meastp Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Hei! "Trenger" en pc på hytta som jeg kan bruke til å gjøre div. skolearbeid på når jeg tar turen dit. Har en "gammel" pc stående (300mhz, 64MB RAM, 3GB HDD) som jeg tenkte å bruke. (kan evt. forsøke å skaffe mer RAM) Distro er allerede bestemt, det blir Debian. Bør jeg da la kjernen være as-is (2.4.18), eller kan det være hensiktsmessig å oppdatere den til 2.4.x eller 2.6.x? Det vil kanskje være lurt å holde seg til en "lett" windowmanager uten dill dall, altså ikke "hele pakka" (KDE/GNOME) (?) Er OOO noe å satse på her? Noe spesielt jeg ellers bør unngå for å holde maskinen "flytende"? Endret 5. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 "Trenger" en pc på hytta som jeg kan bruke til å gjøre div. skolearbeid på når jeg tar turen dit. Har en "gammel" pc stående (300mhz, 64MB RAM, 3GB HDD) som jeg tenkte å bruke. (kan evt. forsøke å skaffe mer RAM) Meir RAM er alltid fint. Distro er allerede bestemt, det blir Debian. Bør jeg da la kjernen være as-is (2.4.18), eller kan det være hensiktsmessig å oppdatere den til 2.4.x eller 2.6.x? I grunnen lite vits i å oppgradera, men få tak i 686-kjernepakke i staden for 386-kjerna som er standard. Sjølvkompilert kjerne kan gi litt gevinst. Det vil kanskje være lurt å holde seg til en "lett" windowmanager uten dill dall, altså ikke "hele pakka" (KDE/GNOME) (?) Ja, men KDE vil gå greitt nok om du vil. (Du kan jo slå av veldig masse dilldall.) Meir RAM hjelper mykje. Er OOO noe å satse på her? Med 64 MB RAM blir det knapt, men med 128 MB eller meir blir det nok brukbart. OOo tek typisk lang tid å starta, men er ikkje så allerverst i faktisk bruk. Noe spesielt jeg ellers bør unngå for å holde maskinen "flytende"? Tja, slå på DMA på harddisken om maskina har støtte for slikt. (hdparm) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Takker for svar. Du mener at jeg skal installere fra en 686-kjernepakke, altså image-filen? Noe spesielt jeg ellers bør unngå for å holde maskinen "flytende"? Tja, slå på DMA på harddisken om maskina har støtte for slikt. (hdparm) Jeg skal altså unngå å slå på DMA? Finnes det raske, gode alternative Desktop Environments, da? Noen som har forsøkt XFCE? Skjønner at mer RAM er nødvendig, får prøve å skaffe det... Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Du mener at jeg skal installere fra en 686-kjernepakke, altså image-filen? Det er det enklaste, ja. (Det er vel Pentium 2 eller 3?) Viss du kompilerer eigen kjerne, kan du vel tyna ut endå litt. Tja, slå på DMA på harddisken om maskina har støtte for slikt. (hdparm) Jeg skal altså unngå å slå på DMA? Hmm... vel, eg las det vel kanskje som "kva bør eg passa på" (Det ville ha vore eit meir naturleg spørsmål, spør du meg.) Skjønner at mer RAM er nødvendig, får prøve å skaffe det... Det er nok det som hjelper mest, ja. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 Tror jeg venter med å kompilere egen kjerne... forresten, hvordan sletter jeg den gamle kjernen etter at jeg har kompilert den nye? Vet altså ikke helt hvilket Desktop Environment jeg skal satse på... foreløpig ser XFCE spennende ut... erfaringer? Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Tror jeg venter med å kompilere egen kjerne... forresten, hvordan sletter jeg den gamle kjernen etter at jeg har kompilert den nye? Viss den gamle kjernen er ein Debian-pakke, er det "apt-get remove kernel-image-whatever". Viss ikkje, slettar du kjernefila (vanlegvis frå /boot) og modulane i /lib/modules/kjerneversjon. Dette gjer du sjølvsagt etter at Lilo (eller Grub, eller kva du no brukar) er sett opp til å bruka den nye kjernen, og etter at du ser at denne fungerer fint. Lenke til kommentar
Neophus Skrevet 2. mai 2004 Del Skrevet 2. mai 2004 Tror jeg venter med å kompilere egen kjerne... forresten, hvordan sletter jeg den gamle kjernen etter at jeg har kompilert den nye? Vet altså ikke helt hvilket Desktop Environment jeg skal satse på... foreløpig ser XFCE spennende ut... erfaringer? Xfce4 er kos. Lenke til kommentar
meastp Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Tror jeg venter med å kompilere egen kjerne... forresten, hvordan sletter jeg den gamle kjernen etter at jeg har kompilert den nye? Dette gjer du sjølvsagt etter at Lilo (eller Grub, eller kva du no brukar) er sett opp til å bruka den nye kjernen, og etter at du ser at denne fungerer fint. Selvsagt Endret 4. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 2. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 2. mai 2004 (endret) Da prøver jeg xfce4, tror jeg.... Er det raskt? Endret 4. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 (endret) Jeg har nå problemer med å installere xfce4. apt-get install xfce4 gir meg bare feilmeldinger: Sorry, but the following packages have unmet dependencies: xfce4: Depends xfwm4 but it is not going to be installed xfwm-themes: Depends xfwm4 but it is not going to be installed (Det samme står på en 10-12 pakkenavn) E: Sorry, broken packages Hva skal jeg gjøre nå? Endret 4. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
