Pterodaktyl Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Har en "godt moden" PC som plutselig har sviktet meg etter å ikke være koblet opp på et par uker. Ved oppstart viser den plutselig bare -BIOS ROM checksum error og ber om oppstart diskett. De første gangene kom den etter endel forsøk, men til sist la den seg helt død. Har prøvd å flashe CMOS men får samme respons. Er det game over for HK eller er feilen en annen? det har bare kommet litt utav det blå, og lurer litt på om den ikke har tålt temperaturen? Har stått ned i 8 grader+ i påska. Har ikke særlig peiling på hardware, så litt hjelp hadde vært fint. Skal oppgradere til høsten, om lommeboka vil, så jeg må holde liv i denne noen måneder til!! Hardware spec står i profilen. HK: ABIT KT7A v1.3 AMD +1500 Palomino @1470 GF2 64Mb Samsung 512Mb SD133RAM [Edit: Innsatt PC Spec] Endret 3. mai 2004 av Pterodaktyl Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Sikkert bios/cmos batteriet som er utladet . Da klarer ikke batteriet å holde dataene til cmos chippen lagret og man får corrupte eller ingen data i den . Noen typer har levetid 2-3 år mens andre 5-6 år . Du kan forsøke å la pc'n stå på med standby strøm en dag for å se om det tar seg opp. Ellers er det bare å vippe det ut, sjekke typebetegnelsen å kjøpe nytt. ... Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Vel... en BIOS checksum error kan vel bare bety at det er problemer med CMOS på en eller annen måte. Akkurat hvor feilen ligger i henhold til det derimot er en del værre. Et hovedkort vil ikke bli ødelagt av lave temperaturer. Ikke ved midnre du var under frysepunkt + det var fuktig (da kan jo ting ha blitt frost-sprengt). -Stigma Lenke til kommentar
Pterodaktyl Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Takk for responsen. Skal prøve det du skrev. Symptomene stemmer kanskje? Har ikke hatt problemet med andre pc'er før Skjønner bare ikke at batteriet skal konke ut allerede. Kjøpte Hk i 2001.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 (endret) Du kan jo måle batteriet da , for å være sikker . Annet å prøve er å resette cmos'n med jumper . Gå inn i bios med "del" "F1" eller noe , og der loade default setting og lagre ,deretter gå ut . Ellers vil den si error ved hver oppstart . Ellers er det riktig som sagt over at det kan være hovedkortet , til cmos og batteriet er det også en kondensator innblandet . .... .. Endret 3. mai 2004 av syar2003 Lenke til kommentar
Pterodaktyl Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Å resette CMOS med jumper har jeg prøvd, og det får ingen innvirkning. Oppstarten går ikke så langt at jeg kommer inn på bios. Bios rom checksum error kommer opp nesten umiddelbart så snart grafikkkortet har blitt registrert på skjermen. Hadde jeg bare kommet inn på Bios oppsett skulle jeg ha klart å redde ut noen innstillinger, men den stopper før det. Har latt maskinen kjøre noen timer, og fått opp temperaturen, men til ingen nytte.... Og det skal være plenty spenning på batteriet etter hva jeg kan måle. Kan noe bare plutselig ha konket ut? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Har hovedkortet/pc'n vært kald og hurtig varmet opp igjen kan komponenter fra å være "krympet" ved lav temperatur for så utvidet seg for raskt slik at det kan ha oppstått brudd i kontaktflater/loddinger . Så hvis batteriet er okay , er det nok noe som har konka på hovedkortet som du nevner . Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Har hovedkortet/pc'n vært kald og hurtig varmet opp igjen kan komponenter fra å være "krympet" ved lav temperatur for så utvidet seg for raskt slik at det kan ha oppstått brudd i kontaktflater/loddinger . Så hvis batteriet er okay , er det nok noe som har konka på hovedkortet som du nevner . Det må nok mer ekstreme forandringer til enn å bare ta inn hardware fra kulden til inne-temperatur for at slikt skal skje. Så lenge du ikke bor i en badestu da -Stigma Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Har hovedkortet/pc'n vært kald og hurtig varmet opp igjen kan komponenter fra å være "krympet" ved lav temperatur for så utvidet seg for raskt slik at det kan ha oppstått brudd i kontaktflater/loddinger . Så hvis batteriet er okay , er det nok noe som har konka på hovedkortet som du nevner . Det må nok mer ekstreme forandringer til enn å bare ta inn hardware fra kulden til inne-temperatur for at slikt skal skje. Så lenge du ikke bor i en badestu da -Stigma Tja , eldre utstyr kan jo være mer mottakelig da . Sier ikke at det er årsaken ,men en mulighet . Fant litt om det jeg mente her: http://www.pcguide.com/care/care/gen/env_Ambient.htm .... Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Vel... en BIOS checksum error kan vel bare bety at det er problemer med CMOS på en eller annen måte. Nei. "BIOS ROM checksum error" har ingenting med CMOS og batteri å gjøre. Det har med selve BIOS koden å gjøre, enten er Flash chip'en defekt eller det er noe galt med data/addresse bus. Lenke til kommentar
Pterodaktyl Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Takker for tilbakemelding og sykdomsdiagnose på Hk! Har en liten mistanke om at jeg må se mitt kjære KT7A ta til de evige jaktmarker. Sansynligvis hadde vel en eller annen dataguru kunnet fikset det om det var verdt det. men men. Det skulle bare holde noen måneder til!!!.... Litt off topic her, kan noen foreslå hvilke gamle/nye HK foruten ABIT KT7 som kan passe til eksisterende Prosessor og (SD 133)RAM? Bare MÅ ha noe fort.. Lenke til kommentar
LA8464 Skrevet 3. mai 2004 Del Skrevet 3. mai 2004 Hei, prøv den oppstartdisketten , se om du kommer inn , feks : fdisk ev , format Lenke til kommentar
Pterodaktyl Skrevet 3. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 3. mai 2004 Jeg kommer inn på oppstartsdisken men den finner ingen andre stasjoner enn a:. Det virker på meg som signalet blir brutt før BIOS registrerer stajsonene og bare ber automatisk om en oppstartsdiskett. Men jeg vet altså ikke noe om hvordan det virker... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå