar at du får det du betelar for.

Lenke til kommentar

Kompisen min fikk ADSL 2048/256 Telenor på fredag. Han har linjelengde på ca. 4400m. Den kobler seg ned og opp igjen 2-4 ganger i døgnet. Vet ikke om det er linjelengden som gjør det, men det er vel mest sansynelig at det er det som er prob.

Lenke til kommentar
Er det noen her ute som har ADSL med linjelengde til sentral over 3500 meter ? Da er mitt spm isåfall: Hvordan er kvaliteten på linja, stabil, hastighet osv ?

Jeg har forstått det slik at jeg befinner meg MEGET langt unna sentralen. Men skal ta å sende en mail å sjekke. Så skriver jeg tilbakemelding her.

Lenke til kommentar

:)

skal bli spennende å få brevet etter at de har oppgradert sentral..

Vil da helst ikke at linja skal bryte til utider..

edit:

hvet ikke hvor "fersk" kabel er, vi har iallefall ISDN til dags dato, og skal

nok fortsette med det..

Edit2:

Har tenkt å skaffe meg en Linksys router, denne vil da ta vare på oppkoblingen/koble på igjen om blir bryt osv..

Vil jeg da merke om internett blir bryt, dvs at nedlasting blir avbryt, eller

om nedlastingen bare venter til router kobler opp igjen ?

Jeg spør om dette da det ikke er maskine som skal ta vare på oppkobling

(hvis det hadde vært maskina så hadde nedlasting nok bryt ?)

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Anngående spm i Edit2/om nedlasting blir bryt fra forrige ? NoOne ?

Og:

Hører snakk om nedlastinga blir kraftig redusert om veldig mye av upload hastigheten på ADSL blir brukt ?

Jeg trodde først at, hvis jeg f.eks hadde 1024/256 AdSL linje.

Og, hvis jeg da brukte 256 av upload linja mi, så hadde jeg igjen

(1024-256=768kbit) igjen av linja til nedlasting, trodde jeg ?

Er det ikke slik ?

Hvis det ikke er slik, hvor mye kan jeg bruke av upload, for at

jeg skal få full utnyttelse av download hastigheten ?

Grunnet jeg spør om dette er at jeg kun har erfaring fra ADSL 512/512 linje jeg hadde i sverige (den gang jeg jobba og bodde i sverige)

Endret av spetter
Lenke til kommentar

Er 3032 meter unna sentralen jeg.. har 1mb sdsl. Telenor nekter å sette opp hastigheten min til 2mb pga jeg er 32m for lang unna !!!!!

En jeg kjenner jobber i bravida , vi testet med "telenor sin testgruppe for samband" og linja burde klare mere en 2mb sdsl.. Alså kobber er mere en bra nok. Men fortsatt nekter de å sette opp hastigheten min pga : det kan bli dårligt over tid! :(

mye rare regler overallt, du får bare håpe på det beste !!

Lenke til kommentar

pukerud: litt irritert når sånt skjer.. Får se om jeg vurderer SDSL, om

jeg får problemmer med adsl hastighet opp/ned osv..

Spørs hvor raske linjer jeg kan få av ADSL/SDSL..

Er bare neste uke så håndterer dem breibandsbestillinga :)

Lenke til kommentar
Hører snakk om nedlastinga blir kraftig redusert om veldig mye av upload hastigheten på ADSL blir brukt ?

Jeg trodde først at, hvis jeg f.eks hadde 1024/256 AdSL linje.

Og, hvis jeg da brukte 256 av upload linja mi, så hadde jeg igjen

(1024-256=768kbit) igjen av linja til nedlasting, trodde jeg ?

Er det ikke slik ?

Nei, det er ikke slik. Har du ei 1024/256 linje, så har du 1024 kbit download og 256kbit upload. Problemet er at for å downloade så må man sende pakker begge veier (kontrollprotokoller osv) og da vil man ha problemer med å sende bekreftelser ut ifra linja dersom den har full upload.

De fleste vanlige internett brukerne har mest download og kommer ikke borti denne problematikken, mens de litt mer erfarne brukerne (eller uerfarne P2P-brukere) har behov for større upload og kanbskje burde ha hatt SHDSL e.l.

TCP/IP er ingen enkel nettverksprotokoll å forklare. :)

Lenke til kommentar

hepp :)

Har tatt kontakt med webchatten hos telenor iallefall..

For å få max ned så bør enn begrense opp hastigheten med 10%.

Dvs, du mister ikke noe ned hastighet før du bruker over 90% av opp hastigheten.. :) greit å vite.. Kan gjerne gi tilbake melding når telenor

har sjekket linja snart..

Lenke til kommentar
Har linje lengde på overkant av 5000 meter. Har 2048/256 fra Telenor. Har den hastighet jeg skal ha og 100% stabil linje. Fikk oppgitt lengde fra seviceman fra telenor.

Merkelig, jeg fikk akkurat levert en 400/128 linje fra Bluecom.. som da går via Telenor sitt utstyr i sentralen. Jeg bor ca 5.500m fra sentralen og modemet klarer ikke å synke med dslam'en engang.. ser skummelt ut om jeg kan få BB i det hele tatt nå.

Lenke til kommentar

5500 meter er skummelt langt. Jeg tror det høres ut som BS

*ikke til klorin*

5500meter er i det drøyeste laget. Jeg har aldri sett en linje som er så lang som klarer å synke mot en DSLAM. De pleier strengt tatt ikke å levere på linjer som er så lange.

Endret av bearcarlsen
Lenke til kommentar

Det går fint det om det ikke er støy på linja og tykkelsen er bra. Høyeste jeg har hørt er ADSL på 8960m med 1Mbit/s. Det var sevlsagt ikke med Telenor utstyr.

Endret av Rim
Lenke til kommentar
Det går fint det om det ikke er støy på linja og tykkelsen er bra. Høyeste jeg har hørt er ADSL på 8960m med 1Mbit/s. Det var sevlsagt ikke med Telenor utstyr.

Hvor langt mener du man kan rekke med Telenor sitt utstyr da på ADSL? Jeg har et Zyxel 650-r33 modem fra Bluecom på en 400/128 linje og den klarer ikke å synke på 5.5 km. Det var ikke ekstra linjepar ledig som var i orden så nå kjører jeg delt aksess. Hvor stor sjanse er det for at det ville virke på full aksess? Det virker som Bluecom går for reparere et linjepar slik at jeg kommer på full aksess.

Et annen ting jeg lurer på. Rekker SHDSL lengre eller kortere enn ADSL på Telnor sine dslam'er? På Telenor sider sider og på Kapaks virker det som SHDSL har kortere rekkevidde, mens mange mener det rekker lenger enn ADSL. Ville det f.eks være større sjanse for at jeg ville få synk mot Telenor sin dslam på lav hastighet med SHDSL istedet for ADSL med et Zyxel SHDSL modem? Som sagt på ca. 5.5 km. Jeg har 0.6 kabel hele veien og gode målinger når det gjelder støy.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Må bare fortelle at i går kom jeg på nett!! Enderlig, har ventet lenge på dette. Når de fikk rettet feilen på linja slik at jeg ble koblet på "full aksess" så synker modemet med dslam'en i sentralen. Det viser seg også at jeg var ennå lengre fra sentralen enn jeg trodde, 6586m for å være nøyaktig. Det er vel ikke ille på ADSL?? Det er riktig nok bare en 400/128 linja, men allikevel. Den holder hastigheten jeg skal ha også, ligger mellom 395-415 kbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...