meastp Skrevet 4. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 4. mai 2004 Jeg har nå problemer med å installere xfce4. apt-get install xfce4 gir meg bare feilmeldinger: Sorry, but the following packages have unmet dependencies: xfce4: Depends xfwm4 but it is not going to be installed xfwm-themes: Depends xfwm4 but it is not going to be installed (Det samme står på en 10-12 pakkenavn) E: Sorry, broken packages Hva skal jeg gjøre nå? Jeg beklager... Det ble litt kluss med feilmeldingen. Her er hele lista: Sorry, but the following packages have unmet dependencies: xfce4: Depends: xfwm4 but it is not going to be installed Depends: xfwm4-themes but it is not going to be installed Depends: xfce4-mcs-plugins but it is not going to be installed Depends: xfce4-panels but it is not going to be installed Depends: xfce4-themes but it is not going to be installed Depends: xfdesktop4 but it is not going to be installed Depends: xffm4s but it is not going to be installed Depends: xfce4 but it is not going to be installed Depends: gtk2-engines-xfce but it is not going to be installed Depends: xfce4-session but it is not going to be installed E: Sorry, broken packages Lenke til kommentar
w3edr5t Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Hvis ingenting annet fungerer så må du installere på den gode gamle måten, laste ned, konfigurere, bygge og installere fra kildekoden. Og jeg som har hørt så mye skryt om apt-get Endret 5. mai 2004 av w3edr5t Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (endret) Ja, det kan jeg selvfølgelig gjøre. Så på debianguiden.dk at det bør gjøres på en spesiell måte, så man ikke "roter til systemet", ("kuk i computeren" ). Eller er dette bare tull? er det vanlig configure, make, make install jeg går for? Endret 5. mai 2004 av meastp Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Blandar du Debian-versjonar, eller brukar uoffisielle pakkar, eller kva? Du kan uansett spora deg ned til rota av problemet ved å ta "apt-get install xfwm4", og så "apt-get install" vidare på dei pakkane xfwm4 eventuelt er avhengig av igjen. Dersom du har fleire Debian-versjonar i /etc/apt/sources.list, kan du sjå kva for ein versjon apt-get prøver å bruka med kommandoen "apt-cache policy xfce4". Det kan òg henda at Aptitude er litt flinkare til å rydda opp. Prøv "apt-get install aptitude" og så "aptitude install xfce4". (Aptitude har eit interaktivt grensesnitt i tillegg til eit kommandolinjegrensesnitt som liknar på apt-get.) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg trodde apt tok seg av dependencies, jeg... La til noen uoffisielle kilder, men fjerner dem nå før jeg forsøker igjen. Bortsett fra det har jeg ikke blandet noe i det hele tatt, men skal allikevel prøve apt-cache policy xfce4 Tror jeg prøver aptitude først, og så kan jeg se hvordan dét går. Hvis det ikke funker, prøver jeg å installere enkeltvis, som du foreslo. Nå har jeg forresten skaffet mer RAM. Har ikke satt den i enda, men totalt blir det 352 hvis alt går som det skal. Det er tilstrekkelig, håper jeg (?). Lenke til kommentar
Ganske Skrevet 5. mai 2004 Del Skrevet 5. mai 2004 Jeg trodde apt tok seg av dependencies, jeg... Javisst, men pakkar kan t.d. vera i konflikt med kvarandre, eller vera avhengige av pakkar som ikkje finst (med andre ord: pakkar som apt-get ikkje veit kvar finst). Slikt skjer frå tid til annan i Debian unstable, og dessutan med enkelte uoffisielle pakkar. Feilmeldinga frå apt-get er diverre ikkje til så god hjelp, ettersom du sjølv må nøsta deg nedover til rota av problemet. (Viss du får såpass mykje RAM, blir det bra!) Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 (Viss du får såpass mykje RAM, blir det bra!) Hmm.. det ble visst ikke mer enn 222728K, men det bør vel holde? Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Forsøkte å installere aptitude, og det gikk greit... Men da jeg forsøkte å installere xfce4, kom samme greia, bortsett fra at det nå står "but it is not installable" policy viser 500 ftp://ftp.no.debian.org unstable/main Packages, så det skulle være i orden... så da får jeg prøve manuelt, da, se om det funker bedre... Lenke til kommentar
meastp Skrevet 5. mai 2004 Forfatter Del Skrevet 5. mai 2004 Ah... alt fantes, ved hjelp av litt fantasi xfce4-panels -> xfce4-panel xffm4s -> xffm4 Jeg bare byttet på navnene litt... Forresten, er dette noe jeg bør rapportere? I så fall hvor? Etter et par minutter inne i xfce4 har jeg bare en ting å si: pent! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå