TiMMi- Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg sitter og jobber litt med dødshjelp i et prosjekt, og lurte litt på folks meninger angående dette emnet. Det hadde vært fint om dere kunne si litt om dere er for/mot, hvorfor dere er det, evt. hvordan dødshjelp skal gjennomføres, og andre sentrale ting. Har dere fakta som er sentralt på dette emnet, hadde det vært fint om dere kom med det, evt. gir meg link til denne siden. Hadde vært fint å få en liten diskusjon angående dette emnet! Jeg mener at dette er et veldig viktig emne som burde taes opp! Lenke til kommentar
knutby Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg er for dødshjelp. Men la dem ta sprøyta selv. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg er også for dødshjelp innen gitte rammer. jeg synes en person som får slik hjelp først skal gjennomgå en psykiatrisk evaluering for å finne ut om personen er tilregnelig til å kunne ta et slikt alvorlig valg selv. Aller helst bør det lages et livstestament hvor dette er behandlet, men et slikt dokument er det jo de ferreste som lager.-... Lenke til kommentar
Gromle Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Synes det er helt gret under gitte rammer. Er alt håp ut å vedkommende ligger i store smerter og bare venter på å dø er det helt greit. Lenke til kommentar
Buddah Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg vet ikke HELT hvor jeg står i den saken. Hvis ett menneske ligger og blør seg til døde - da er det jo nesten edelt å stoppe hans lidelser... Lenke til kommentar
Radhoo Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Såfremt til at det er en terminalsykdom og pasienten lider. Og at han er klar i hodet sitt så ser jeg ikke noen grunn til å nekte han å ta sitt eget liv. Selv om andre som må ta aktiv deltakelse for at han skal klare det. Det drives jo med passivdødshjelp hele tiden på sykehusene og sykehjemmene rundt omkring i landet. Det er standardprakis det... Men det er under disse rammene jeg er for aktivdødshjelp. Ikke for å frigjør nye sengeplasser slik som ei gjorde i Storbritania nå. Har de lyst å leve. så la dem leve. Har de lyst til å dø, så la dem dø... Lenke til kommentar
knutby Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Alle som ble innlagt på sykehuset kunne hatt en rød knapp over seg. Så kunne man trykke på den når man ikke gadd mere.. Noe ala toalett scenen på matrix.(der maskinene dumper han fra slimet) Lenke til kommentar
Horror Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg sitter og jobber litt med dødshjelp i et prosjekt, og lurte litt på folks meninger angående dette emnet. Det hadde vært fint om dere kunne si litt om dere er for/mot, hvorfor dere er det, evt. hvordan dødshjelp skal gjennomføres, og andre sentrale ting. Har dere fakta som er sentralt på dette emnet, hadde det vært fint om dere kom med det, evt. gir meg link til denne siden. Hadde vært fint å få en liten diskusjon angående dette emnet! Jeg mener at dette er et veldig viktig emne som burde taes opp! På mange måter, som med hunder, katter, hester osv. Men det må være tydlig at personen selv ønsker det. Om personen ikke kan utrykke seg, så må ett større gruppe folk kunne avgjøre nødvendigheten for å leve, etter muligheten for forbedring av livskvaliteten, eller om personen kan være lykkelig i den tillstand han er. Horror. Lenke til kommentar
sluffy Skrevet 4. mai 2004 Del Skrevet 4. mai 2004 Dette er et veldig vanskelig spørsmål, og jeg vet ikke hva jeg mener om saken. Det er jo ikke sikkert/lite sansynlig at de som trenger det mest kan gi signal om dette selv. Og hvis en person er veldig syk og lever i åpenbare smerter, men ikke kan si i fra, hva gjør man da? Lenke til kommentar
FenrisC0de Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Jeg sitter og jobber litt med dødshjelp i et prosjekt, og lurte litt på folks meninger angående dette emnet. Det hadde vært fint om dere kunne si litt om dere er for/mot, hvorfor dere er det, evt. hvordan dødshjelp skal gjennomføres, og andre sentrale ting. Har dere fakta som er sentralt på dette emnet, hadde det vært fint om dere kom med det, evt. gir meg link til denne siden. Hadde vært fint å få en liten diskusjon angående dette emnet! Jeg mener at dette er et veldig viktig emne som burde taes opp! På mange måter, som med hunder, katter, hester osv. Men det må være tydlig at personen selv ønsker det. Om personen ikke kan utrykke seg, så må ett større gruppe folk kunne avgjøre nødvendigheten for å leve, etter muligheten for forbedring av livskvaliteten, eller om personen kan være lykkelig i den tillstand han er. Horror. Jeg er enig, jeg er for dødshjelp HVIS personen selv ønsker det, det at en gruppe mennesker skal bedømme om man skal ta livet til en person eller ikke blir helt feil, jeg ser dillemmaet med at det er bare personen selv som kan ta avgjørelsen, men jeg syntes det blir feil å la andre folk bestemme noe slikt! Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 ja for all del, når jeg ligger og døden min blir vurdert, vil jeg at den store massen skal bestemme om jeg skal dø eller ikke. NEI? Lenke til kommentar
Horror Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 ja for all del, når jeg ligger og døden min blir vurdert, vil jeg at den store massen skal bestemme om jeg skal dø eller ikke. NEI? Så tenk deg: Du kan ikke snakke, du kan ikke høre noe, du kan ikke se noe og du kan heller ikke røre deg. Men du er i konstant smerter, og du har like klare tanker, som nå. Siden du ikke kan gi utrykk for at du vil dø, så MÅ du i Norge pr. i dag leve. Horror. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 ja for all del, når jeg ligger og døden min blir vurdert, vil jeg at den store massen skal bestemme om jeg skal dø eller ikke. NEI? Så tenk deg: Du kan ikke snakke, du kan ikke høre noe, du kan ikke se noe og du kan heller ikke røre deg. Men du er i konstant smerter, og du har like klare tanker, som nå. Siden du ikke kan gi utrykk for at du vil dø, så MÅ du i Norge pr. i dag leve. Horror. Dette må jo være en horribel situasjon. Men skjer dette ofte nok til at det er viktig i denne debatten? Etter min mening, nei. Spør du meg burde man ha lov til dette hvis det er klart at livet ditt ikke står til å redde. Lenke til kommentar
Decline Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hva med at familien avgjør det? Det er vel de som kjenner deg best og står deg nærmest i denne situasjonen? Lenke til kommentar
Horror Skrevet 7. mai 2004 Del Skrevet 7. mai 2004 Hva med at familien avgjør det? Det er vel de som kjenner deg best og står deg nærmest i denne situasjonen? Men det er som oftest, familien som gjør deg vondest. For hvilken mor/far er det som klarer å si: latt han/hun dø. Og hvorfor skal dem bære byrden selv, som trolig har veldig liten skjennskap til hvilken tilstand du måtte ha. Og hva da med folk som meg, som IKKE har familie. (bare "fjerne" slektninger med null kontakt) Horror Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå