Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

3mbit ADSL fremfor 1mbit sdsl ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er helt avhenging av hva som blir benyttet på en slik linje, og dine behov og krav til en xdsl linje.

 

Hvis du hoster spill, ftp eller andre ting som krever rask upload, ville jeg valgt sdsl linja. SDSL føles også mye raskere ved vanlig bruk som f.eks surfing.

 

Men hvis du spiller mye ( ikke hosting ), og laster ned mye. Er 3mbits linja et bedre valg for deg. I tillegg stiller du ikke noe stort krav til upload.

 

Dessuten vil en sdsl linje føles raskere, hvis du har flere pc'er i nettverket som deler linja. Siden du har mer upload som kan benyttes, ved å motta pakker når du benytter deg av linja.

 

For meg hadde sdsl vært det beste valget, men dette vil selvsagt variere fra person til person og hvilke behov man har.

 

Edit: typo

Endret av DevianX
Lenke til kommentar

Jeg har selv hatt 1Mbit SDSL fra Catch, men byttet til 3 Mbit ADSL fra NGT i fjor høst. Med flere PCer i nettet samt heftig bruk av IP-telefoni, er min nåværende 3Mbit-linje som natt og dag i forhold til Catch.

Lenke til kommentar
3Mbit UANSETT hva upload du får. Er selv veldig hypp på å skaffe mer upload ettersom jeg liker å dele - men *ingenting* slår en skikkelig fart på nedlastningene! :yes:

Jeg har 1700kbps, og ser egentlig ikke poenget med raskere, når alle andre har 128 upload. Jeg ville heller hatt raskere opplastingshastighet enn nedlastingshastighet. På DC++ får jeg særdeles skjelden lastet ned fra folk som har raskere enn 100KB/s opp allikevel :cry: Torrents har jeg aldri hatt raskere enn 100KB/s.

Endret av GeeZuZz
Lenke til kommentar
Jeg har 1700kbps, og ser egentlig ikke poenget med raskere, når alle andre har 128 upload. Jeg ville heller hatt raskere opplastingshastighet enn nedlastingshastighet. På DC++ får jeg særdeles skjelden lastet ned fra folk som har raskere enn 100KB/s opp allikevel :cry: Torrents har jeg aldri hatt raskere enn 100KB/s.

Du kan jo downloade fra flere kilder samtidig. Da er det ikke noe problem å fylle linjekapasiteten.

Lenke til kommentar
Hmm. Jeg prøvde ut 4Mbit fra ngt og pingen ble overhodet ikke noe lavere enn hva den blir med 1,1mbit. Jeg er ute etter å pinge lavt.

Ping er avhenging av routing avtaler.

 

Telenor og Catch har per idag de beste routing avtalene.

 

Dessuten er Catch mer enn villig til å endre litt på routing, hvis du skulle ha veldig høy ping til div. land. De har hvertfall gjort det før.

 

Men du får velge etter dine behov, og se hva som kommer best ut for deg.

Lenke til kommentar
Hmm. Jeg prøvde ut 4Mbit fra ngt og pingen ble overhodet ikke noe lavere enn hva den blir med 1,1mbit. Jeg er ute etter å pinge lavt.

Om det er flaskehalsar mellom deg og serveren så hjelper det fint lite om du har 100mbit. Derfor bør du prøve å bruke dei nærmaste serverane mest, aller helst på NGT nettet. Om valget står mellom ADSL 3000/704 og SDSL 1024/1024 hadde eg tatt ADSL uten tvil, som dei fleste har sagt alt.

Lenke til kommentar
Hmm. Jeg prøvde ut 4Mbit fra ngt og pingen ble overhodet ikke noe lavere enn hva den blir med 1,1mbit. Jeg er ute etter å pinge lavt.

Ping er avhenging av routing avtaler.

 

Telenor og Catch har per idag de beste routing avtalene.

 

Dessuten er Catch mer enn villig til å endre litt på routing, hvis du skulle ha veldig høy ping til div. land. De har hvertfall gjort det før.

 

Men du får velge etter dine behov, og se hva som kommer best ut for deg.

Han tenker på SHDSL fra NGT, ikke fra Catch.

Lenke til kommentar

Jeg har selv en sdsl linje å er meget fornøyd med dette.

 

Har du planer om å gjøre mangen ting samtidig er sdsl helt klart å foretrekke.

Minner om at sdsl linja er duplex, mens Adsl linja er simplex.

Duplex gjør at du kan laste ned og opp helt uavheningt av verandre noe du ikke kan med simplex.

 

Jeg har valgt en sdsl linje for å få gjevn ping når jeg spiller samtidig som jeg har andre ting på gang.

Der er sdsl helt suveren.

Kan spille samtidig som jeg har 100kb/s i uplad uten å merke noe.

På en ADSL linje hadde dette ikke fungert like godt.

 

Nedlasting er ikke så viktig for meg.

 

Surfinga er overaskende rastk på en sdsl linje. Det var den største overaskelsen jeg fikke, meget bra.

Endret av Corpse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...