Gå til innhold

Hva skjer med musikken?

Uxzuigal

Anbefalte innlegg

Væææ... TP kabel i gitaren? Nei pokker heller! Ingen ting som følelsen av å sette i en diger jackplugg som sier nesten bang når du putter den inn. Er liksom ikke det samme som å sette i en RJ* plugg.

Hehe...er jo genialt....bare å montere på et nettverkskort, så kan man starte historiens første internett-band. Alle i bandet sitter hjemme for seg selv, på internett, og spiller inn plater og holder konserter.

mvh

Pantera

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dakkar gitarister en digital gitar!!

Nå er vel ikke akkurat gitarister Nasa materiell i utgangspunktet :dribble: for å si det på den måten. At en gitar har sjel er jo ganske :laugh: , det er en treplanke med noen mikrofoner som omformer strengene til spenning som den sender inn i en forsterker fullt av elektronikk. Om dette er analogt eller digital har overhodet ingenting med saken å gjøre. Det finnes idag flere programmer til PC/Mac som bruker en teknologi som kalles fysisk modellering (Roland oppfinnelse, andre produsenter kaller det ofte noe annet) som emulerer elektronikken i en forsterker/gitar og som låter 100 prosent som the real thing med hensyn til lyd/spillbarhet. Det det hele koker ned til er om man kan høre det, all musikk og tale vi hører er faktisk kun frekvenser enten det kommer fra Scooter, veitrafikk støy eller Pink Floyd. Og hvis noen er så redd digital lyd så er vel strengt tatt en CD plate digital ? masse 01010101 og sånt

Det at noen presterer å dra inn DJ'r som spiller lissom gitar vitner vel om høøy IQ over hele fjæla...sist jeg sjekka så må det fortsatt ett menneske til får å kunne lage musikk fra bunn av...

Kan til slutt nevne at jeg lager elektronisk musikk på fritida selv, og kunne aldri falle meg inn å bruke gitar samplinger eller spille gitar på en synth. Da ringer jeg heller en som kan traktere en gitar...

Lenke til kommentar

JoonGoii: du snakker jo rent PISS! :D

At en gitar har sjel er jo ganske :haha:, det er en treplanke med noen mikrofoner som omformer strengene til spenning som den sender inn i en forsterker fullt av elektronikk. Om dette er analogt eller digital har overhodet ingenting med saken å gjøre.

For det første: en gitar.har.sjel. Ikke mer å si på det. Det har seg nemlig slik, herr eplekjekk, at det er ferden fra finger til streng til gitarkasse/miljø til mikrofon og videre gjennom diverse elektronikk (som forresten også gjør sitt utslag) som bestemmer gitarens lyd. Strengene, materialet gitaren er laget av, mikrofonene, forsterkeren: ALT settes sitt særpreg i lyden. Spesiellt viktig er selve gitaren og lydgjengivelse i denne. Det er faktisk en GRUNN til at en akustisk gitar er stor og hul, og det er faktisk en grunn til at den stort sett lages av tre: LYDEN, akkustikken -> LYDEN. I en digital gitar, derimot, vil strengenes vibrasjoner oversettes direkte til digitale signaler, ikke via en mikrofon, noe som gjør det til noe så enkelt som en synth i streng-format. Latterlig, spør du meg.

Lenke til kommentar
I en digital gitar, derimot, vil strengenes vibrasjoner oversettes direkte til digitale signaler, ikke via en mikrofon, noe som gjør det til noe så enkelt som en synth i streng-format.

Er ikke helt enig der. Disse gitarene vil jo være like mye påvirket i forkjellige retninger i akustikken og så videre. Eneste forskjellen er at støyen er vekke. Den kan fremdeles ha en såkalt sjel. Bare ikke like mye personlighet. :laugh:

Men jeg er ikke noe spesielt for disse nye greiene jeg heller. Syns selv at det er noe sjarm med for eksempel lyden av et smell når jeg plugger den i forsterkeren som var nevnt lenger oppe. :yes:

Syns heller ikke vi skal begynne å syte fordi at de kommer med nye opfinninger innen dette. det har jo alltid kommet nye instrumenter. Hvorfor skal vi plutselig begynne å klage på det? Hvis noen føler at de er nødt til å kjøpe seg en sånn (til 20 000) for å utrykke musikken sin, syns jeg de skal få lov til det.

