Gå til innhold

Flaskehals ved tunge simulasjoner

Anbefalte innlegg

Jeg kjører for tiden en modell hvor simulasjonene tar lenger tid enn jeg helst hadde sett at de gjør (vi snakker ca 1 uke per simulasjon).

Etter å ha gjort mye arbeid med profilering og optimalisering av koden (som er Fortran/C++ og Visual Studio), er jeg som et siste forsøk interessert i å danne meg et bilde av hvilke deler av systemet som belastes tyngst under en kjøring, for f.eks. å avdekke ineffektiv minneorganisering, cache trashing e.l.

Har noen et forslag til metoder og/eller verktøy som kan hjelpe meg med dette problemet?

b.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har selv vært på utskikk etter noe slikt, men har dessverre ikke funnet noe fornuftig annet enn rent syntetiske tester (f.eks. SiSoft Sandra) som sier lite om falskehalser. Eneste måten er nok å lage dine egne benchmarks og teste på forskjellige plattformer, og så optimalisere koden din etter det. Erfaringsmessig er harddisk og minne de største flaskehalsene.

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

For Windows er så vidt jeg vet Intel VTune det fremste alternativet. VTune kan i tillegg til å produsere kallgrafer monitorere subsystemer under utføring, som I/O. Produktet kan evalueres gratis en uke. Intel-kompilatoren kan også utføre interfil-optimeringer vha. en profil av programmet.

Lenke til kommentar

AMDs CodeAnalyst Performance Analyzer for Windows er omtrent like bra som VTune og er faktisk helt gratis og kan lastes ned her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Develo...52_3604,00.html

CodeAnalyst finnes også for Linux forresten.

AMD Core Math Library (ACML) som også burde være av interesse er også helt gratis og kan lastes ned her:

http://www.amd.com/us-en/Processors/Develo...52_2282,00.html

:thumbup:

Endret av snorreh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...