Gå til innhold

It-ansvarlige på skoler - Hvordan er din ?

scoot

Anbefalte innlegg

It-fyrn på skola vår er veldig flink.. Han har ansvar for utenom selve nettverket, klasser som han underviser Java, C++, og Photoshop i..

Datamaskinene er så sperret at man kan ikke endre bakgrund en gang.. Ca alt er sperret.. Og hver elev har et brukernavn+passord for å komme inn så hvis noen laster ned noe som helst eller besøker "skummle" internett sider så sperrer de kontoen din, også er det litt server plass for å lagre dokumenter osv til hver elev.. Skolen "leaser" maskiner fra Dell og får nye hvert år ca.. Ser ikke helt vitsen, men de har vel en grunn til det..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som IKT-lærling i en kommune har jeg opplevd litt, men problemet er somregel elevene , og ikke IT-ansvarlige på skolene. Eneste "eksempelet" på en IT-ansvarlig ikke helt veit hva han driver med, er på en skole som kjører Linux/OpenOffice, og som går helt i fyr og flamme over en av to laptopper som kjører windows. Han skal kjøre Powerpoint-presentasjon og trenger Powerpoint på DEN laptoppen. Akkurat den laptoppen er satt opp for foto valgfag skal kunne overføre filer via samba for å jobbe videre med det på resten av anlegget, og har ikke Office installert. Etter masse banning foreslår jeg at han prøver med den laptoppen som faktisk har Office installert..... Ender opp med at han gir Linux skylda fordi MSOffice ikke er installert på en Windows-maskin (noe som er policy fra vår side, alle skal bruke terminalserver).

Men elevene på den samme skolen har gjort mye rart.

-Stjæling av backbone-switchen på datalabben to ganger, for så å skylde på dårlig datasystem....

-Stjæle tynne klienter (hva søren skal man med det hjemme, koster jo en liten ulandsgjeld bare å få kjøpt seg en ordentlig server med OS fra Microsoft).

-Stjæle musekuler - har gått en diger eske med rundt 100 mus siden i høst en gang.

-Kaste musa igjennom klasserommet, for så å BESTILLE optisk mus.....

-Stjæle ethernet-boksen til en skriver....

og mye annet jeg ikke gidder å sjekke helpdesk-systemet for akkurat nå.

Uansett, på barne og ungdomsskoler er det ikke noe poeng at "IT-ansvarlig" kan alt. Hans viktigste oppgave er å gi lærerne hjelp, bytte passord, ordne med skrivere og andre "småting". Kommunen eller firmaer står gjerne for driften. På VGSer er det gjerne litt mer en IT-ansvarlig skal kunne, da de gjerne står for design og drift av systemet selv.

I Nøtterøy kommune der jeg jobber, er det viktigste at IT-ansvarlige på skolene ønsker å lære seg noe "mer", så gir vi dem kursene i det de ønsker å lære. Utplassering av utstyr, drift av servere ut over passordbytte etc. gjør vi på IT-avdelingen (vi == meg egentlig, siden han som egentlig har ansvaret for skolene ble sjukmeldt en uke etter at jeg begynte der i sommer, og har vært det siden).

Lenke til kommentar

Våres "system-ansvarlig" er utrolig dyktig. Allt er sperret på alle datamaskiner, og vi blir utestengt automatisk hvis vi laster ned .exe-filer.

Jeg og noen venner fant midlertidig ut denne uken at hele systemet lastes inn fra en server. Dette betyr at man kan boote uten LAN-kabel i pcen og logge inn som admin og så sette inn kabelen etterpå. Utrolig kjekt for oss.

Neste uke skal vi prøve å lage bruker-kontoer til oss selv med flere rettigheter :D

Lenke til kommentar
suzze, ja så kul du er! :thumbdown:

DER har du hva som irriterer de ansvarlige på skolene, elever som leker haxx0rer med andre sitt utstyr. Hvor gammel er du egentlig?

ikke gammal nok til og ha utviklet en hjærne av noe som helts slag :lol:

*skamme seg*

Lenke til kommentar
suzze, ja så kul du er!  :thumbdown:

DER har du hva som irriterer de ansvarlige på skolene, elever som leker haxx0rer med andre sitt utstyr. Hvor gammel er du egentlig?

*skamme seg*

Snakker om å bli gammel din "hjærne" :ermm:

Lenke til kommentar
suzze, ja så kul du er! :thumbdown:

Tja, jeg gjør det ikke for å være "kul", jeg gjør det heller ikke for å jukse på noen måte og jeg ødelegger ingen ting. Ser du noen problem bortsett fra at jeg kanskje oppfører meg litt barnslig? :hmm:

Det gjør ikke jeg..

Tror nok desverre denne denne kommentaren sier mer om deg kamerat.

Lenke til kommentar
Tja, jeg gjør det ikke for å være "kul", jeg gjør det heller ikke for å jukse på noen måte og jeg ødelegger ingen ting. Ser du noen problem bortsett fra at jeg kanskje oppfører meg litt barnslig? :hmm:

så hvorfor gjøre det, det er folk som dere som gjør at it-ansvarlige må øke sikkerheten, så gjør dere alt for å bryte den sikkerheten, og it-ansvarlig må øke sikkerheten enda mer, det er dere som gjør at man ikke kan ha ett friere nettverk, hvor folk faktisk kan gjøre litt

og hvorfor gjøre det bare for å ha gjort det, og jo, dere ødelegger noe når dere gjør det

Lenke til kommentar

Karen på skolen vår (videregående t.o.m) var bare en vanlig lærer som "hadde peil på data". Han måtte oftest få hjelp av en eller anna elev til å installere ny skriver på datarommet :)

Jeg og en kompis satte opp en linux-box på ene maskinen på klasserommet (teknisk fagskole, hver elev hadde egen PC bak i klasserommet vi brukte mest),

og kjørte teardrop og newtear og kræsja hovedserveren gjentatte ganger så den fikk blåskjerm og måtte restartes. Da kom alltid fyren opp og småkjefta litt på oss.

