Gå til innhold

Tunellkjøling ... what is it good for ?

Anbefalte innlegg

Satt og leket litt med en ide om å lage ett kabinett , som skal være sikkelig ryddig , det innebærer å bygge inn en del komponenter i maskinen. Hva med å lage en "vindtunell" som kjøler radiatoren....

her er ett bilde fra sketchup.

vindtunell.png

tanken er da å la "tunellen" gå fra den ene siden i kabinettet til den andre , slik at det tar luft fra utsiden og slipper ut på andre siden.

vil dette kjøle raddisen mer effektivt ? (med tanke på at man slipper varme fra resten av systemet)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du glemmer den ene viften, så tror jeg du begynner å nærme deg! Evt. hvis radiatoren plasseres midt mellom begge viftene. På den måten tror jeg at du vil unngå de store turbulensene fra viften og luftstrømmen vil da ta opp hele arealet av radiatoren; du går glipp av "dødsonen" midt på viften! Du vil jo få kald luft på radiatoren, og resten av maskinen vil ikke bli opphetet av den varme luften fra radiatoren.

Apple bruker noe av den samme teknikke på sine G5-maskiner! Der har de delt opp maskinene i varmesoner, der det er separat kjøling av cpu, disk, strømforsyning ++ Så jeg tror du er inne på noe!

Endret av baronKanon
Lenke til kommentar

Det vil selvsagt bli mer effektivt enn å ta luft fra kabinettet. Men hvorfor ikke lage et hull i bunnen av kabinettet, og lage en forbindelse til radiator og vifte der?

Tar mye mindre plass, og er like effektivt!

Lenke til kommentar

Jeg tenkte faktisk på å lage "varmesoner" , her er ett utkast av hvordan jeg tenkte meg kabinettet...

kabinett.png

Tenkte å ha radiator i nede til høyre, psu har eget rom nede til venstre mens CDROM og HDD er oppe i toppen. kablene vil gå skjult gjennom ett "bakrom" som lages mellom bakplaten og platen som HK sitter på.

Lenke til kommentar
Det vil selvsagt bli mer effektivt enn å ta luft fra kabinettet. Men hvorfor ikke lage et hull i bunnen av kabinettet, og lage en forbindelse til radiator og vifte der?

Tar mye mindre plass, og er like effektivt!

Men da vil jo den varme luften fra radiatoren komme inn i kabinettet, og det er vel ikke ønskelig?

Endret av Fragletrollet
Lenke til kommentar
... hvis radiatoren plasseres midt mellom begge viftene. På den måten tror jeg at du vil unngå de store turbulensene fra viften og luftstrømmen vil da ta opp hele arealet av radiatoren.

Jag är enig här!

/Olle

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...