Gå til innhold

Maskin som kjører Celeron 400...

Anbefalte innlegg

Hei, lite spørsmål her til de av dere som har mer kunnskap og erfaring med Celeron CPUer enn meg.

Jeg har satt opp en gammel PC hos min mor. Dette er en HP med Celeron 400 CPU. Mitt spørsmål er som tittelen tilsier.

Kan denne maskinen kjører raskere Celeron enn 400?

Jeg ser intel har lansert Celeron CPUer langt opp i over 1 Ghz klassen med 100mhz front side bus. Innebærer ikke det at enehvert hovedkort som har 100mhz front side bus kan støtte ALLE celeron CPUer som har dette?

Chipsete er SIS 620, og all info jeg finner på siden dems er:

"Supports Intel Pentium II CPU Host Bus at 66/100 MHz Front Side Bus Frequency

- 100/100 and 66/66 MHz Synchronous Host/DRAM clocking configuration

- 100/75 and 66/100 MHz Asynchronous Host/DRAM clocking configuration"

Så, kan denne maskinen som orginalt kom med en Celeron 400, kjøre fek en 733, eller 900...eller..tilogmed en over 1 ghz??

AKIRA

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er nok hovedkortet. Hp er ikke kjent for å lage overklokkingsvennelige bioser. Celeron 400 er ganske overklokkbar.

Det du kan gjøre er å se om hovedkortet støtter raskere cpu. Sannsynligvis vil det ha støtte for opptil P3 550-600mhz Katmai cpu. Men en slik oppgradering vil ikke gjøre store forskjellen. Er nesten helt sikker på at hovedkortet ikke støtter coppermine cpuer. Nytt hovedkort kan du også glemme da ATX kort ikke passer i HP maskiner.

Lenke til kommentar
Kjøp en Celeron 1.4. Dette er den siste Socket 370-utgaven av Celeron. Alle disse kjører med 100 MHz FSB. De første med 66 MHz.

Men du må nok benytte deg av bruktmarkedet. Slike prosessorer selges ikke lengre.

Ja, det var noe sånt jeg tenkte meg. Og det er nettopp dette jeg lurer på. Om jeg kan gjøre det du sier der. Uansett er ikke utgiften den største om det ikke skulle funke da disse CPUene selges ganske billig på qxl.

AIDA32 sa at hovedkorte er laget av HP. så de som har laget det for HP har hardkoda inn IDen til HP.

Eneste jeg vet er at den bruker SIS 620 chipset.

AKIRA

Lenke til kommentar
Hei, lite spørsmål her til de av dere som har mer kunnskap og erfaring med Celeron CPUer enn meg.

Jeg har satt opp en gammel PC hos min mor. Dette er en HP med Celeron 400 CPU. Mitt spørsmål er som tittelen tilsier.

Kan denne maskinen kjører raskere Celeron enn 400?

Jeg ser intel har lansert Celeron CPUer langt opp i over 1 Ghz klassen med 100mhz front side bus. Innebærer ikke det at enehvert hovedkort som har 100mhz front side bus kan støtte ALLE celeron CPUer som har dette?

Chipsete er SIS 620, og all info jeg finner på siden dems er:

"Supports Intel Pentium II CPU Host Bus at 66/100 MHz Front Side Bus Frequency

- 100/100 and 66/66 MHz Synchronous Host/DRAM clocking configuration

- 100/75 and 66/100 MHz Asynchronous Host/DRAM clocking configuration"

Så, kan denne maskinen som orginalt kom med en Celeron 400, kjøre fek en 733, eller 900...eller..tilogmed en over 1 ghz??

AKIRA

Kan ikke si at jeg får noe ut av dette, det for mye manglene informasjon..

Celeron cpu er veldig overklokkbare. Har en 766Mhz celeron med 66FSB, denne klokket jeg til 1150Mhz og 100FSB. :green: Det vil si en overklokking på 384Mhz og 34Mhz på FSB. :w00t: jeg er fornøyd. :green: .. (Hk klarer ikke raskere)

Lenke til kommentar

Nei, den er ikke slot 1. Jeg har vært inne i kabinette og det er en 370 sokkel.

Jeg har ingen planer om å overklokke eller drive med den type ting. Men det er jo en indikasjon på at hovedkort som er levert med 4 - 500Mhz CPUer også kan kjøre mye raskere versjoner.

Jeg tror jeg skal prøve å få tak i den kjappeste opp til 1.4 ghz..og rett og slett se om det funker. Funker det ikke..så..vel...er ikke de CPUene så dyre.

AKIRA

Lenke til kommentar

Det finnes to (tre) typer sokket 370, den ene heter P-PGA, og den andre FC-PGA. -Så det er egentlig max celeron 533/pentium3 550 du kan kjøre på hovedkortet. -Men med en PPGA/FCPGA overgang kan du antakeligvis bruke de andre prosessorene også (opptil 1ghz) (Jeg har tilfeldigvis to slike om du vil kjøpe :thumbs: ) -Om jeg ikke husker feil skjedde det noe like etter 1GHz, tror det var slik at Intel kom med en sokkel som de kalte 370 FCPGA2 eller noe slikt. -Vet ikke om du kan bruke prosessor med så høy frekvens som 1,4GHz.

Lenke til kommentar
Nei, den er ikke slot 1. Jeg har vært inne i kabinette og det er en 370 sokkel.

Jeg har ingen planer om å overklokke eller drive med den type ting. Men det er jo en indikasjon på at hovedkort som er levert med 4 - 500Mhz CPUer også kan kjøre mye raskere versjoner.

Jeg tror jeg skal prøve å få tak i den kjappeste opp til 1.4 ghz..og rett og slett se om det funker. Funker det ikke..så..vel...er ikke de CPUene så dyre.

AKIRA

Siden HK har støtte for PII, så tror ikke jeg at du kan bruke

1,4 GHz FC-PGA2, Tualatin CPUèr på samme kortet.

Mulig at HK har støtte for Coppermine CPUèr ?

Lenke til kommentar

Hovedkortet støtter copermine cpuer. Sjekk ut jarep

for prossesor. Der har de celeron 1100mhz copermine som går rett inn.

Kjøper du en konverter fra fcpga 1 til fcpga 2 kan du kjøre de nyere tualatin celeron opp til 1,4ghz.

Tualatin cpuene er mue kjappere enn gamle copermine. (spesielt Celeron)

Min Celeron tualatin 1300@ 1733 gav meg nesten 11000 poeng i 3d mark 2001 og 5000 i 2003, alle spill gikk helt glatt på den i de høyeste oppløsningene. (fx 5800)

Bestilte selv 2 stk p-III 1133 mhz fra jarep. Kjekt å ha før de forsvinner helt. :thumbup:

Endret av corcky
Lenke til kommentar

Mer info:

Jeg søker selv rundt på nette, men kanskje noen her er flinkere enn meg.

Det er en HP Vectra vei7 modell. HP sine sider er ikke så flinke til å poste så detaljert teknisk data. Men kanskje andre her finner det lettere.

Funnet litt mer:

http://www.ciao.co.uk/product.php/pName/HP...7846/subTabId/1

Chipset type: SiS620/5595

Data bus speed: 66 MHz (en ting er om CPUen som står i bruker dette, en annen ting er om dette er MAX som den støtter. Er litt i tvil om det nemlig.)

Memory speed: 100 MHz (og her er vel mistanken bekreftet at tallet over ikke kan stemme.)

Processor socket: 370

AKIRA

Endret av AKIRAx24
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...