Gå til innhold

Hva betyr trippelbånd?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Litt mere konkret: Her i Norge(og mesteparten av europa) bruker vi 2 stk GSM bånd til mobiltelefoni. Disse to båndene er 900 og 1800. 1800 båndet er bygd ut for å fjærne en del av belastningen på 900 nettet der dette er nødvendig. For å kunne utnytte disse nettene trenger man en DUAL BAND telefon. Alle (?) telefoner som selges i Norge har dette! I USA og ASIA bruker de derimot 1900 båndet til mobiltelefoni. For å kunne ringe i USA og ASIA må man derfor ha en TRI BAND telefon, som da støtter alle tre båndene... Håper dette klarnet litt opp i ting!

Lenke til kommentar
Fjerde båndet? Tenker du på det de bruker på Pagere i USA? Eller er det enda et bånd?

P.S: Til mitt forsvar så spurte han ikke om noe fjerde bånd... :p

ja, jeg spurte ikke om det fjerde. men finnes det fire bånd??

Lenke til kommentar

Man har i alt fire GSM-bånd i verden. Disse er GSM 850, 900, 1800 og 1900.

Når man snakker om tripelbånd, snakker man om at en telefon støtter tre av disse båndene. I Norge har omtrent alle trippelbåndstelefoner båndene, 900, 1800 og 1900. 900 og 1800 brukes i Asia, Europa og tildels i midtøsten og Afrika, mens 1900 brukes i Nord-Amerika. 850-båndet brukes omtrent kun i Sør-Amerika, og foreløpig er det bare Motorola som har telefoner i Norge med støtte for alle fire båndene.

I tillegg så kommer CDMA, TDMA og andre forskjellige frekvenser, men siden du ikke spurte om disse håper jeg at jeg slipper å ramse opp disse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...