PC^2020 Skrevet 8. mai 2004 Del Skrevet 8. mai 2004 Jeg er it-ansvarlig på skolen min.. Riktignok, vi har ingen IT-avdeling, og ingen kan noe data, og jeg er it ansvarlig Det er ganske kult.. Spess når jeg har admin tilgang på allt (Morro å sniffe litt i lærer dokumenter) Lenke til kommentar
J0ppe Skrevet 9. mai 2004 Del Skrevet 9. mai 2004 Vår it ansvarlig er bare helt borte. Jeg og to andre diskuterte en gang hvordan man kunne slippe unna militæret siden han ene av dem er hos oss som sivil arbeider. Han fortalte oss at det bare var å fyre en feit en fordi de tar blodprøve. Tror det forklarer hvorfor de er så sløve Lenke til kommentar
Mushaboom Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Suzze- hvis man ikke har egen login, så spiller det faktisk en del rolle om brukere skifter skrivebordsbakgrunn. Dette viser at du ikke har skjønt stort av hva det vil si å drifte maskiner som andre bruker. En del brukere blir faktisk forvirret når skrivebordsbakgrunnene og ikonene er forskjellig fra det de er vant med. Derfor er det et stort poeng at maskiner er helt like. En annen sak er at skrivebordsbakgrunner stjeler minne, så hvis det er snakk om gamle maskiner med lite minne, så er det lurt å ikke ha noen. Maskiner mange deler er ikke ditt personlige leketøy, og det er den som er ansvarlig for maskinene som skal ta slike avgjørelser, uansett om vedkommende laster ned fra kazza og/ eller kan mindre enn deg.. Hva er poenget? Vise dine skillz som "skrivebordsbakgrunns- skifter? Man har egen login! I begynnelsen kunne man faktisk skifte bakgrunn/oppløsning hvis man ville Skillz i bakgrunnsskifter ja Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Hm- da virker det litt gnitent, ja.. Lite diskplass på serveren, kanskje? Regner med at dere har roaming profiles.. Gi skolen en disk du ikke bruker mer, den er sikkert større enn den de har. Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Gi skolen en disk du ikke bruker mer, den er sikkert større enn den de har. På ordentlig utstyr, bruker man ordentlig disker; nemlig SCSI, ikke IDE som vanligvis kjører i hjemmemaskiner. SCSI er _DYRT_ Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 man trenger ikke så mye diskplass på serveren, vi har ingen grense på profiler eller hjemmeområde, det er "bare" brukt ca 30 gb til hjemmeområder og profiler, og noen gb til programmer, man må sette den opp skikkelig... og det mend bakgrunner, det er dumt å la brukere endre det, for det blir hentet fra serveren hver gang man logger på, det høres lite ut, men det blir en del mer belastning i lengden... Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 (endret) Siden jeg til daglig drifter et nett med 17 servere, så har jeg vært borti det der såvidt.. Forøvrig fungerer vanlige IDE- disker forbausende bra, de har blitt meget raske etter hvert. Har prøvd, og bør hvertfall duge til å lagre noen brukerprofiler på. Et annet problem er prosessorbelasntning ved bruk av IDE, men det er et avveiningsspørsmål. Ha en fortsatt god dag. Endret 10. mai 2004 av CastorFiber Lenke til kommentar
P-in-P Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tror nok de som jobber på med det området kan det ganske bra på skolen vår siden det er unge, nyutdannede datanerder for det meste! Når det gjelder hvordan de er så er de vel nokså like f.eks de som skriver på dette forumet Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 10. mai 2004 Del Skrevet 10. mai 2004 Tviler sterkt på at de fleste skoler i norge har servere med scsi disksystem. Lenke til kommentar
darkness| Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 Hvis de først har dedikerte servere, så ville jeg ikke sett bort i fra at de har scsi-disker. Aner ikke hva de har, jeg. Lenke til kommentar
Dr3as Skrevet 11. mai 2004 Del Skrevet 11. mai 2004 (endret) av de 5 serverne vi har her på skolen hvor jeg jobber har vi 3 med scsi, da blant annet maskinen som tar seg av elevhjemmeområder.. dette tar ca, 2 sek skal bare skjekke.. hmm 40 gb. quota'n vi gir kommer ann på hvilken linje de går, mdd f.eks trenger ikke mye plass, bare noen dokumenter osv = 10 MB derimot de som går allmen får mer = 50 MB og så de som driver med databaser osv får enda mere 100 MB Endret 11. mai 2004 av Dr3as Lenke til kommentar
Selle Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Jeg synes min IT-ansvarlig gjør en bra jobb. Vi har en man som bare er it ansvarlig (en russer) som er flink og hvet hva han gjør i windows systemet vårt. Han er ikke fult så flink på de tynne klientene (Sun Solaris 9), men han kan nokk. Maskinene vi har: Ett klasseset med Celeron 1.7GHz, 256 mb ram (ikke siker) og 40GB HDD. Vi bruker Win 2k I tileg har vi en "haug" av p2-p3 maskiner plasert rundt i bygget. Alle med Win 2k Vi har også noen p1 maskiner med win98, men de er nesten ikke i bruk Serveren står på kommunehuset. I tilleg har vi mange tynne klienter med SUN Solaris 9. Også denne sereveren står på kommunehuset. Ved fremmføringer ol har vi ett auditorium med 5.1 annleg, prosjektor, pc, dvd osv. Vi har Sal med plass til hele skolen med prosjektor, PA annleg osv, og 5 klasserom med fastmontert prosjektor og høyttalere. Det er nettverksutak i alle klasserom. Det vi mangler er trådløst nettverk og mere lagringsplass (40MB nå, trenger mere) Jeg går på Gjesdal Ungdomskole Lenke til kommentar
laaknor Skrevet 19. mai 2004 Del Skrevet 19. mai 2004 Tviler sterkt på at de fleste skoler i norge har servere med scsi disksystem. Jeg har ennå ikke vært borti en skoleserver som har noe annet enn SCSI (og jeg drifter 10 barneskoler og 2 ungdomsskoler + vært innom endel VGSer). Eneste "serverne" som ikke kjører SCSI er de som har dedikerte oppgaver som kaste ut antivirusoppdateringer til klienter etc..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå