Gå til innhold

Elekto humor

Anbefalte innlegg

Dette leser inlegget blei sendt inn til Rogland avis.

Forlang to stømmålere

jeg har i lengre tid irritert meg over den fordekte svindel norske elektrisitetsverk utsetter sine abonenter for, og føler det er på sin plass å gjøre andre oppmerksom på forholdene.

Uten og bli for teknisk er elektrisitet en støm av elektrisk ladning. For at disse partiklene ska gjøre nytte for seg, må kretsen være sluttet, og det er da derfor en altidid har to ledninger. En med (+) og en med (-).

Fra elektrisitetsverket produseres strømmen som negativt ladde partikler som sendes ut gjenom (-) ledningen. Denne srømmen passerer så gjennom de ulike apparatene slik som ovner, pærer, brøristere m.m. Det er klart at det ikkje skalk like mye kraft til alle disse innretninger, og overskuddet av ladninger går derfor tilbake gjennom den andre (+) Ledningen. Elektsisitetsverkene får med andre ord det meste av strømmen tilbake gjennom returledningen og sender så denne umiddelbart ut på nettet igjen, til samme pris.

Har du derfor på en ting som bruker lite strøm i forhold til hva som er i ledningen, som f.eks en hårfjerner, vil det meste av strømmen går tilbake til el-verket, og i neste minutt har det igjen passert apparatet ditt.

Har en således dette på oven noen tid, vil en i realitetan ha betalt for den forbrukte strømmen flere ganger, uttrykt gjennom diferansen mellom spenning-effekt og tid.

Særlig for eldre mennesker vil dette bety en ekstraomkostning, da de som kjent i gjennomsnitt har mindre apparater.

E-verkene reklamerer med ren energi. Vi får imidlertid ingen opplysning om hvor strømmen har vært før. Selv om ledningene i dag er bedre isolert enn hva de var for noen år siden, er det ikkje kjekt og tenke på at dne strømmen du nå bruker til å hvispe krem med for få minutter siden kansje drev en septikpumpe på bryne.

Jeg vil derfor foreslå for samtlige abonenter at de som meg forlanger to målere. En som måler hvor mye strøm som er levert til huset, og en som måler hvor mye som er levert tilbake.

Differansen er det så en skal betale for, og ikke en wat mer.

Nå er jeg lei av E-verkene, og deres dobbelte bokføring ovenfor kreti og pleti. Skulle det lokale e-verk motsette seg dette, vil eg måtte vurdere å kople frå returledningen tross de konsekvenser dette måte ha for forsyningssituasjonen, og heller slutte kretsen privat. TRF

Dette er direkte skreve av i frå leserinlegget. Og det er ekte...!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke peiling på elektronikk i det hele tatt. Altså jeg vet hva + og - er at en krets må være slutta forskjellen på veksel og likestrøm og har leika meg med å seriekoble bateri og lage fartsbåter av isopor og lys...

MEN dette hørtes selv for meg merkelig. Det MÅ være en spøk når han sier at energien ikke er rein fordi den har vert igjennom en septikpumpe?

Lenke til kommentar

Morsomt at flere sender inn denne til avisene. Den sto på trykk i Hamar Arbeiderblad for over et år siden, da også som leserinnlegg, underskrevet med fullt navn. Han fikk svar fra e- verket her, som gjorde sitt ytterste for å oppklare "misforståelsene". Morsom er den uansett.

Lenke til kommentar

:laugh:

Seriøst, hvor dum kan man bli?

Returledning?

+/- på ~? (legg til godviljen så forstår du)

:no:

Genialt!

Skulle ønske han postet på ett forum så skulle han ha fått tilbakmelding :mrgreen:

Tro om han har prøvd å koble ut "returledningen". For uten den så blir det jo ingen sluttet krets.

Endret av LoS
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...