Lenke til kommentar

Gitarer har like mye sjel som f.eks. gode platespillere og saxofoner, eller hva med en god gammel Stradivarius (stavet jeg det rett?). Har spilt siden jeg var ganske ung, og måten du kan lage lyd på med en gitar, kan ikke sammenlignes med noe særlig annet.

Og å bare plukke opp en gitar og spille, betyr ikke automatisk at du er god. Fy fader, det kreves faktisk MYE øving. Og når det er gjort, kreves det INNLEVELSE, SOUL. Har du ikke det, får du aldri god tone på gitaren. Jeg suger teknisk, men har fått høre at jeg hadde en bra sound.

At Gibson gjør dette betyr at de slår et slag for en videre utvikling av et instruments om stort sett har vært uberørt i snart 100 år, med unntak av Rolands introduksjon av gitarsynthen.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig der. Disse gitarene vil jo være like mye påvirket i forkjellige retninger i akustikken og så videre. Eneste forskjellen er at støyen er vekke. Den kan fremdeles ha en såkalt sjel. Bare ikke like mye personlighet. 

Vet du noe jeg ikke vet her? Har de digitale gitarene mikrofoner, eller er de utstyr med digitale pickups som tar vibrasjonen fra strengene direkte opp. Hvis førstnvente blir saken en noe annen, men om det faktisk ER første, så er vel ikke gitaren heldigital lenger... :)

Lenke til kommentar
Det finnes idag flere programmer til PC/Mac som bruker en teknologi som kalles fysisk modellering (Roland oppfinnelse, andre produsenter kaller det ofte noe annet) som emulerer elektronikken i en forsterker/gitar og som låter 100 prosent som the real thing med hensyn til lyd/spillbarhet.

Det stemmer at det høres ut som en gitar.

Men det er langt fra 100%.

Jeg har hørt kun en fysisk modellert gitar som jeg ikke klarte skille fra en vanlig gitar. Men den krevde to mann til å spille på. :roll:

Lenke til kommentar

Nå har jo faktisk ikke el- gitarer mikrofoner,da, men pick- ups..

Personlig tror jeg denne motviljen mot digitale gitarer kommer av at gitarister er redde for alle knappene...

Vikarierende motiver, altså.

Har dere forresten hørt at det har kommet en ny musikk- kjede til landet? De har spesialisert seg på å ha et stort utvalg av gitar- reimer, totalt har de faktisk over 1000 forskjellige typer.

Navnet? REIMA 1000.. :wow:

Lenke til kommentar

At Gibson gjør dette betyr at de slår et slag for en videre utvikling av et instruments om stort sett har vært uberørt i snart 100 år, med unntak av Rolands introduksjon av gitarsynthen.

100 år ? Det er da ikke så lenge siden el-gitaren dukket opp ? Det var jo en revolusjonerende nyhet.

Lenke til kommentar
Er ikke helt enig der. Disse gitarene vil jo være like mye påvirket i forkjellige retninger i akustikken og så videre. Eneste forskjellen er at støyen er vekke. Den kan fremdeles ha en såkalt sjel. Bare ikke like mye personlighet. 

Vet du noe jeg ikke vet her? Har de digitale gitarene mikrofoner, eller er de utstyr med digitale pickups som tar vibrasjonen fra strengene direkte opp. Hvis førstnvente blir saken en noe annen, men om det faktisk ER første, så er vel ikke gitaren heldigital lenger... :)

kan ikke tenke meg annet enn at de akustiske versjonene har mic.. :)

ellers blir det jo lite vits med akustikk ja..

Og når det gjelder gitarene med pickup, spiller det vel lite rolle for "sjela" om overføringen går digitalt eller ikke derifra? :hmm:

Lenke til kommentar

Kommer litt an på hvilke butikker du har tilgang til. Prisen ligger vel ofte rundt cd-pris. Litt usikker siden tingene jeg kjøper på vinyl enten er 30 år gamle original utgivelser eller ting som er for sære til å finne i en norsk platesjappe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...