Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Skal legge opp nettverk hjemme, hva slags kabler?

Anbefalte innlegg

Jeg skal legge opp nettverk i huset jeg bor i, og skal kjøpe litt kabel. Har sett litt på komplett, og tenker jeg tar 100 meter cat5e. Hva er forskjellen på installasjonskabel og patchkabel?

Og disse pluggene skulle vel funke? Har det forresten noe å si at de er cat5 og ikke cat5e?

Sånne bøyavlastere er vel ikke nødvendig?

Takk for svar, jeg bestiller når jeg har fått klarhet i dette! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg skal legge opp nettverk i huset jeg bor i, og skal kjøpe litt kabel. Har sett litt på komplett, og tenker jeg tar 100 meter cat5e. Hva er forskjellen på installasjonskabel og patchkabel?

Patchekabler er mykere, og er beregnet på å "bevege" seg mye. Denne bør du kjøpe om du skal legge kabler i ganger/under dører/ osv.

Installasjonskabler er beregnet på å legges i vegger, etc, og ikke flyttes/bøyes på hele tiden. Kjøp denne om du skal kjøre fast installasjon som vil ligge i veggene.

Og disse pluggene skulle vel funke? Har det forresten noe å si at de er cat5 og ikke cat5e?

Du bryter "standarden". Dvs at hvis du kjører cat5-plugger på en cat5e-kabel, blir kabelen "om" til cat5. Kjøp noen cat5e-plugger, koster ikke så mye mer.

Sånne bøyavlastere er vel ikke nødvendig?

Spørs om du tar nettverkskablene mye inn og ut av nettverkskortet. Er greit å ha ellers da, den beskytter tross alt "festepinnen" på nettverkspluggen.

Endret av jallakim
Lenke til kommentar

Skal ikke være noe problem å bruke vanlige uskjermede Cat5 kabler. Har selv et lite hjemmenettverk, ADSLmodemet + routeren står en etasje under meg. Jeg fikk 30 meter (:O ) installasjonskabel, så jeg brukte den til å legge opp det grove. Jeg satte også opp slike bokser:

328294_Sw4.jpg

Installasjonskablene er mer sprø og tåler mindre enn andre kabler.

Endret av Pinnella
Lenke til kommentar
Du bryter "standarden". Dvs at hvis du kjører cat5-plugger på en cat5e-kabel, blir kabelen "om" til cat5. Kjøp noen cat5e-plugger, koster ikke så mye mer.

Problemet er at jeg ikke finner cat5e-plugger hos Komplett.. Noen som vet hvor jeg finner det?

Men takk for svar folkens!

Endret av Rikky
Lenke til kommentar
Jeg bestilte cat5-plugger. Takk for hjelpen!

Du får beklage min dumhet. Selvfølgelig kan du bruke cat5-plugger på cat5e-kabler. Cat5e skiller seg fra cat5 ved at parrene er vridd og lagt annerledes enn i cat5, dette gjør at det blir mindre motstand/forstyrrelser - ergo dem blir kvalifisert til å kjøre gigabit. Jeg blandet mellom skjermet/uskjermet - da dette har mye å si i henhold til kjøp av plugger.

Så igjen; jeg beklager min dumhet.

Lenke til kommentar

Jeg har god erfaring med de billigste nettverksuttakene de selger på Biltema. De er billige, og ganske grei å montere.

Men jeg er enig med deg agvg, elko er og forblir best, uansett.

Når jeg la opp nettverk hjemme hos meg privat, brukte jeg Biltema. Men når jeg er ute hon andre, bruker heg alltid Elko. Så fremst de ikke har et stramt budsjett og vil stramme inn på kostnadene.

Lenke til kommentar
Når jeg la opp nettverk hjemme hos meg privat, brukte jeg Biltema. Men når jeg er ute hon andre, bruker heg alltid Elko. Så fremst de ikke har et stramt budsjett og vil stramme inn på kostnadene.

ELKO er ikke så dyrt det, jeg gir vel 150,- for en veggboks hos elektrikkerbutikken.

Særlig dårlige er de ved opplegging av telefonuttak, de tåler f.eks ikke tre ledninger i samme koblinhspunkt.

Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at den største forskjellen for folk flest mellom patchekabel og installasjonskabel, er at patchekabelene har plugger montert når du kjøper de. Grunnen til at patchekabler ofte er mer tøyelige er fordi de har flertrådete ledere i motsetning til den andre typen kabel som har kun en stk kopperkjerne på hver leder. Du finner nesten like ofte patchekabler der ute uten flertådte ledere.

Foretrekker selv Telesafekontakter til montering, noe bedre plass og bedre å jobbe med enn de andre merkene jeg har prøvd, bla Elko som jeg personlig synes suger. AT&T kontakter er enkelt og montere også. Her trenger du ikke noe spesialverktøy, men disse er mildt sagt et stort byggesett med veldig mange deler ;)

Endret av que
Lenke til kommentar
Vil bare påpeke at den største forskjellen for folk flest mellom patchekabel og installasjonskabel, er at patchekabelene har plugger montert når du kjøper de. Grunnen til at patchekabler ofte er mer tøyelige er fordi de har flertrådete ledere i motsetning til den andre typen kabel som har kun en stk kopperkjerne på hver leder. Du finner nesten like ofte patchekabler der ute uten flertådte ledere.

Foretrekker selv Telesafekontakter til montering, noe bedre plass og bedre å jobbe med enn de andre merkene jeg har prøvd, bla Elko som jeg personlig synes suger. AT&T kontakter er enkelt og montere også. Her trenger du ikke noe spesialverktøy, men disse er mildt sagt et stort byggesett med veldig mange deler ;)

Har enda ikke etter 5-6 års arbeid sett patchekabler med flere kordeller per leder. Hva skulle hensikten med det være, all den tid tverrsnittet er så lite?

Så lenge vi snakker om 5e, og ikke høyere klasser, har installasjonskabelen et plastskjørt rundt trådene, samt at det går en "hyssing" (har ikke bedre ord på det - noen hjelp meg) sammen med trådene.

Når det gjelder Telesafe/ELKO: Hvem tror du produserer Telesafe sine produkter? ;)

Lenke til kommentar

kan ikke noe for at du ikke har sett dette, men jeg har ;) Jeg har kappet og re-plugget diverse patchekabler hvor jeg har sett flere som har hatt flere kordeller pr leder.

God mulig Elko produserer Telesafe sine kontakter, men utseenet/oppsettet er forskjellig. Liker Telesafe bedre.

Lenke til kommentar

Auda, på tide med litt selvransakelse her. Selvfølgelig er det flere kordeller på en patchekabel. *Bøyer meg i støvet*

Begge kontaktene produseres på Åmot i Modum, Telesafe er et eget brand i ELKO, sjekk Telesafe. Flisespikkeri fra min side. Jeg benytter meg av begge deler, for meg spiller det ingen rolle. Bruk den du liker best/har for hånden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...