Gå til innhold

Hva skal jeg spise?

Anbefalte innlegg

Studielånet nærmer seg bunnen og magen rumler, noen idéer til god, billig mat?

dette har jeg gått lei av:

-havregrøt (veldig billig og mettende)

-sphagetti med ketsjup (billig men kjedelig)

-vårruller og ris (billig og godt, men går fort lei)

-brødskiver med billigsyltetøy (greit men brød blir tørt og kjedelig)

-ristet brød med billigpålegg (greit, billig men tørrere og kjedeligere)

-frossenpizza (dette er ikke billig, og dessuten kjedelig)

-hotellfrokost (dette funker ikke, jeg blir bortvist når jeg later som jeg bor på hotellet)

Kom med kreavive innspill!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, har et par forslag:

Nudler, så kan du fylle på med grønnsaker etter eget ønske.

lage Wok av grønnsaker (billig), og hvis du savner litt kjøttsmak, sleng oppi litt salami (ikke mye, et par skiver holder) og evt littegranne buljongkraft. Dette siste er i tillegg sunt!

Ris med buljong, litt skinke og krydder. Kan lage mange spennede smaker der.. kremost kan også brukes til å smakssette ris. Ikke dyrt. Og så grønnsaker, da, for eksempel kinakål koster nesten ingenting, putt oppi litt mot slutten av koketiden, slik at den bare rekker å bli varm og er litt sprø og fin.

Ellers kan du lage hasselbackpoteter- poteter skjært nesten helt igjennom i tynne skiver, med smør og litt krydder på. Bakes i ovn i 45 min, kan toppes med billig pølse e.l. mot slutten.

Bakt potet med en skive bacon og hvitløkssmør er heller ikke dyrt. Lager man selv på kort tid.

Hvis du har lyst på noe godt- selvpoppet popcorn er billig, og godt, for den som liker popcorn, da.

Endret av CastorFiber
Lenke til kommentar
Tja, har et par forslag:

Nudler, så kan du fylle på med grønnsaker etter eget ønske.

lage Wok av grønnsaker (billig), og hvis du savner litt kjøttsmak, sleng oppi litt salami (ikke mye, et par skiver holder) og evt littegranne buljongkraft. Dette siste er i tillegg sunt!

Ris med buljong, litt skinke og krydder. Kan lage mange spennede smaker der.. kremost kan også brukes til å smakssette ris. Ikke dyrt. Og så grønnsaker, da, for eksempel kinakål koster nesten ingenting, putt oppi litt mot slutten av koketiden, slik at den bare rekker å bli varm og er litt sprø og fin.

Ellers kan du lage hasselbackpoteter- poteter skjært nesten helt igjennom i tynne skiver, med smør og litt krydder på. Bakes i ovn i 45 min, kan toppes med billig pølse e.l. mot slutten.

Bakt potet med en skive bacon og hvitløkssmør er heller ikke dyrt. Lager man selv på kort tid.

Hvis du har lyst på noe godt- selvpoppet popcorn er billig, og godt, for den som liker popcorn, da.

:blink:

damn....kor var eg hen i heimkunnskapen ...I wonder... :hmm:

Hørtest godt ut forresten. :yes:

Lenke til kommentar

Spis 80% mindre kjøtt og ta proteiner i form av protein pulver.

Ris (kan variere smaken mye på ris, med forskjellige krydder)

Grønnsaker koster ikke mye (Prøv å kjøp på grønnsakbutikker, da disse ofte er billigere og bedre kvalitet)

I stedet for store menger frukt o.l. kjøp en boks multivitaminer (ikke kutt all frukten :) )

Tran morgen og kveld for fett, siden du kutter ned på kjøtt.

Dette forslaget er billig og sunt!

Lenke til kommentar

Cola fungerer.

Man kan drikke Cola for a dempe sulten opp til et visst punkt hvor man bare plutselig blir satans sulten.

Kiwi-kake er ganske billig og svær. Den har sjoko utenpå og noe kiwi greier inni tror jeg, samt sånn fluffy kakefyll da. Synes å huske den kosta 10-15 kr. Jeg klarte level på en slik et par dager.

Lenke til kommentar

Når det gjelder poteter, så er ovnsbakte båter aldeles nydelig. Kjøp noen svære poteter (løse, ikke sånne små, skrukkete du får i papirbag), vask av evt. rusk og fanteri, men la skallet være på. Skjær dem i 4-8 båter, hiv dem i ovnen, og skvett litt olje og krydder over. Er ferdig på 20 minutter (eller deromkring).

Litt saus i tillegg, så har du et herremåltid av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Når det gjelder poteter, så er ovnsbakte båter aldeles nydelig. Kjøp noen svære poteter (løse, ikke sånne små, skrukkete du får i papirbag), vask av evt. rusk og fanteri, men la skallet være på. Skjær dem i 4-8 båter, hiv dem i ovnen, og skvett litt olje og krydder over. Er ferdig på 20 minutter (eller deromkring).

Litt saus i tillegg, så har du et herremåltid av dimensjoner.

Veldig godt! Kan også brukes som tilbehør til masse forskjellig mat.

Lenke til kommentar

Nakkekoteletter til 39.90.-/kg, tar du kjøtthammeren og banker de helt

flate på begge sidene, steiker de som minuttbiff, raskt uten å miste saften,

litt aromatsalt og peppermix på etter steikingen.

Steik potetskiver i samme panne, litt grønsaker til og njamm, njamm.... :love:

Lenke til kommentar

Suppeposer med ekstra grønnsaker, og kanskje en pølsesnabb eller noe for å sikre proteininntaket. Bønner, linser og frø kan skaffes billig i div. "innvandrerbutikker".

Frossenfisk er også ganske billig og kan brukes i mange varianter.

Sjølfiska smaker selvfølgelig best.

Brød kan bakes selv. Prismessig er det lite å hente, men næringsinnholdet kan økes ganske mye (for ikke å snakke om smaken) .

Uten å bli matfreak: om man skal kunne henge med på skolen eller i jobb holder det ikke alltid bare å være mett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...