De to programmene kunne brukes til å kræsje win95/98/NT4 bare ved å skrive inn ip-adressen. Fæl exploit som heldigvis bare funka fra linux.

Det fantes selvsagt patch fra microsoft for å tette igjen sikkerhetshullet, men det visste jo ikke admin noe om :)

Ble litt kaos når vi fikk tak i IP-lista over hele skolen. Skrev inn IP-range til klasserommet rett over gangen (som vi så gjennom vinduet), trykte enter..*BANG* blåskjermer på nesten alle maskinene samtidig. Men dette var i '96/'97 da..endel år siden det var så lett å kræsje maskiner.

Måtte ha root-tilgang på Linux'en for å kunne kjøre det programmet, og det var det bare jeg og kompisen min som hadde (heldigvis).

Endret av Bitex
Lenke til kommentar
JEg lurer på hvordan deres it ansvarlige er ? min er litt merkelig!

Noen er flinke, andre stae, og noen helt borte..

Min er en sær blanding av sur gammel mann, sta som en geit.. Og kan egentlig lite!

( her edit`et jeg da jeg bæsja på leggen :)

Hvordan er deres IT ansvarlig?

EDIT: Omformulerte spørsmålet.. Så vi kan holde oss Ontopic!

Vi la inn keylogger på Administrators PC slik at vi kunne få fingrene i passordet....

Det var show det :thumbs:

Han fant ikke ut av det før vi gikk lei av det....

Han var mester i Excel da.... :D

Lenke til kommentar

denne tråden er 80% prosent krangling og 20%on topic....

Vår skole har ikke it-ansvarlig eller noen som kan data=) vi har masse moderne data ustyr og dataer på loftet til skolen... Men et er ingen som har skills til å sette de opp =) og når vi har "data prosjekter jobber vi på 6 p2 pcer(med windows 95...)

jeg tok med min egen data og koblet meg på kontorerts linje under prosjekte, omtrent ingen fikk gjort noe, det endte med at vi jobbet i office 95 hele tiden...

Vi skulle lage en (først et web-page prosjekt)(så en avis), det ble et hefte på 10 s som omtalte fred på veldig barnselig måte(skrev selv om fn oprasjoner og fredbevarende arbeid)

vi skal ha "it-prosjekt" igjen til høsten, det kan bli interesangt...

Lenke til kommentar
så hvorfor gjøre det, det er folk som dere som gjør at it-ansvarlige må øke sikkerheten, så gjør dere alt for å bryte den sikkerheten, og it-ansvarlig må øke sikkerheten enda mer, det er dere som gjør at man ikke kan ha ett friere nettverk, hvor folk faktisk kan gjøre litt

og hvorfor gjøre det bare for å ha gjort det, og jo, dere ødelegger noe når dere gjør det

Vår it-ansvarlig bryr seg fint lite om hvordan han skal drive systemet på skolen.

Etterhvert som folk gjør små forandringer som f.eks skifte skrivebordsbakgrunn, oppløsning på sin egen konto så stenger han av mulighetene for å gjøre dette.

Har faktisk hatt en episode der internett ikke fungerte og når to elever gikk ned på kontoret hans for og fortelle han om det satt han å lastet ned fra Kazaa(!)

Tror ikke det skader noen om jeg kan skifte oppløsning eller bakgrunn.

Lenke til kommentar

Suzze- hvis man ikke har egen login, så spiller det faktisk en del rolle om brukere skifter skrivebordsbakgrunn. Dette viser at du ikke har skjønt stort av hva det vil si å drifte maskiner som andre bruker. En del brukere blir faktisk forvirret når skrivebordsbakgrunnene og ikonene er forskjellig fra det de er vant med. Derfor er det et stort poeng at maskiner er helt like. En annen sak er at skrivebordsbakgrunner stjeler minne, så hvis det er snakk om gamle maskiner med lite minne, så er det lurt å ikke ha noen.

Maskiner mange deler er ikke ditt personlige leketøy, og det er den som er ansvarlig for maskinene som skal ta slike avgjørelser, uansett om vedkommende laster ned fra kazza og/ eller kan mindre enn deg..

Hva er poenget? Vise dine skillz som "skrivebordsbakgrunns- skifter? :p

Lenke til kommentar
Ungdomsskoleelever på datarom er en pain in the famous ass.

:yes:

IT-ansvarlig på skolen kan så og si alt utenom webrelaterte ting. C++ , Pascal, Java - you name it.

Han er også skolens mest populære mattelærer, ihvertfall blant oss "nerdene", siden han bare avbryter en mattetime for å diskutere sine nylige erfaringer/problemer osv...

Diggbar lærer :)

Lenke til kommentar

På gammle skolen min (ungdomskolen) så kjørte maskinene skole linux (alle klaget over det, uten at jeg helt kan skjønne det) og hver elev hadde et bruker navn og passord. Bruker navn; etternavnfornavn Passord; brukernavn xxx. Men det vi da fant ut ved en tilfeldig het var at man kan bare kutte ut de tre tallene på slutten av passordet og alikevel komme inn. Og så flinke vi var så kontaktet vi pc ansvarlig, og dette var det han sa "sikkerheten er ikke så viktig, så det gjør ikke noe". En par dager senere hadde noen andre funent denne feilen og fucka opp kontoen til en i klassen.

Se noen elever kan være lovlydige også, og noen admins kan være dumme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...